1

Onderwerp: marsepein en fondant geeft af!

Beste allemaal,

Als ik een taart heb gemaakt met fondant of marsepein en het toevoegen van kleurstof en het nat heb gemaakt dan gaat de taart super veel af te geven! Men wordt helemaal zwart als de taart zwart is!

Wat doe ik verkeerd?? Tips en trics graag :)

Groet,

Amber

2

Re: marsepein en fondant geeft af!

Waarom maak je het nat en hóe nat maak je het?

(Ik heb nog nooit mijn marsepein en/of fondant nat gemaakt, vandaar dat ik het even check.)

wat bedoel je met nat heb gemaakt??

4

Ik maak het altijd nat met een kwastje zodat het er mooi glimmend uitziet! Hoe doen jullie dat dan? Anders zie je poedersuiker enzo erop!

5

Als je je gekleurde marsepein/fondant nat maakt vind ik het persoonlijk logisch dat je (in je voorbeeld) zwarte handen krijgt....... dat is de kleurstof die (weer) afgeeft!!!

Je kan het met een HEEL klein beetje water vóchtig maken. Nat maken klinkt al als (veel?) meer water en dat is weer niet goed......

Heb ik overigens nog nooit gedaan, ik gebruik geen poedersuiker bij het uitrollen, bekleden etc..

6

Wat gebruik je dan voor het bekleden? Dan hoef ik geen water meer te gebruiken!

7

Als je een kunststofroller of pvc buis gebruikt op een transparant tafelzeil, heb je geen poedersuiker nodig en hoef je dit dus ook niet weg te halen.
Het is inderdaad de kleurstof die door het natmaken vrij komt.

8

Ik draai het even om..... hoe bekleed jij?

Ik heb een grote non-stick board maar gebruikte daarvoor de bureaumat van Ikea. Had ik (en nog steeds niet) geen poedersuiker, Crisco voor nodig, dat werkt sowieso al prima.

9

Je kan prima uitrollen op poedersuiker, dan doe ik ook. En heb nooit last van vlekken ..

Je moet wel goed opletten dat de poedersuiker onder je lap fondant of marsepein blijft.. De lap alleen om zijn as draaien en niet onderste boven doen...

10

Sommigen (bijv de dame van de teleaccursus) smeren inderdaad hun hele (marsepeinen) taart in met water. Marsepein kan daar sowieso beter tegen dan fondant.
Als je ipv poedersuiker crisco gebruikt, dan heb je geen poedervlekken. Decoraties plak je handig met poedersuiker en water (suikerlijm) dat drupt niet, dus ook daar geen vlekken. Zo krijg je een "droge"taart.

11

Ik vind dat juist niet mooi, een glimmende marsepein/fondant taart  :nooo . Ik gebruik ook geen poedersuiker, maar zeil+crisco. Ideaal!

annick67 schreef:

Ik heb een grote non-stick board maar gebruikte daarvoor de bureaumat van Ikea. Had ik (en nog steeds niet) geen poedersuiker, Crisco voor nodig, dat werkt sowieso al prima.

ik heb nu ook de bureaumat van ikea gekocht.m'n zeelandia marsepein blijft toch plakken aan de mat :(   waar zou dat aan kunnen liggen denk je?
moet nu toch poedersuiker op de mat strooien.

13

leukstetaarten35 schreef:
annick67 schreef:

ik heb nu ook de bureaumat van ikea gekocht.m'n zeelandia marsepein blijft toch plakken aan de mat :(   waar zou dat aan kunnen liggen denk je?
moet nu toch poedersuiker op de mat strooien.

Of ipv poedersuiker; crisco

14

Pedersuiker kun je ook laten verdwijnen door de taart even in de koelkast koud te laten worden en er dan weer uit te halen...........door het condenseren verdwijnt vervolgens de poedersuiker, rustig laten opdrogen en je glans is ook weg.................