1

Onderwerp: Biscuit die nooit mislukt

5 eieren
200 gr zelfrijzende bloem
200 gr kristalsuiker

Klop de eieren met de suiker 10 minuten tot de massa verdubbeld is en luchtig is. Schep er de gezeefde bloem onder, scheppen niet roeren of mixen.
Giet alles in de ingesmeerde en bebloemde vorm en bak op 180 graden .

2

Re: Biscuit die nooit mislukt

Waar maar weer mee aangetoond is dat de hoeveelheid ei helemaal niet zo veel uitmaakt. :+

Hoe groot is de vorm die je hiermee vult en hoe hoog wordt je biscuit dan?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Met deze hoeveelheden vul ik een blanda van 20 cm en die komt na het bakken tot aan de rand.
Doe het ook in een ronde vorm van 26 cm en verhooh nog een klein beetje met bakpapier , de taart gevuld wordt ongeveer 9 cm dik.

Wel belangrijk waar ik echt wil op drukken is , DE BLOEM ER NIET ONDER ROEREN OF MIXEN MAAR SCHEPPEN!

Veel succes

4

dat is dus hetzelfde als bij het basisrecept alleen wordt daar gewone en geen zelfrijzende bloem gebruikt....

Groetjes, Dorothea.

5

Dot schreef:

dat is dus hetzelfde als bij het basisrecept alleen wordt daar gewone en geen zelfrijzende bloem gebruikt....

oh, maar door mij wel hoor :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Moet je de eieren en suiker niet in een bak warm water mixen?

7

nee gewoon in een kom suiker en eieren erin en 10 minuten mixen op de hoogste stand.
de resultaten van de taarten zie je in mijn berichten  :)  ;)

8

Hoi, ik ga volgende week mijn eerste biscuit (proberen)bakken! Jouw recept lijkt me het eenvoudigst, ik weet alleen niet hoelang hij in de oven moet...kun je dit nog even aangeven?

9

hey

Ik doe hem steeds op 150 graden in een heteluchtoven , de tijd is afhankelijk van de vorm . Ik stel hem steeds in op 20 min want dat is toch het minimum. En vanaf dan ga ik om de 5 min kijken en prikken. Plakt er niets meer aan dan is hij klaar.

Bij het mixen van de eieren en de suiker is het wel belangrijk  dat je min 10 minuten klopt op de hoogste snelheid. de massa moet it zien en verdubbeld zijn van hoeveelheid en dan pas voorzichtig de bloem onder scheppen.

10

Wat is zelfrijzende bloem? :o
Ik heb gewoon bloem en ik heb zelfrijzend bakmeel.

Groetjes Gerien

11

je hebt gewone bloem en daar moet je dan steeds bakpoeder bijdoen en je hebt (hier in belgie) zelfrijzendebloem hier moet je geen bakpoeder meer bijdoen :-) vermoed dat dat bij jullie zelfrijzend bakmeel is ?

12 Laatst bewerkt door grietje (07-03-2011 10:03)

trotse mama schreef:

....
Doe het ook in een ronde vorm van 26 cm en verhooh nog een klein beetje met bakpapier , de taart gevuld wordt ongeveer 9 cm dik.

Wel belangrijk waar ik echt wil op drukken is , DE BLOEM ER NIET ONDER ROEREN OF MIXEN MAAR SCHEPPEN!

Veel succes

Ik kan me haast niet voorstellen dat dat lukt met 5 eieren.
Ik heb nu een biscuit in de oven zitten. Gemaakt met het basisrecept. Dus eieren, bloem, maïzena en suiker.
Het is een vorm van ongeveer 25/26 cm. Ik heb er 8 eieren in zitten. Dan wordt hij ongeveer 7/8 cm hoog.
Ik ga jouw recept toch een keer proberen.

Groetjes Gerien

13

Het is denk ik hetzelfde als met pannenkoeken, hoe meer eieren, hoe voller het beslag wordt....

14

Er zit geen gewone bloem maar zelfrijzende bloem in.  ;)

15

Wilkyway schreef:

Het is denk ik hetzelfde als met pannenkoeken, hoe meer eieren, hoe voller het beslag wordt....

