1

Onderwerp: Taart maken in meerdere avonden?

Ik weet niet zeker of dit nu in de juiste rubriek staat, maar als ie fout staat hoor ik het graag!

Ik heb laatst mijn eerste taartje gemaakt, ik had overdag de biscuit gebakken en 's avonds gevuld en gedecoreerd maar ik merk dat het eigenlijk teveel is voor 1 avond. Overdag begin ik er niet aan want dan lopen hier een peuter en dreumes rond.

Kan ik het ook verdelen over meerdere avonden?

Ik wil nu bijv. voor zaterdag een taart maken.

Is het nog te doen en te eten als ik het zo doe:

vanmiddag biscuit bakken
vanavond vullen en afsmeren
invriezen
vrijdagavond uit de vriezer, bekleden en decoreren

Of is het op een andere manier handiger?
En kan ik de taart bevroren decoreren? Of moet ie eerst ontdooit zijn?

Alvast bedankt!!

Astrid

2

Re: Taart maken in meerdere avonden?

Ik bak eerst, dan in de vriezer en dan in 1 avond vullen, bekleden en decoreren. Maar afgesmeerd invriezen kan ook (mits je vullingen daar geschikt voor zijn).

Ik weet niet of je een ontdooiende taart kunt bekleden,  :think: denk dat je dan een vochtprobleem krijgt. Lijkt mij dat ie eerst volledig ontdooien moet.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3 Laatst bewerkt door NiQ (02-03-2011 10:25)

hier loopt ook zo'n heerlijke hyperactieve peuter rond dus ik snap je helemaal!

ik doe het als volgt:

1. s avonds bakken (dag1)
2. zelfde avond/nacht de vriezer in (dag1)
3. tijdens middagdutje vullen en afsmeren en direct koeling in (dag2)
4. kind op bed, nogmaals afsmeren en koeling of vriezer in. (dag2)
5. of nachtje in koeling/vriezer laten staan OF direct bekleden (afhankelijk van hoe moe ik ben) (dag2)
6. de laatste dag bekleden/decoreren etc.etc.etc. (dag3)

de meeste taarten worden bij mij op vrijdagavond of zaterdagochtend opgehaald en ik ben zelf vrijdag de hele dag vrij en heb die dag dus tijd zat om alles af te decoreren.

ik hoop dat je hier wat aan hebt

# taart eerst ontdooien voor je het bekleed/decoreer!!!! als je dit niet doet krijg je condens op je marsepein/fondant en gaat het smelten....

N-Joy Cakes

4

Ik lees even mee hoor want ik ben ook nog lerende hihi
Ik moet voor vrijdagavond een taart af hebben en vroeg mij dan ook af of ik het biscuit vandaag moet maken of morgen en vrijdag vullen en decoreren?? Taart word overigens vrijdagavond gehaald maar zaterdag gegeten door klant..
Wat is nu wijsheid ..??

5

miamore79 schreef:

Ik lees even mee hoor want ik ben ook nog lerende hihi
Ik moet voor vrijdagavond een taart af hebben en vroeg mij dan ook af of ik het biscuit vandaag moet maken of morgen en vrijdag vullen en decoreren?? Taart word overigens vrijdagavond gehaald maar zaterdag gegeten door klant..
Wat is nu wijsheid ..??

bestellingen die vrijdagavond afgehaald worden begin ik woensdagavond met bakken. deze is dan zaterdag en zondag nog steeds "vers"

N-Joy Cakes

6

@NiQ
begrijp ik dat nu goed. Vries jij je taart 2 maal 1, eerst na het bakken, dan na het afsmeren weer en uiteindelijk ontdooien en bekleden/decoreren??

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

7

mamski schreef:

@NiQ
begrijp ik dat nu goed. Vries jij je taart 2 maal 1, eerst na het bakken, dan na het afsmeren weer en uiteindelijk ontdooien en bekleden/decoreren??

na het bakken gaat het altijd de vriezer in bij mij omdat ik dit fijner vindt om te bewerken.

na het afsmeren zet ik het vaak in de vriezer voor een uurtje om het goed hard te laten worden zodat ik de taart nog strakker krijg. dit werkt tot nu toe erg goed.

ik zou niet weten waarom niet, sommige mensen gebruiken vullingen die uit de vriezer komen en vriezen de taart erna met vulling en al ook nogmaals in!

N-Joy Cakes

8

Hmmm oke oke komt mooi uit krijg vanaaf mijn keukenmachine maar dacht zelf morgen maken even in de vriezer aangezien ik moet snijden(18+piemeltaart) vullen en dan 1 nachtje in de vriezer en dan vrijdag bekleden..

Super bedankt voor jullie reacties!!!! :thumb:

daar kan ik een eind mee uit de voeten! Helaas ben ik nu niet zo lekker, dus vanavond bakken wordt het niet.

Maar goed misschien schuif ik het allemaal een dagje op. En anders weet ik het voor de volgende keer!

@NiQ: je zegt dat de biscuit na het bakken altijd de vriezer ingaat omdat je dat fijner vind om te bewerken. Bedoel je dan dat je het vult en afsmeert als de biscuit bevroren is?

10

ik laat mijn biscuit altijd een deel ontdooien, anders kom je er nooit met je mes doorheen. maar dat duurt niet lang hoor.

N-Joy Cakes