1

Onderwerp: Hulp gezocht, wie kan mij helpen??

Sinds een jaartje ben ik bezig met het maken van taartjes.
Nu loop ik iedere keer tegen de zelfde problemen op en ik hoop dat iemand mij kan helpen...

1. Er onstaan ALTIJD scheurtjes in mijn fondant (ik gebruik Crisco op ondergrond en ik kneed ook altijd een klein beetje door de fondant)

2. De onderkant krijg ik NIET strak! Alleen bij mijn eerste taartje is dit gelukt, waarschijnlijk beginners geluk. Heeft iemand tips? Er zitten vaak vouwen aan de onderkant waardoor ik het niet mooi kan afsnijden

3. Ik heb afgelopen week een sugar gun craft gekregen, fondant met Crisco erin gedaan en het werkt, dat wil zeggen....
Wanneer ik knijp komt er fondant uit, maar ik moet wel helpen met duwen aan de achterkant. Niet omdat het te zwaar gaat, maar omdat dat duwstokje niet naar voren blijft staan. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Dus als ik klaar ben met knijpen, en ik laat los dan moet ik aan de achterkant duwen totdat ie niet verder gaat en dan kan ik weer knijpen.
Heb ik weer zo'n model wat niet goed werkt en dus moet ruilen?
Of hoort dit zo....? Als mijn fondant harder is moet ik veel harder knijpen maar dan werkt hij wel goed. Ik vind het in ieder geval maar vreemd.

Wie oh wie kan mij helpen met deze 3 vragen?!

Alvast heel erg bedankt allemaal!!

Ik ben een beginner... Maar als je het leuk vindt...www.nancyvanrijswijk.nl

2 Laatst bewerkt door Reini (17-02-2011 17:53)

Re: Hulp gezocht, wie kan mij helpen??

welke fondant gebruik je?

strak, tja, met een draaiplateau en dan ronddraaien en langzaamaan naar beneden strijken/horizontaal wrijven met je handen/smoothers?

sugarcraft gun staat nog altijd op mijn lijstje, maar weet wel dat je veel crisco moet mengen met fondant als je die in een spuit wil steken..

3

Ik gebruik de fondant van Funcakes.
Heb ook een keer Regalice gehad, weet niet meer of het daar wel goed mee ging maar die vind ik niet lekker smaken.

Ik snap maar niet wat ik verkeerd doe!
Ik blijf proberen maar wordt er ondertussen wel een beetje moedeloos van.

Ik meng inderdaad veel Crisco er doorheen maar dan werkt hij dus niet, ik moet zelf heel erg helpen. Snap ook hier helemaal niets van.

4

1. heel goed en lang kneden voordat je gaat bekleden..........

2. steeds je fondant ietsje optillen en heel langzaam cm voor cm naar beneden aanduwen/aanstrijken...........

3.  fondant met crisco in de sugargun gaat heel zwaar...........goed doorkneden geldt ook hier............zit je gun wel goed in elkaar?

En.............misschien eens marsepein proberen? Heb dit nu voor het eerst geprobeerd met de voorbereidingen voor de taart voor mijn dochter...........en moet zeggen: het kleurt beter, bekleed prettiger, komt heel soepel uit de sugargun..............en smaakt mij ook beter, maar dat is persoonlijk...........en zelfs de tappits zijn me met marsepein gelukt. Voor dingen die echt uit moeten harden gebruik ik nog fondant of gumpaste........

Heb je ooit een workshop gevolgd voor de basis?

5

Ik kreeg gisteren de tip om door de marsepein of fondant glycerine heen te kneden (of heel eventjes in de magnetron) zodat het soepeler door je sugargun heen gaat.
Ik heb het nog niet zelf uit kunnen proberen omdat ik de sugargun net besteld heb.
Ik heb wel gemerkt dat marsepein makkelijker door de metalen kleigun die ik nog had liggen, heen gaat dan fondant.

6

Bedankt voor jullie snelle reacties!!