Dus minder eieren rijst net zo goed????
de biscuits die ik tot nog toe heb gebakken waren heerlijk luchtig en niet droog.
Maar wil het zeker een keer proberen met minder eieren en zelfrijzend bakmeel.

Groetjes Gerien

16

Sofia schreef:

Dat weet ik, maar ik heb alleen gewone bloem en zelfrijzend bakmeel
Wat moet ik volgens jou dan nemen??

Groetjes Gerien

17

@grietje : echt eens proberen ! wel min 10 min kloppen op de hoogste stand de eieren met de suiker tot er een luchtige witte massa ontstaat verdubbeld in volume.
Als je gewone bloem gebruikt steeds bakpoeder erbij want dit zorgt voor het rijzen.

dit is de link naar de website van onze Belgische bekende kok!

http://www.zesta.be/recept/biscuit

hier staat het recept nog eens.

18

dank je! dat ga ik zeker doen :Y  :Y

Groetjes Gerien

19

Piet schrijft wel in zijn recept , gebruik zelfrijzende bloem :s  :s

20

grietje schreef:
Sofia schreef:

Dat weet ik, maar ik heb alleen gewone bloem en zelfrijzend bakmeel
Wat moet ik volgens jou dan nemen??

Zelfrijzend bakmeel moet je dan gebruiken.  :Y

21

Hoi hoi,

Nou ik heb hem gemaakt.
Ik heb hem gebakken in een vierkante vorm van 21x21 cm.
Ik heb mijn vorm opgehoogd met bakpapier, want ik hoopte een mooie hoge taart te krijgen :nooo  :nooo  :nooo Echt niet dus.
Toen ik het zelfrijzend bakmeel erdoor gespateld had, vond ik het er al niet echt goed uitzien.
Het was in de vorm maar een bodem. Geen 2/3 gevuld dus :/
De taart is 4 cm hoog geworden.
Ik ga dus maar gewoon voor het basisrecept wat ik steeds gebruikt heb.
Dus.... de biscuit die nooit mislukt is bij mij dus wel mislukt :Y  :Y

Groetjes Gerien

22 Laatst bewerkt door grietje (16-03-2011 16:55)

Inmiddels is de biscuit afgekoeld. Dus heb ik hem eens opengesneden. Hij ziet er wel goed uit. Maar hoog is hij niet. :nooo
Ik heb er van geproefd en hij smaakt best lekker, maar best droog. En ik vind het gewone basisrecept, met bloem en maizena, lekkerder.
ik heb hem maar in de vriezer gedaan om er een keer cakeballetjes van te maken.
Dus ik ga voortaan gewoon voor mijn eigen recept. :Y

Groetjes Gerien

23

jammer dat het niet gelukt is  :(  echt voldoende lang geklopt? Tot de massa wit zag ? en dat je de sporen van de mixer er nog in zag tijdens het kloppen? de bloem door de zeef en beetje bij beetje onder scheppen?
Bij mij verdubbeld die steeds van hoogte en is zeker niet droog binnenin. Misschien te lang in de oven laten staan?

24

trotse mama schreef:

jammer dat het niet gelukt is  :(  echt voldoende lang geklopt? Tot de massa wit zag ? en dat je de sporen van de mixer er nog in zag tijdens het kloppen? de bloem door de zeef en beetje bij beetje onder scheppen?
Bij mij verdubbeld die steeds van hoogte en is zeker niet droog binnenin. Misschien te lang in de oven laten staan?

Ik heb minstens 12 minuten staan mixen. Doe ik met het basisrecept ook. De bloem er beetje bij beetje doorheen geschept. Toen het er door zat had ik het idee dat het wat 'ingestort' was. Er zat weinig beslag in mijn vorm. Beslist geen 2/3 gevuld.
Ik vind de smaak van de basisbiscuit erg lekker. Lekkerder zelfs, dus ik ga gewoon weer door met mijn eigen recept. Die is bij mij nog nooit mislukt.

Groetjes Gerien

25

Omdat ik enkel deze ingrediënten in huis had, heb ik dit recept geprobeerd. Hij staat nu in de oven. Ik ben benieuwd! :Y