1 Laatst bewerkt door Nokkie (03-03-2011 15:28)

Onderwerp: botercreme 1:1 en kenwood mixer

Dames, ik heb weeeer jullie hulp nodig.

Hoe maak ik botercreme om mee af te smeren (botercreme 1:1) met mijn Kenwood mixer (KMC 560).
Ik heb een poging gedaan maar het lukt niet.
Boter was wel op kamertemperatuur.
Ik weet dat je ong. 10 minuten moet mixen, het moet wit worden en je moet stoppen als je pieken kunt trekken.
En dat je het beste de k-klopper kan gebruiken.

Vragen die ik nog heb
hoe lang op welke stand?
En wanneer doe je wat er bij? En in 1x of in beetjes?
Snijd je de boter vooraf in kleine stukjes?

Wacht weer vol spanning af, groetjes,
Nokkie.

O ja, wou recept volgen van deze site. Gebruik dus geen mix.

2

Re: botercreme 1:1 en kenwood mixer

Nokkie schreef:

en je moet stoppen als je pieken kunt trekken.

Waar heb je dit gelezen? Wat dat klopt niet hoor :nooo
En wat ging er precies mis dan?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

ik klop eerst de boter altijd een beetje 'los' (een paar minuutjes) en dan doe ik de poeder suiker erbij. Dan nog ong. 10 min. mixen op de hoogste stand.. Het moet niet zo moeilijk zijn, en ik ben ook erg benieuwd wat er bij jou bc niet goed is gegaan...

Ik doe alles in 1 keer in een kom, en dan op vol vermogen (niet gelijk doen anders heb je een witte suiker keuken) 8-10 min. mixen en dan...... klaar!  :)

De boter snij ik wel eerst even in blokjes.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

5 Laatst bewerkt door Nokkie (03-03-2011 15:47)

O jeetje, ik denk dat de vermoeidheid toeslaat en ik dingen aan elkaar aan het halen ben.
Ik dacht dat ie mislukt was omdat ik geen pieken kon trekken.
Maar lees net dus dat dat ook helemaal niet moet.
Ik kon nergens vinden op welke stand je hem moest doen, dus ik maar wat geprobeerd:
ik heb de boter die in een paar grote stukjes waren, even een minuut ofzo losgeklopt. Vervolgens, een minuut of 7 op de laagste stand.
Toen dacht ik, hmm, moet vast hoger, maar toen ik hem op maximaal zette maakte ie in mijn ogen veel lawaai (heb geen ervaring) en heb hem toen denk ik nog een minuut of 8 op stand 5 gezet.
De kleur is wit en ik vind het wel lekker smaken.
Maar ik weet niet hoe botercreme er uit hoort te zien en hoe het moet smaken.

Dat van de pieken trekken is als je biscuit maakt ;)

7

Biscuit heb ik laatst voor het eerst gemaakt, mjammie.

Je moet ook pieken kunnen trekken met slagroom, ik denk dat ik daarmee in de war was.

8

Mijn Nederlands gaat er ook niet op vooruit, ik bedoel natuurlijk dingen DOOR elkaar aan het halen.

9

Nou weet ik het. Telkens als ik een tutorial/how to do zocht van "gewone"botercreme, kwam ik vaak uit bij lesjes over botercreme met eiwitschuim (swiss meringue). En daar moet je dus wel pieken mee kunnen trekken.

Ik denk dus dat de mijn 1:1 botercreme gewoon gelukt is.

Ik hoop dat ik vannacht eens een keer slaap, want ik ben nu niet goed uitgerust en word daar warrig van. 
Is jullie schuld  ;)  Ik kom niet in slaap omdat ik in gedachten nog met dit forum bezig ben.
(Hoezo, stank voor dank  :) )