De fondant gaat makkelijk door de sugar gun, alleen de sgar gun sluit niet goed aan. Ik weet niet precies hoe ik het met uitleggen maar het is niet zo dat ik kan blijven knijpen.
Na 1 keer knijpen moet ik aan de achterkant duwen en dan kan ik weer opnieuw knijpen.

Ik heb niets veranderd aan de sugar gun. Heb ik hem vandaag voor het eerst gebruikt. Hij komt net uit de verpakking dus het lijkt mij dat hij goed in elkaar zit.

Marsepein scheurt inderdaad minder snel. Maar ik ken zoveel mensen die het niet lusten (incl. ik).

Pfff ik ben echt radeloos en in staat om al mijn spulletjes te koop te zetten.

7

Ik heb nooit een workshop ofzo gevolgd. Heb eigenlijk alles mezelf aangeleerd.
Wel veel informatie gezocht en veel gelezen.
19 maart ga ik een workshop volgen.

8

Nance84 schreef:

Ik heb nooit een workshop ofzo gevolgd. Heb eigenlijk alles mezelf aangeleerd.
Wel veel informatie gezocht en veel gelezen.
19 maart ga ik een workshop volgen.

....dan zou ik eerst maar die workshop volgen voordat je je spulletjes te koop aanbiedt. ;)

Succes.

9

Ik heb als ik mijn fondant te lang kneed dat het zo plakkerig word jullie ook? of wat doe ik fout?

10

@ Beginnertje: Eigenlijk zeg je het zelf al. Je kneed te lang en daardoor word het plakkerig. Ik heb hele warme hand en hoef er alleen maar naar te kijken en het gaat al plakken. Wat helpt is een beetje poedersuiker in een (schone) zakdoek en dan dichtknopen en dan met de zakdoek op je handen deppen zodat er een dun laagje poedersuiker op je handen zit

11

Hoi Nance,

Ik weet niet waar je woont, maar ik wil je best een  x helpen; ik had t in t begin ook heel erg ( ik ben nu iets meer dan 4 mnd bezig dus eigenlijk nog n beginner..haha) Ik heb ook de sugar gun, mss kunnen we t samen doen. Ik hoor t wel of je enigzins in de buurt woont/..

Groetjes Jose

12

Er niet mee stoppen hoor.Ik heb al een aantal taarten gemaakt en moest gisteren een stapeltaart maken met een andere fondant als ik gewend was.En ja hoor hij scheurde.... :mad: Ikke balen en weten dat ik die fondant niet meer aan zou schaffen,maar het is idd een kwestie van vaker doen en heeeeeel veeeel geduld.Rustig van boven naar beneden afstrijken met je handen(doe ik tenminste).En ronddraaien op een plateau.
heel veeel succes en doorzetten he...
Groetjes ilse

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

13

Ik kneed tegenwoordig altijd met handschoenen aan. Dan wordt het niet plakkerig!

Verder raad ik je inderdaad aan om een basiscursus te volgen. Heb ik ook gedaan om te leren hoe ik netjes moet bekleden en het heeft goed geholpen.

Dat probleem met de sugargun heb ik ook, maar ik vind het niet storend ofzo.

Ik zou nog niet opgeven hoor! Hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het gaat.

Dat is toch een TAART waard!

14

Zoek anders eens naar filmpjes op youtube.
Ik heb wel een basisworksshop gedaan, maar van die filmpjes heb ik veel meer geleerd. En als je het niet snapt, dan kun je het gewoon weer opnieuw afspelen en weer opnieuw en weer... ;)

happiness is a piece of cake!

15

Super bedankt allemaal!!
Vandaag weer een taartje gemaakt... heb eerst de fondant een tijdje (uurtje ofzo) op de verwarming gelegd. Hij was lekker zacht en kon hem goed kneden hierdoor. En het belangrijkste... hij scheurde niet!

@Jose, bedankt voor je leuke reactie. Helaas woon ik in Rijswijk en is Helmond een beetje ver. Maar ik zou best eens een keer met iemand willen afspreken. Gewoon om wat ideeën e.d. uit te wisselen.

