1

Onderwerp: mijn complimenten

ik kijk al een tijdje rond bij jullie zelf gebakken taarten
prachtig dus het moet vast simpel zijn  :)
vandaag kwam mijn eigen pakje met marsepein binnen
PFT............... het is helemaal niet zo simpel om een cupcake te versieren   :nooo

Ik had gelezen dat ik de marsepein op een plank met eventueel wat poeder suiker uit moest rollen
maar toen werd alle marsepein dus wit van de suiker
ik heb een granieten deegroller die had alle kleuren van de regenboog omdat de marsepein bleef plakken :nooo

het is dus helemaal niet makelijk
mijn complimenten voor jullie mooie taarten
hoe doen jullie het  :/

als iemand nog tips heb om de marsepein goed uitgerolt te krijgen
heel graag :Y  :Y  :Y  :Y  :Y  :Y

2

Re: mijn complimenten

De beste tip die ik je kan geven: maak een paar uren vrij en lees alle 'howto's' op dit forum!

3

Graniet is helemaal niet zo'n handige combi met marsepein.
Poedersuiker moet ònder je lap blijven, je zult ongetwijfeld het advies krijgen om geen poedersuiker maar crisco te gebruiken, maar dat vind ik zelf niet zo prettig met marsepein.

Begin met een bal op een béétje poedersuiker, paar keer rollen, bal draaien (als een pizza, niet als een pannenkoek, dus alleen met of tegen de klok in, niet ondersteboven draaien) en weer een paar keer rollen, verder draaien, rollen. Zodra je het idee hebt dat-ie begint met plakken, klein beetje poedersuiker er onder (suikerbakkerspoeder stuift trouwens minder dan poedersuiker).

En: veel oefenen ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

ik moet dus een houten deegroller gaan halen

nu had ik dus poedersuiker op de plank en daar de marsepein op en dan steeds omdraaien omdat het aan de roller bleef plakken
niet aan de plank

5

sam schreef:

De beste tip die ik je kan geven: maak een paar uren vrij en lees alle 'howto's' op dit forum!

:)  ja, dat heb ik in het begin (en nog steeds  :D ) ook heeeel veeeel gedaan, maar je leert er idd het meeste van  :Y  oa geen poedersuiker gebruiken.... vond ik een goede tip, tenminste.... :lol:

6

Ik smeer mijn deegroller altijd eerst even in met petal base. Misschien helpt het jou ook?

Groetjes Eline

7

wat is petal base :think:

de marsepein op mijn cakejes was net toen ik wakker werd een beetje vloeibaar geworden

ik heb de cakejes volgens mij goed genoeg laten afkoelen
en de marsepein met een beetje marmalade geplakt
toen nog ff laten staan en daarna in een bakje met deksel gedaan

ergens is er toch iets niet helemaal goed gegaan
iemand enig idee wat :think:

8

Petal base is een soort van vettig goedje, ook fijn om je handen mee in te smeren voordat je je marsepein of fondant gaat kleuren. Het is een klein potje te koop hier in de webshop. (sorry geen idee hoe ik een linkje moet maken). Misschien lukt het ook wel met crisco maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Had je je marsepein misschien te dun uitgerold, dat het vloeibaar was geworden? Het makkelijkst werkt het wanneer het ongeveer 2 a 3 mm dik is.

Groetjes Eline

9

Het bakje met deksel (en/of de marmelade :think: ) is de boosdoener van je te natte marsepein, denk ik. cc's zonder bekleding kun je wel luchtdicht verpakken maar met niet. Ze moeten kunnen ademen  :Y

10

ik smeer eerst een beetje crisco op me blad en ga dan pas rollen... ik heb een siliconen roller van de xenos. hij is niet zo groot, maar werkt onwijs goed!

en ik denk ook dat je marmelade de boosdoener is van je gesmolten marsepein. je kan beter een beetje botercreme of een beetje icing (verkrijgbaar in tube) gebruiken om te plakken.

succes, en veel oefenen!

Groetjes Christa!

11

net een houtendeegroller gekocht en een vormpjes uitsteker

weer wat geleerd

bedankt voor alle adviezen :P

12 Laatst bewerkt door elleoj (05-03-2011 14:30)

Ik gebruik altijd een stuk dubbelgeklapt doorzichtig tafelzeil. Marsepein tussen het tafelzeil en rollen maar. Tenminste, bij de kleine stukjes die ik met een houten roller doe. Voor de grote lappen rol ik uit op het tafelzeil met een pvcbuis, eventueel ingevet met een beetje crisco, maar dat vaak al niet eens. Marsepein en fondant haal je gemakkelijk los van het tafelzeil, dus ook geen gestuif meer met poedersuiker. :)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

13

elleoj schreef:

Ik gebruik altijd een stuk dubbelgeklapt doorzichtig tafelzeil. Marsepein tussen het tafelzeil en rollen maar. Tenminste, bij de kleine stukjes die ik met een houten roller doe. Voor de grote lappen rol ik uit op het tafelzeil met een pvcbuis, eventueel ingevet met een beetje crisco, maar dat vaak al niet eens. Marsepein en fondant haal je gemakkelijk los van het tafelzeil, dus ook geen gestuif meer met poedersuiker. :)

dat is slim zeg :Y  :Y

14

Ik heb mijn houten deegroller na 2 x gebruiken al in de kliko gegooid. Vond het een onding.
Heb bij de bouwmarkt een witte pvc buis gekocht (4 cm doorsnede en die in 2 stukken van ongeveer 45 cm gezaagd.
Zo heb ik 2 rollers die perfect werken met zowel fondant als marsepein. Heb ook nog wel de rolling pins gekocht (soort kunststof elastiekjes) om de dikte goed te kunnen bepalen voor de hele lap.

15

Jacq1606 schreef:

Ik heb mijn houten deegroller na 2 x gebruiken al in de kliko gegooid. Vond het een onding.
Heb bij de bouwmarkt een witte pvc buis gekocht (4 cm doorsnede en die in 2 stukken van ongeveer 45 cm gezaagd.
Zo heb ik 2 rollers die perfect werken met zowel fondant als marsepein. Heb ook nog wel de rolling pins gekocht (soort kunststof elastiekjes) om de dikte goed te kunnen bepalen voor de hele lap.

Ik dacht dat die niet om de pvc buis paste. Daarom heb ik die niet gekocht. Maar ze passen dus wel op de pvc-buis? Ik heb een lange buis in 3 maten gezaagd. Een grote van ong. 50 cm en twee kleinere (weet de maten zo niet meer)

16

Ik ga me er ook maar eens mee bemoeien.... :D

Ik gebruik eigenlijk altijd een vel bakpapier om mijn marsepein op uit te rollen. Werkt ook ideaal.
Je moet echter niet te lang je papiertje gebruiken, want dan komen er vouwen in. Maar voor een rol van 30 meter betaal je nog geen euro bij de Action, dus ik knip wel weer een stuk af hoor ! :P

En als deegroller gebruik ik ook gewoon een stuk pvc buis.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. ;)

Je eigen taart is goud waard :-)

17

Of haal bij Ikea de bureauonderlegger van Prosj! :Y
Ideaal ( niet al te duur!) en geen poedersuiker meer nodig!
Succes!

18

Zelf heb ik de Wilton roller met die elastiekjes aan het einde. Verder heb ik een tupperware uitrolmat, deze bestuif ik dan met een beetje poedersuiker en dan rollen maar. Ik heb trouwens ook een deegroller gekocht in de Bijenkorf (rond de 11/12 euro staat me bij) en die werkt ook als een droom. Hier rol ik mijn zelfgemaakte croissants mee uit.  :9

"It's not that chocolates are a substitute for love. Love is a substitute for chocolate. Chocolate is, let's face it, far more reliable than a man."