1

Onderwerp: mooie blanda bakken

Hoi Meiden,

Even een vraagje...
Ik wil vanmiddag een spaarvarken maken van een blandabol.
Maar als ik een blanda bak, wordt ie nooit zo mooi!
het wordt meer een UFO zeg maar...
Hij blijft vrij laag, waardoor het niet een mooie halve bol wordt.
En als ik op spaarvarken zoek hier op t forum, zie ik bolletjes die onderaan ook nog mooi naar binnen lopen zodat t echt een bolletje is zeg maar. (snappen jullie me nog?)

En daarbij: en doe dus altijd een kruis van bakpapier onderin.
die plak ik alsware op de ingevette blanda.
maar bij mij gaat het beslag er altijd onder zitten, waardoor ik na het bakken de repen er echt uit moet trekken, en dat maakt de bol (ehh UFO :lol: ) niet mooier!
en ik druk de papiertjes echt wel goed aan hoor, maar het vormt zich gewoon niet mee met de rondingen!

nou dat was het wel denk ik.
hebben jullie misschien nog wat tips voor de perfecte blanda?
of voor mijn varkentje??

alvast bedankt!!!  :D

Ik zing mijn eigen wijsje!

2

Re: mooie blanda bakken

als je er al strepen in plakt, zou ik ze smaller maken, dan krijg je minder kreukels.
En misschien moet je net wat meer beslag erin doen, dan blijft het geen ufo, maar wordt hij dus hoger.
Wel vind ik, dat de bolletjes beter in vorm blijven met biscuitmix dan met het basisrecept zoals ik het eerst gebruikte.

Succes met bakken!

Groetjes, Dorothea.

3 Laatst bewerkt door Dot (04-03-2011 09:43)

1x is voldoende....

Groetjes, Dorothea.

4

Ik smeer ze gewoon in met boter en vul ze 3 kwart worden dan mooie halve bollen en ze blijven niet plakken.

5

ik bak een kleine blanda (12 cm) met 100 gram bereide mix. (excl schaaltje wegen) Dan gaat hij een half uurtje de oven in, eerst 10 min op  135 graden, dan 10 min op 150 graden en dan 10 min op 160 graden. Omdat je langzaam opbouwt met de temperatuur, stijgt het deeg mooi en krijg je niet zo'n enorme luchtbel.

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

6

Ik smeer ze ook gewoon in met boter en ik maak biscuit met de biscuitmix. Ik neem dezelfde hoeveelheden van hier van de tabellen en bij mij gaat het gewoon goed. Ook zonder reepjes, met de boter gaan ze er zo uit.

oke, bedankt voor de goede adviezen!
ik zal er inderdaad wat meer beslag in doen, en de repen wat dunner maken.
en de temperatuur opbouwen is ook een goede tip!

kortom: bedankt!!!! :thumb:  :thumb:  het resultaat zal ik laten zien  :)

8

Ik heb vanmorgen voor het eerst de blanda schaaltjes gebruikt. Ingevet met boter, 100 gram beslag erin (basisrecept) en een half uurtje in de oven (180 graden). Heb nu een heel mooi bolletje staan  :thumb:  Ga er gelijk nog een paar maken  :9

Zelf krijg ik toch echt de mooiste en lekkerste bolletjes met de repentechniek....
natuurlijk wel meer werk...
succes!

10 Laatst bewerkt door angelavanderploeg (09-03-2011 14:18)

ik val in herhaling...

11

Ik vet de bolletjes in en "bepoeder" ze daarna met bloem.. Dan de biscuitmix erin geen probleem met bakken of eruit krijgen...

ik ben vergeten om een foto te maken (zoals met bijna al mn taarten) maar het is weer een UFO geworden... :/
niet zo erg als anders, maar toch vrij plat helaas... :(

13

Ik gebruik alijd crisco om de bol mee in te smeren, en aan de bovenkant plak ik een strook om de blanda schaal mee te verhogen, de temperatuur van de oven zet ik 10 min op 145, 10 min op 175 en 10 min op 185. Ik prik altijd eff ter controle of de cake gaar is, je merkt dan ook snel genoeg of je nog 10 min erbij moet zetten. Wat ook het geval is als je deze temperatuur en tijden gebruikt bij een grotere blandaschaal. Als de cake nog wat langer mag draai ik de temperatuur wel terug naar 175.

Ik gebruik gewoon de biscuitmix.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groetjes wendy

Alles komt goed! Neem eens een kijkje op mijn website www.FamilyCakes.nl

14

:) ik lees even mee

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)