1

Onderwerp: Eerste taart help plz!!

Hallo allemaal,

Ik ga voor het eerst een taart maken. Ik heb een bakblik van 30x30x10 en heb dus aantal vragen.

de ingredienten die ik ga gebruiken funcake bakmix, easycake botercreame mix, marsepein, en marshmallow fluff als onder de marsepein afwerking.(ik weet niet of dat wel een goed idee is om mmf te gebruiken iemand geprobeerd?)))

Ik wil dus de hoeveelheid van deze ingredienten weten en de baktijd.

Moet ik de bakvorm eerst invetten dan bestrooien met bloem of is het beter om bakpapier te gebruiken?

Hoe moet de botercream maken? met een mixer???

Hoop dat niet te veel vragen heb :)

2

Re: Eerste taart help plz!!

http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen Hier kun je vinden hoeveel je nodig hebt. De baktijd is een kwestie van uitproberen, iedere oven is anders. Ik doe meestal 30 minuten tot 45 minuten, afhankelijk van de grootte.  Het is klaar als hij een lekker kleurtje heeft en je er een sateprikker in kan steken die er vervolgens droog uit komt.

Zelf vet ik mijn bakvorm altijd in en bekleed deze vervolgens met bakpapier, waarbij ik de rand hoger laat zijn dan de rand van de bakvorm (zo'n 5 cm) zodat hij extra zou kunnen rijzen.

De botercreme maak ik gewoonlijk altijd met de mixer.

Over de marsmallow fluff heb ik geen advies, die heb ik nog nooit geprobeerd.

Verder:

Veel plezier en probeer gewoon lekker het een en ander uit, in het begin heb ik ook wel eens biscuitdeeg weggegooid hoor! Oefening baart kunst.

marshmallow fluff trekt je hele biscuit kapot...  :s

Ik zing mijn eigen wijsje!

4

misschien is het handig als je je zowieso eerst even voorstelt (is altijd leuk om te lezen  :) ) en daarna eens flink aan de slag gaat met de zoekfunctie.

om je een beetje op weg te helpen kun je links in de balk een kopje 'tabellen' lezen. daarin staan de verschillende afmetingen van rond/vierkante/blanda vormen met de hoeveelheden erbij.

en ik zou je taart afsmeren met 1:1 botercreme ipv marshmallow fluff. eerst misschien maar eens de basis onder de knie krijgen voordat je al te veel gaat experimenteren.

en verder is het oefenen, oefenen en oefenen en met vallen en opstaan kom je er wel (en met scheve, ingestorte, te lage of ingezakte taarten leren omgaan  :)

have fun!

oh ja... en als je nieuw bent op het forum zijn de sticky's bij ieder hoofdstuk ook handig om die eens aandachtig te lezen

5

Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen  ben zeker wat wijzer van geworden.

Cindy M is inderdaad netjes om even voor te stellen....
Hier komt ie dan :D

Mijn naam is Anushik. Ben 3 jaar terug vanuit Armenie naar Nederland gekomen voor mijn studie geneeskunde en heb hier mijn vriend ontmoet waarme ik nu samenwoon en een prachtige dochter heb van 9 maanden oud. mijn zwangerschap was natuurlijk ongepland vanwegen mijn studie maar zijn wel hartsikke blij met ons dochter hooor!!! :) Nu heeft mijn dochtertje een tandje gekregen en in Armenie hebben we een traditie als een baby zijn/haar eerste tandje krijgt geven we een heelee aparte feestje.

bij het feestje zetten we de baby op de grond leggen we verschillende dingen voor haar neer die met verschillende beroepen te maken heeft, zoals een stethoscoop voor dokter enz...we ''gooien'' niet te veel gekookte peulvruchten op haar hoofje en daarna moet ze zelf een van de dingen die op de grond liggen oppaken... als ze bijvoorbeeld de stethoscoop pakt wordt ze dokter(hahah is onzin natuurlijk maar het is gewoon leuk om te doen).. ik weet eigenlijk niet echt het verhaal achter deze feestje zoals waarom peulvruchten enz enz maar is wel leuk.

nu wil ik een taart maken voor het feestje en hoop dat ik met jullie adviezen en wat erallemaal op de site staat mij gaat lukken..

MIJN NEDERLANDS IS NIET ZO GOED.. DUS SORRY ALS IK EEN BEETJE ONDUIDELIJK EN MET SPELFOUTEN GESCHREVEN HEB.. :o

PS: als ik goed begrijp is het beter als ik de biscuit 1dag vantevoren bak?

6

oepsss moest mij op een andere ''onderwerp'' voorstellen :grr: