1

Onderwerp: HELP Hoe krijg ik mn icing tiara veilig van bakpapier af???

Hallo  allemaal,
Gister heb ik voor het eerst een tiara gemaakt van de ready to use icing van wilton (uit tube). nu las ik dat hij minstens 24 uur moet drogen en dat heb ik ook keurig gedaan maar toen ik hem van het bakpapier af wilde halen (wat ik om een blikje had gedaan voor de vorm om hem te laten drogen) viel hij in 100 stukjes uit elkaar.
Ik heb nu een nieuwe tiara gemaakt (met de lijntjes iets dikker opgespoten) maar ben bang dat ik bij deze het zelfde resultaat krijg.

Wat doe ik fout mn tiara ziet er nu zo uit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXSZWJ4E-D.jpg

PS. Let niet op de kleur want zwart was de enige kleur die ik nog in huis had en had geen tijd om andere te kopen.

Groetjes Marijke

2

Re: HELP Hoe krijg ik mn icing tiara veilig van bakpapier af???

De kleur zwart is niet zo erg, dat kun je met zilver dusten en dan ziet het er prachtig bling-bling uit.
Alleen.... volgens mij wordt die ready-to-use icing niet hard.... dus gaat je tiara niet lukken....  :nooo

Maar misschien heeft iemand anders er betere ervaringen mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Volgens mij is inderdaad die ready-to-use icing hier helaas niet geschikt voor. Het beste kun je zelf royal icing maken.

Groetjes, Elly

4

Deze icing is op basis van vet en wordt dus niet hard.
Je moet royal icing gebruiken of liever nog Colorflow icing (wordt nog harder).
Als je je bakpapier dan insmeert met een heel klein beetje crisco dan gaat hij er makkelijk af. Wel heel goed laten drogen en uitharden (een dag of 2 a 3)

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

5

Nouuuuuu ik heb het ook gehad hoor, met royal icing.....

Mooie tiara's gespoten op ingevet papier, goed/lang laten drogen......... maar bij het van het patroon (ik had het om een fles gedaan) *knak* in veel te veel stukjes uit elkaar......  :s  :nooo

Dus ik lees graag even mee.....

6 Laatst bewerkt door Jet1975 (28-02-2011 22:29)

Ik lees even mee ...
in mijn topic ( http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … d=138852), is mijn tiara ook niet helemaal ongeschonden van mijn vaas afgekomen :s .

7

Ik heb (nog) geen ervaring met (Royal) icing maar als ik de reactie van iedereen lees dan gaat de tiara bij het erafhalen weer stuk.

Misschien dat je de tiara even in de vriezer kan doen en dan zou ik het blikje wat in deuken en dan proberen hem eraf te halen.

Geen idee of dat werkt maar proberen kan geen kwaad denk ik!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

8

Ik heb een stuk bakpapier een paar keer dubbel gevouwen en om een vaas gedaan. Daarna nog een stuk bakpapier (ingevet met crisco) daar omheen gedaan. Tiara gespoten van royal icing en 3 dagen laten drogen. Als eerste heel voorzichtig het gevouwen papier ertussenuit geschoven. Hierdoor blijft er genoeg ruimte over om de tiara (met vel ingevet papier) van de vaas te schuiven. Dan pas het bakpapier waar de tiara op gespoten is verwijderen.

Op deze manier komt er minder spanning op de tiara en is de kans kleiner dat ie breekt.

9

hoi, las net de berichtjes, omdat ik ook een tiara wil maken .
hoe is tie nu , is het gelukt, want hij ziet er wel goed uit.

gr.

10

In meerdere lagen spuiten maakt hem veel steviger.
Niet in de vriezer doen want dat maakt de icing juist zacht.

Ik spuit hem op een halve dummie. Die is mooi recht zonder bubbels en richels. Daar plak ik het plaatje op en dan een laag bakpapier er om, ingevet met crisco

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

11

Deze staat ook nog op mijn to do lijstje dus ben erg blij met deze tips!