1

Onderwerp: Mijn eerste taartjes!!

Gisteren werd mijn dochter 1 jaar en heb me er aan gewaagd zelf een taart te maken. Eerst een mep taartje, dat ging goed dus durfde ik ook wel voor een grotere te gaan. Vond het doodeng de eerste keer maar ben heel tevreden met het resultaat. Had bij de grote taart alleen niet goed genoeg ondesteund (rietjes niet ver genoeg aan de buitenkant). Ach ja, al doende leert men!

Heb nog wel een vraagje aan jullie. Zo'n smoother, krijg je daar de hobbels en bobbels mee weg of is dat een kwestie van dikker afsmeren met botercreme?

Tips en trucs zijn meer dan welkom!

Groetjes Claudia

http://94.100.124.184/1250200001-1250250000/1250232601-1250232700/1250232688_5_gjkr.jpeg

http://94.100.114.181/1250200001-1250250000/1250232101-1250232200/1250232199_5_bFOt.jpeg

http://94.100.122.177/1250200001-1250250000/1250232001-1250232100/1250232099_5_6OzO.jpeg

http://94.100.121.101/1250200001-1250250000/1250232401-1250232500/1250232431_5_AmIe.jpeg

http://94.100.122.73/1250200001-1250250000/1250232701-1250232800/1250232777_5_Fu9E.jpeg

2

Re: Mijn eerste taartjes!!

Dat ziet er feestelijk uit, heel knap gedaan voor een eerste taart.
Met een smoother wordt je taart zeker een stuk strakker. Eerst de taart afsmeren, opstijven in de koelkast, nog een keer met een warm en droog mes/spatel glad maken, bekleden en dan nog met de smoother erover.

Groetjes, Elly

3

Dank je!

Dat opstijven heb ik idd gedaan, alleen niet meer met een warme spatel erlangs gegaan. Heb ook ergens gelezen meen ik dat je 'm ook weer niet te lang moet laten stijven. Wat hou jij aan qua tijd? En hoe dik smeer je de botercreme er in eerste instantie op. Ik kan alleen maar foto's vinden van afgesmeerde taarten vlak voordat de bekleding erop gaat.

Wat een vragen he, sorry daarvoor. Ik moet nog een workshop gaan volgen voor de basis-technieken maar komend weekend is mijn man jarig en wil graag nog een taart maken. Die moet natuurlijk wel beter dan de eerste worden. (Hij lust helemaal geen marsepein maar de rest van de familie vond hem heerlijk, haha)

Bedankt alvast!

Groetjes Clau

4 Laatst bewerkt door Hullie (06-03-2011 23:39)

Hier ook een beginner  :)  heb nu 3 taartjes gemaakt..
Gister voor het eerst mijn smoother gebruikt, echt een aanrader!! Taart wordt inderdaad veeel gladder. Ik smeer hem ook eerst af met botercreme (dunnetjes, hou niet van veel botercreme. maar wel genoeg zodat het wel een beetje glad wordt) Daarna heb ik m in de koelkast gezet, bekleed en dan smootheren.
Hierna heb ik de taart nog eens op zn kop in de vorm gedaan en de onder rand onder de taart gedaan zeg maar.... Snap je m?  :D Dan krijg je een mooi afgewerkte onderkant in plaats van een afgesneden rand.. Toen ik m uit de vorm haalde had ik allemaal bobbels van de onderkant van de springvorm  :grr:  Goed gesmootherd en je zag er vrijwel niets van. Ik zag het wel maar niemand heeft het opgemerkt  ;)

Heel verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt  ;)
Je taarjes zijn trouwens superr leuk! Wat goed van je dat je meteen aan de stapel bent gegaan zeg :thumb:

5

zo... dat zijn nog eens mooie beginnerstaartjes  :Y
op naar de volgende zou ik zeggen en blijven showen

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

6

Super cute! En voor een eerste ook prachtig afgewerkt. Met een smooter haal je zeker al je hobbels en bobbels weg, kan niet meer zonder! Ik smeer niet al te dik af, het is voornamelijk om de oneffenheden weg te werken en zorgen dat je marsepein/fondant aan de taart plakt. Meestal laat ik mijn taart zo'n kwartiertje opstijven, kleur ik ondertussen m'n marsepijn.

p.s. waar heb je dat leuke taartplateau vandaan?

7

Wat leuk al jullie reacties!! Bedankt!

Ga straks maar eens eea bestellen, waaronder dus een smoother. Welk merk werkt het beste?

Het taartplateau is van de HEMA. Ik had er ook bijpassende gebaksbordjes, servetten en een tafelkleed bij. Superleuk!

8

Superleuke taart en al prima gedaan voor een eerste... je hebt t in je vingers;)
Nog even een tip, stapel niet met rietjes, dat is echt niet stevig genoeg!!!
Gebruik de dowels of maiskolfprikkers hiervoor.
Deze tips heb ik zelf gekregen hier op het forum toen ik voor het eerst ging stapelen ( heb er pas 2 gemaakt hoor) en ben er de mensen nog steeds dankbaar voor want alles ging goed!!
Bij de howto's staat ook 1 van stapelen, die heb ik gevolgd.
succes met je volgende taart :)

9

1 tip, draai de taart om, zodat de onderkant de boven kant wordt, dan wordt hij nog strakker bij het bekleden.

Groetjes Bianka

December staat voor de deur! kijk eens op: www.wierenga-bakcreaties.nl

10

Hoi,hier ook nog maar een beginner,maar wat leuk zijn ze geworden :thumb: De smoother is idd heel fijn om mee te werken,je maakt het zo glad.
Suc6 met je taartjes

Gr Liek

11

Ik heb de taarten omgedraaid. De minst strakke is ook het stapeltje zeg maar, de witte. ik had nog beslag over en heb dat toen in een ovenschaal gemikt (omdat ik niet de juiste maat springvorm had) en hem daarna bijgesneden. Is niet helemaal goed gelukt en hij was een beetje scheef. Heb net nog extra maten besteld dus dat gebeurd me geen tweede keer, hihi.

Maiskolfprikkers? Kan je ook die dikke sateprikkers gebruiken voor bij de barbeque?

Thanx voor de tips en complimenten!

12

ok, het leek haast niet zo  :D  veel oefenen en je komt er wel!

December staat voor de deur! kijk eens op: www.wierenga-bakcreaties.nl

13

:thumb:

14

Super leuke beginners, vind hem al best goed glad

15

nou, prachtige taarten hoor :Y  :thumb:

Maiskolfprikkers komen van de Hanos geloof ik; in de webshops kun je dowels bestellen. Het stutten van 1 laag gaat ook prima met lolliestokjes (webshops).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl