1

Onderwerp: Royal icing en kokend water

Gewoon nieuwsgierig: waarom staat in de gebruiksaanwijzing van het eitwitpoeder van Fun Cakes dat je kokend water moet gebruiken voor het maken van Royal Icing?
Het valt me op dat niet iedereen dit doet, ik ben nieuwsgierig wat dat koken doet/ voor functie heeft.

2 Laatst bewerkt door Liens (01-03-2011 13:48)

Re: Royal icing en kokend water

Is dat niet om de bacterieën in het water te doden?  :think:

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3

Volgens mij staat er gekookt water, niet kokend ;)

Het water moet eerst weer afgekoeld zijn :)

Ik vermoed dat het voor de houdbaarheid is, of om onzuiverheden eruit te krijgen. Ik gebruik zelf altijd gefilterd water, maar het kan vast ook zo met kraanwater :Y

Als je het echt 100% zeker wilt weten zou ik er een mailtje aan Funcakes aan wagen :+

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Het water moet inderdaad eerst afgekoeld zijn.

(Daar ben ik gisteren door schade en schande achtergekomen.
Ik dacht dat je eerst het eiwitpoeder bij het gekookt water moest doen en dan een uur moest laten afkoelen. Niet dus, dan gaat het dus stollen ofzo, in ieder geval wordt het een plakkerig niet goed door te roeren papje.
En nog een domme fout: ik wou de 60 ml water koken met de waterkoker, maar die had ik er bijna mee gemold. Je mag namelijk niet onder het streepje bij min komen, was ik ff vergeten in mijn enthousiasme  :o .

Dus toch om de bacteriën, dat was ook mijn vermoeden.
Hier in Nederland is het kraanwater goed van kwaliteit, dus lijkt me niet dat we het water voor r.i. eerst moeten koken.
Mooi, scheelt weer tijd.

Bedankt voor het reageren.

5

In kraanwater zitten bacterien. Als je het zo uit de kraan drinkt is er niets aan de hand. Als je het een paar dagen zou laten staan is het niet meer drinkbaar. Dan zijn de bacterien nl aangegroeid (voel maar aan de binnenkant van je glas. Dat voelt dan heel glibberig) Als je het water kookt dan dood je die bacterien en is je icing dus langer houdbaar. (Maar idd wel eerst af laten koelen ;) )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

O ja, dat klinkt wel weer logisch.
Weer wat geleerd.
Bedankt voor het reageren.

7

Mirjam5 schreef:

In kraanwater zitten bacterien. Als je het zo uit de kraan drinkt is er niets aan de hand. Als je het een paar dagen zou laten staan is het niet meer drinkbaar. Dan zijn de bacterien nl aangegroeid (voel maar aan de binnenkant van je glas. Dat voelt dan heel glibberig) Als je het water kookt dan dood je die bacterien en is je icing dus langer houdbaar. (Maar idd wel eerst af laten koelen ;) )

Dat dus. Net als met tyloselijm. Met gekookt en afgekoeld water is deze langer houdbaar. Mits je er hygiënisch mee omgaat natuurlijk.
Water is eigenlijk best bederfelijk.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Ik ben overtuigd en ga toch maar voor het afgekoelde kokend water.

Ik had inmiddels de vraag naar Funcakes doorgestuurd (tip van Adrienne)  en dit was hun antwoord:
Dit is inderdaad een internationale aanwijzing en in Nederland niet per se noodzakelijk.

Nogmaals, het lijkt mij verstandiger om het water wel eerst te koken.