1

Onderwerp: HELP zwetende taart

Hallo allemaal,

Ik heb mijn met fondant beklede taart vanmorgen uit de vriezer gehaald om hem vandaag af te werken. Ik heb hem op het aanrecht onder folie gezet om te ontdooien en toen ik thuis kwam was een gedeelte van het fondant aan het ''Zweten''. Wat te doen om dit weer goed te krijgen? Moet de taart nu welof niet in de koelkast? Of moet de taart drogen aan de lucht?

Alvast bedankt voor de tips!!!
Gr. maaike

2 Laatst bewerkt door Esther68 (04-03-2011 22:13)

Re: HELP zwetende taart

Ik vries zelf eigenlijk nooit in maar weet wel dat je een taart in een doos en plastic zak in moet vriezen. Dan rustig in de koelkast laten ontdooien. Ik denk dus dat de taart te snel is ontdooit. Je hebt 'm onder folie gezet? Dan kan het vocht niet goed weg waardoor de taart dus gaat zweten. Kartonnen taartdoos was beter geweest. Ik heb in het begin wel eens mijn, met marsepein beklede, taart in een plastic doos bewaard. Dit ging niet goed  :nooo. Kan het vocht ook niet weg.

Oh ja, ik denk dat fondant nog slechter tegen vocht kan dan marsepein...

ik vries wel eens een met marsepein beklede taart in.. ik vries hem dan in in een pedaalemmerzak en daarin laat ik hem ook ontdooien..
maar wel in de koelkast.. anders gaat ie te hard..
ik heb nooit last van zwetende taarten na het invriezen

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

4

Als je een taart hebt ingevroren kun je het beter eerst in de koelkast zetten om te ontdooien. Door het temperatuur verschil van vriezer naar kamertemp is te hoog waardoor er condens ontstaat en de fondant smelt. Plastic om je taart is ook niet goed aangezien de condens daardoor niet weg kan.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5

Bedankt voor de snelle reacties :)

Ok dat ga ik de volgende keer dan even anders doen inderdaad. hebben jullie tips om mijn taart nu weer droog te krijgen? Ik heb hem nu open en bloot in de koelkast gezet. Of moet ie toch op het aanrecht drogen?

Alvast bedankt weer!!

6

ik zou ook voor open en bloot in de koelkast gaan en em morgen op de aanrecht zetten, evt een kleine ventilator erop als de druppels echt erg zijn.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

7

Ok op hoop van zegen haha Thanks!!!!

momfertje schreef:

Hallo allemaal,

Ik heb mijn met fondant beklede taart vanmorgen uit de vriezer gehaald om hem vandaag af te werken. Ik heb hem op het aanrecht onder folie gezet om te ontdooien en toen ik thuis kwam was een gedeelte van het fondant aan het ''Zweten''. Wat te doen om dit weer goed te krijgen? Moet de taart nu welof niet in de koelkast? Of moet de taart drogen aan de lucht?

Alvast bedankt voor de tips!!!
Gr. maaike

zoals ook in de FAQ staat, 24 uur vante voren uit de vriezer en in de koelkast, 2 uur van te voren uit de koelkast op kamertemp, mits de vulling dit toelaat

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs