Onderwerp: Marsepein

hallo,

ik maak mijn marsepein zelf, (van het uitgebreid recept op deze site).. Hij ziet er goed uit, maar is nogal hard  om uit te rollen, heeft iemand daar een oplossing voor?
en kan ik deze marsepein invriezen? en hoelang op voorhand eruit nemen, voor het te gebruiken? dank u. :)

"Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw die kan koken en het niet wil, en dat is de vrouw die niet kan koken en het toch doet."

2

Re: Marsepein

ik zou niet weten waarom je marsepein invries, het is erg lang houdbaar namelijk.

als het erg hard is kan je het proberen een paar seconde in de magnetron op te warmen, maar pas op want het wordt HEET!!!!!

N-Joy Cakes

In de magnetron? ok, zal ik eens proberen...

Mmmm... Als je met verse eieren werkt, denk ik niet dat dat lang houdbaar is? :/   Het risico op salmonella is toch groot? niet?

"Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw die kan koken en het niet wil, en dat is de vrouw die niet kan koken en het toch doet."

4

Ja zeker is het dan niet lang houdbaar, ik zou deze marsepein ook zeker wel in de koelkast bewaren en niet langer dan een paar dagen èn ook niet voorschotelen aan kleine kinderen of oudere mensen.
Dus àls je het langer wilt bewaren zou ik het zeker invriezen, dan kan met kant en klare marsepein ook (als het om een taart zit, anders is het niet nodig), dus met deze ook vast wel.

Voor het harde heb ik geen oplossing; goed doorkneden? Evt. een drupje extra water?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

ok, zal eens proberen met wat water  ;)
heb jij al ervaring met zelf marsepein maken? of iemand anders?
heb precies het gevoel dat er weinigen zijn die marsepein zelf maken?

6

Dat gevoel is terecht denk ik :) Ik heb lang, héél lang geleden (alleen héél oude mensen weten dat nog :+) wel wat pogingen gedaan. En al rap besloten dat zelf rolfondant maken wèl te doen was, maar marsepein toch niet echt, voor bekleden. Het was wel lekker hoor, maar om te bekleden was het een ramp. Dus lang leve de (internet)winkels ;) Of over naar rolfondant, dat deed ik toen het kopen van marsepein/rolfondant nog niet zo eenvoudig was :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Wat mij wat stoort bij de marsepein die je kant en klaar koopt is dat die vol E-nummers zit. E-466 bijvoorbeeld is een verdikkingsmiddel, maar heel ongezond. Het is niet om jullie bang te maken ofzo, maar zo zie je, dat zelf maken nog steeds het gezondst is, maar ja, met de nodige nadelen  :)

Die rolfondant wil ik ook wel eens uitproberen, maar daar heb ik echt geen verstand van, kun je dat ook kleuren? lijkt mij zo raar om donkere chocolade te kleuren?