Die Sugar Gun... ach... ik twijfel. Want hierdoor kan ik niet mooi een sliert spuiten. Er zitten steeds knikjes in het fondant op het moment dat ik hem aan de achterkant moet aandrukken.

Vandaag heb ik weer veel moed gekregen. Ik heb misschien wel mijn mooiste taart ooit gemaakt. En ik moet zeggen... ik heb er denk ik wel al 20 gemaakt ofzo.

Echt super lief om al jullie reacties te lezen. Dat helpt me wel.

Ik zit namelijk thuis met een burn out en probeerde juist een taartje te maken om te ontspannen. Maar toen alles mis bleef gaan kon ik er niet meer tegen. Die stress... bah!

Nogmaals, heel erg bedankt!!

16

He Nance............klinkt keigoed je berichtje! Laat je niet uit het veld slaan, ik hoop dat je taartjes steeds beter en beter worden en je er veel plezier aan beleeft!
Sterkte met je burnout, ik heb het helaas als partner van heel dichtbij meegemaakt, en weet hoe ellendig het kan zijn...........zorg goed voor jezelf!

17

...hé, Karin dat was dus nachtwerk toen je jouw berichtje typte.

Nance, ik heb even bij jouw taartjes gekeken.
Leuk die kerstboom en je durft dus best iets aan met Tinkerbell en dat schoentje.
Geniet er maar van.

18

@ Karin09,
Wat vervelend dat jij het van zo dichtbij hebt meegemaakt. Ik weet dat ik een zware last ben thuis voor mijn partner... En daar baal ik vaak stevig van.

@Heleena,
Klopt... ik durf inderdaad wel dingen te proberen en te knutselen. Dat vind ik ook juist zo leuk eraan.

Ik ga inderdaad proberen om er meer van te genieten. Me minder snel uit het veld laten slaan. En natuurlijk gewoon 19 maart naar die workshop toe van dit forum! Zo benieuwd en zoveel zin in!
M'n taartje van afgelopen week is goed gelukt. Daar ben ik echt superblij mee. Kreeg ook zo ontzettend veel complimenten!
En... dit fondant scheurde niet! HOERA!

19

Ik heb geen problemen met de craft gun.
Ik kneed alleen geen crisco door de fondant. Ik smeer de binnenkant van de gun in met crisco. Met mijn pink kan ik in de loop (als we toch in de pistool-termen blijven) van beide kanten precies de hele loop bereiken en zo smeer ik dat dan in.
Fondant is wel veel elastischer dan marsepein. Marsepein veert niet terug na het knijpen. Fondant wel, maar mijn pennetje blijft wel zitten...
Misschien helpt dit?

20

Gisteren voor het eerst mijn craft gun uit geprobeerd en ik herken helemaal niets van het probleem dat hier beschreven is.
Marsepein ging heel makkelijk.
Fondant heb ik inderdaad met iets Crisco vermengd en ook zoals Liaantje al beschreef de loop iets ingesmeerd.

Ik krijg het idee dat de craft gun niet goed werkt....
Heb je na het vullen van de marsepein en het fondant wel even het stokje zover aangeduwd tot je weerstand kreeg van de zeg maar vulling?
Dan moet tijdens het knijpen het stokje vanzelf naar beneden gaan.

21

Het stokje gaat ook naar beneden als ik knijp.
Maar het leek mij dat hij naar beneden moet blijven, echter gaat hij bij mij weer omhoog zodra ik het handvat loslaat.
En wanneer ik dan weer knijp, zit het stokje dus niet meer tegen het fondant...

Moet ik de mijne dan toch maar terug brengen?

22

Ik denk het wel...ik heb de mijne nu al een paar keer uitgeprobeerd en het stokje blijft na elke knijp dus netjes aansluiten tegen de marsepein die er in zit.

23

Heleena heel erg bedankt!
Ik ga er gewoon mee terug. Het enige dat zo jammer is, is dat het zo ver weg is  :s
Maar heel erg bedankt. Vond het zo moeilijk om uit te leggen...  :/