1

Onderwerp: waarom lukt het niet???

Ik heb zojuist weer een avond zitten freubelen en heb een vraagje.

Ik heb een klein taartje gemaakt en aan de zijkant van m'n taart heb ik kleine (3d) strikjes gemaakt van marsepein. Nu storten de strikjes al aardig in en vallen ook bijna van de zijkant af.
Ik heb het vastgemaakt met een beetje water en de strikken gemaakt van marsepein. Heb dunne en dikke strikken gemaakt en merk dat dikke strikken beter in model blijven.Gebruiken jullie voor zoiets fondant?? En dan met Tylose erdoor??

Alvast dank voor jullie tips!!

Maak van ieder moment een taartmoment!!

Re: waarom lukt het niet???

Ik heb nog niet zo heel veel ervaring maar zelf gebruik ik altijd fondant. Ik heb gisteren voor de eerste keer tylose gebruikt en dat geeft echt een enorm verschil!! Dingen zijn veel beter vorm te geven en ze harden sneller uit.

Verder gebruik ik royal icing om mijn bloemetjes enzo aan mijn taart vast te plakken.

3

Ik gebruikte nooit tylose maar kom het zo vaak tegen op het forum, dat ik het ook een keer wil proberen.
Nu maakt ik alles met fondant en laat het hard worden. Dan is het redelijk stevig en blijft het staan/zitten.

Vastplakken doe ik met water of piping gel (recept van deze site).

Ik ben een beginner... Maar als je het leuk vindt...www.nancyvanrijswijk.nl

4

Volgens mij moet je het vastzetten met piping gel, of icing. Maar water zorgt er voor dat marsepein en fondant smelten....Dacht ik althans....Dus daarom zullen ze er wel afvallen...of beter gezegd....afglijden....

beginneling, mijn eerste taart is heel goed gelukt! MIjn 2e ook...nu bezig met nr 3! Hoezo taarten zijn verslavend?

5

Om zware dingen tegen de zijkant van je taart vast te zetten, gebruik je een cocktailprikkertje, die je eerst in de strik prikt en dan voorzichtig in de taart.
Bij lichtere dingen werkt icing goed. maar ook water met een beetje tylose (dit wordt dan eetbare lijm) een klein beetje laten opdrogen en dan plakt het goed vast.

veel succes

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

6

bedankt voor jullie tips!!

7

Strikjes, lussenstrik, opstaande bloemen, letters....deze maak ik alleen maar van fondant (soms met tylose, ligt aan merk fondant). Marsepein hard nl. niet uit. Ik had een keer vleermuizen (zwarte marsepein+veel tylose) op zo'n spriet, maar die hingen al snel slap  :lol:  :s . Eerst plakte ik vast met eetbare lijm of poedersuiker+water, maar RI is toch sterker, zeker bij zwaardere decoraties  :Y

8

Als jullie tylose bij de fondant doen, doe je de hoeveelheid dan op de gok??
klein beetje poeder op kleine hoeveelheid fondant??

9

ik doe het altijd op de gok. Ik heb een bakje waar ik een laagje altijd in doe. Daar 'doop' ik dan een bolletje fondant in. Gaat eigenlijk altijd goed. maar je hebt er wel tabelletjes voor hoor. Moeten hier vast wel ergens te vinden zijn, bij recepten volgens mij.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl