1

Onderwerp: snijden taart + bakpan vullen

Me weer eens gewaagd aan het taart bakken. Een pme bakpan nu gebruikt in plaats van springvorm. Veel beter. Taart kwam er goed uit. Alleen ik heb de maattabel aangehouden van funcakes biscuit mix van rond 20 cm. Ik vraag mij af of dat wel klopt. Ik kon de bakpan niet vullen met biscuit tot 2/3. Minder. Er staat op 203 mm bij 102 mm (engels). Volgens mij is dat een bakvorm van rond 20 cm.
Heeft iemand ervaring hiermee? Moet ik grotere hoeveelheden aanhouden?

Ook het doorsnijden is niet geweldig gegaan. Met een taartsnijder gedaan. Er viel echter aan de rand een stukje af. Dus een gat aan de zijkant. Dus met deze gebakken taart doe ik maar niks. Ga ik niet bekleden.

Wanneer kan ik de taart het beste doorsnijden?  Op welk tijdstip? Of moet de taart altijd eerst voor het aansnijden even in de vriezer? Ik moet de taartzaag dus recht houden? Ik heb de taartzaag scheef gehouden.

Ik ben wel een beetje wanhopig. Nog steeds niet echt een taart mooi kunnen vullen. Maar ik zal het nog een keer proberen.

Tips zijn dus heel erg welkom.

2 Laatst bewerkt door Carien (03-03-2011 17:31)

Re: snijden taart + bakpan vullen

dat is dus een bakpan van 10cm hoog (zijn mm, niet engelse inches ofzo), de tabel gaat uit van een bakpan van 7cm, dus nee, met die hoeveelheden krijg je 'm niet tot 2/3e (jouw vorm is dus hoger dan die waar de tabel rekening mee houdt).

Bij het zagen je zaag rechtop houden en bij het laatste stukje je hand tegen de zijrand aanhouden, als tegenwicht, anders trek je de biscuit inderdaad kapot.
Je kunt dat stuk er toch weer inplakken mbv botercreme? Als de biscuit verder goed is, is het zonde om 'm weg te knikkeren.

Oh ja, een kapsel eerst in de vriezer en daarna snijden werkt wel wat makkelijker, dan is het kapsel wat steviger :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

als je met de taartzaag snijdt, kan je even een inkeping geven helemaal rond de biscuit op die hoogte, dan zal de rand minder makkelijk afbreken. en heel goed laten afkoelen voor je snijdt. Vriezer niet noodzakelijk, maar dan wordt het inderdaad nog gemakkelijker

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4

Het beste is wel de taart een dag tevoren te bakken, voor je m door midden snijdt.