1

Onderwerp: tips vulling zonder melk & (de meeste soorten fruit)

Ik wil een taart maken voor mijn vriendinnen, maar één vriendin mag geen melk.
Daarnaast mag ze veel fruitsoorten niet; momenteel mag ze wel: ananas, mango, sinaasappel, druif, mandarijn, rode bessen en aardbei

wie heeft een idee/recept voor een lekkere vulling?

2

Re: tips vulling zonder melk & (de meeste soorten fruit)

er is bij de recepten een topic over taarten en allergieen enzo; heb je daar al gekeken?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ja maar doordat ze veel fruit niet mag of maar een beetje kom ik alleen uit bij botercreme of banketbakkers of gele room en dat vind ik zelf niet echt wat...  :o

4

tsja, boter en gele room wordt gemaakt van....

Ik kom dan op vruchtensaus en -jam. Er bestaat ananasjam bijv.

Wel moeilijk inderdaad :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Mag ze wel sojamelk?
Ik heb laatst een vulling gemaakt van kloppudding van Dr.Oetker met sojamelk. Dit wordt (naar mijn idee) minder stevig als met gewone melk, daarom een blaadje gelatine erbij opgelost. En aangezien er verschillende smaken zijn, kan je varieren.

6

In kloppudding van Oetker zit melk.

En wat idd kan: ananasjam, aardbeienjam, enz.

Of bavaroismix maken met soyatoo slagroom en aardbeiensiroop ipv water en stukjes verse aardbei. Je biscuit ook tremperen met aardbeisiroop.
Diezelfde bavarois (zonder aardbei) of meringuebotercreme met wajang en dan met een kokossmaakje erdoor en combineren met ananasjam. en/of stukjes ananas uit een blikje.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Ik geloof dat sojamelk wel kan...

Ik zit nog even te puzzelen over de bavarois: daar moet toch altijd melk en slagroom in? Die allebei vervangen door soyatoo slagroom?

8

Ik heb je even gemeld zodat je topic naar een andere rubriek gaat.
Deze rubriek is voor het insturen van recepten

Groetjes Nicole

9

Dankje Nicole!

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10 Laatst bewerkt door Mirjam5 (08-03-2011 12:36)

Lammetje schreef:

Ik geloof dat sojamelk wel kan...

Ik zit nog even te puzzelen over de bavarois: daar moet toch altijd melk en slagroom in? Die allebei vervangen door soyatoo slagroom?

ik gebruik de mix van de hebshop. Daar moet alleen slagroom bij en die vervang ik door soyatoo slagroom. Het vocht waar je de mix mee aan maakt kan je vervangen door een smaakje.

Melk in recepten kan je trouwens bijna altijd vervangen door sojamelk of rijstmelk o.i.d.

11

wat een fijn topic! Ik heb laatst te horen gekregen zo min mogelijk zuivelproducten te eten en drinken, en dan vind ik deze tips mbt sojamelk/soyatoo slagroom erg fijn!  :thumb:  Bedankt!

12

bedankt voor het melden en verplaatsen!
Ik ga nog even puzzelen ;)

13

Voor slagroom pak ik altijd het merk minusL, daar zit een heeeel piepklein beetje lactose in. Mijn vriendin kan slecht tegen lactose maar die slagroom verdraagt ze goed. Als je het niet weet dan proef je geen verschil!
Als zij komt eten gebruik ik verder voor alles waar lactose in zit, producten van alprosoja. Dan heeft ze nergens last van.

Laatst heb ik een taartje voor haar gemaakt van een mix van Schar C, die heb ik bij de albert heijn XL gekocht. Als vulling heb ik zelf banketbakkersroom gemaakt via een recept van internet maar daar zat water in dus de marsepein is helemaal gaan smelten, dat was geen succes (maar wel heel lekker).
Volgende keer ga ik wat anders uitproberen, misschien alprosoja vanillevla met klopvast er doorheen of zo.

Groetjes, Monica

14

alpro soja vla kan je ook verstevigen met gelatine. Werkt heel goed. Als het met klopvast lukt laat je het dan nog even weten? Want dat is wel veel sneller dan met gelatine.

Minus L is trouwens wel gewone melk. Alleen de meeste lactose (melksuiker) is er uit gehaald. De rest (eiwitten en zo) zit er dus gewoon nog in.

15

Dat wist ik niet van die eiwitten en zo. Maar daar kan mijn vriendin wel tegen maar niet tegen lactose, vandaar dat ze deze slagroom goed verdraagt. Ze heeft trouwens ook tabletten voor als ze niet weet of ergens lactose in zit en ze iets toch wil eten. Maar meestal neemt ze geen risico en eet ze het dan gewoon niet.

Ik laat het zeker weten als ik het ga proberen maar dat zal nog wel een tijdje duren vrees ik, in mei ben ik jarig dus dan maak ik weer een taart die zij kan eten.

Groetjes, Monica

16

Ik geloof dat ik eruit ben...
Heb m'n vriendin gemaild en kokos kan wel als het maar niet teveel is, dus nu het plan voor 1 laagje kokosvulling én een laagje ananasjam.
Lekker combi toch?

Nu alleen nog ananasjam zoeken, want die hebben ze hier niet bij de AH (vrij grote) zag ik net  :(

17

Probeer een keer te gaan naar een grote groene / bio winkel.
Daar hebben ze waanzinnig veel soorten jam, ook hele lekkere zonder suiker met echt alleen maar suikers van de vrucht zelf.
En ze hebben daar soyatoo slagroom van zowel soja als rijst.
En elke keer als ik ga dan zie ik weer andere leuke producten die je niet in de gewone supermarkt kan krijgen.

Succes!

18

die soyatoo slagroom is die niet in de supermarkt te krijgen alleen bij bio/reform winkels?

19

Ik heb soyatoo slagroom tot nu toe idd alleen bij reformwinkels gevonden. En die van rijst hebben ze voor zover ik weet alleen in spuitbussen. Je hebt die in pakjes nodig die je zelf kan stijfkloppen.