1

Onderwerp: Vullingen buiten koelkast bewaren?

Goedemorgen,

Als hobby ben ik nu een tijdje bezig met het maken van taarten maar nu heb ik ook mijn eerste bestelling binnen. Hartstikke leuk natuurlijk maar er komen ook meteen wensen bij kijken waar ik nog geen ervaring mee heb. De dame in kwestie wil namelijk diverse taarten waarvan eentje met een vulling van zwitsere room en jam, eentje met mascarpone, witte chocolade en aardbeien en eentje met een chocoladevulling. Het probleem is alleen dat ik de taart op een zaterdag moet maken en deze moet maandag en dinsdag nog gegeten kunnen worden. Aangezien de taart bekleed gaat worden met fondant, kan hij niet in de koelkast bewaard worden. Nu voorzie ik dus een probleem met alledrie de vullingen. Want volgens mij, maar ik ben geen expert, kunnen deze geen van drieen buiten de koelkast bewaard worden. Klopt dit? En zo ja, hebben jullie misschien suggesties qua alternatieve vullingen die ik haar kan aanbiedingen die wel buiten de koelkast bewaard kunnen worden?
Alvast heel erg bedankt!

2

Re: Vullingen buiten koelkast bewaren?

ik bewaar echt al mijn fondant taarten gewoon in de koelkast hoor. Heb er nog nooit geen problemen mee gehad. Je moet alleen de koelkast niet al te koud zetten. meestal is ie bij mij tussen de 4 en 7 C.
Wat ik er wel altijd bij zeg is dat ze de taarten niet meteen vanuit de koelkast in een warme ruimte moeten zetten. laat hem eerst een kwartiertje in een koele ruimte staan. En bij voorkeur zet ik ze zonder verpakking in de koelkast.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

Ik zet mijn met fondant beklede taarten ook in de koelkast, geen probleem. Gewoon in de taartdoos.

Groetjes van Bianca

4

Ik werk met marsepein maar dacht ook dat fondant (net als marsepein) gewoon in de koelkast kon  :Y. En ja, de vullingen moeten in de koeling. Ik maak mijn taarten altijd zo laat mogelijk, zodat degene voor wie de taart is een dag erna, als er nog over is tenminste  ;) , nog een stukje kunnen nemen. Ik zou zelf dus niet snel een taart op zaterdag maken die dinsdag gegeten wordt. Misschien invriezen?

Zwitzerse room weet ik niet maar mascarpone en witte/melkchocolade kan je met Patidess en gewoon chocolade icm  botercreme maken.
Verder kan een fondant taart gewoon in de koeling hoor.

Life is what you bake it.

6

links in de balk bij 'recepten' en dan 'vullen' staat dit http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15183 lijstje van vullingen die buiten de koelkast kunnen. misschien heb je er iets aan.

en ik maak ook al mijn taarten met fondant en die gaan gewoon de koelkast in  :) . maar ik vind een taart maken op zaterdag die op dinsdag gegeten wordt zowieso niet zo slim. ik zou er toch echt voor kiezen om hem pas op maandag te vullen, afsmeren en decoreren als hij dinsdag pas aangesneden wordt....

slagroom vulling (dus de onverhitte versie, ganache is een ander verhaal omdat de slagroom verhit is geweest) zijn zowieso maximaal een dag houdbaar. slagroom gebak dat over is bij de bakker of hema gaat linea recta de kliko in. het is nou eenmaal slecht te bewaren en aangezien zwitsers room gemaakt is met slagroom zou ik het echt niet aandurven!

7

Ik zet ze ook gewoon in de koelkast, is nog nooit misgegaan!

Groetjes, Monica

8

Hoi,

Bedankt voor alle reacties!

Ik dacht echt dat je fondant niet in de koelkast mocht bewaren omdat het dan gaat 'zweten'. Maar goed om te lezen dat het wel kan, dat maakt het een stuk makkelijker :)

Helaas kan het niet anders dan dat de taart zover vantevoren gemaakt wordt. Het is namelijk voor een bruiloft op maandag en het bruidspaar wil de overgebleven taart op dinsdag meenemen naar hun werk om te trakteren. Aangezien ik zelf op zondag de taart niet kan maken ivm andere verplichtingen, is zaterdag de enige mogelijkheid. Ik kan hem ook niet eerder maken, invriezen en dan op zondag pas ontdooien want mijn vriezer is te klein...
Dus als je nog andere tips hebben, graag :)

Vullingen met slagroom zijn max 3 dagen houdbaar (gekoeld). Maar aangezien de taart (neem ik aan) op de bruiloft al lang buiten de koeling zal staan zou ik het dinsdag niet meer eten. En zeker niet uitdelen op het werk aan collega's.
Het bruidspaar kan het wel willen maar ik denk dat het niet realistisch is en dat zou ik ze duidelijk maken. Tenzij ze willen dat hun collega's ziek worden...
Maar nogmaals, aan botercreme (geen 1:1 dan natuurlijk maar van de mix of meringue) kan je prima  een mascarpone of chocolade smaak even hoor met patidess of chocopasa. Alleen de zwitserseroom is een probleem. Ik zou hiervoor gewoon vanillecreme (botercreme) adviseren.

Life is what you bake it.

10

of in overleg met het bruidspaar gewoon de zwitsers room door banketbakkersroom vervangen. omdat de melk verhit is geweest is die beter te bewaren dan slagroom.

en zoals taartenmarie al zegt: de taart zal heel lang buiten de koeling staan tijdens de bruiloft. ik zou hem ook niet meer durven serveren de volgende dag.

11

CindyM schreef:

of in overleg met het bruidspaar gewoon de zwitsers room door banketbakkersroom vervangen. omdat de melk verhit is geweest is die beter te bewaren dan slagroom.

dat is echt niet zo, bbr is net zo kwetsbaar als slagroom :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

Kun je het bij iemand anders in de vriezer niet plaatsen?

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

Ja ik maak ook de taart van tevoren en dan vries ik hem gewoon in met huishoudfolie erover gaat echt super hoor.

14

Bedankt voor jullie reacties!

Helaas ken ik niemand die zo'n grote vriezer heeft (de taart wordt drie lagen). Helaas is het ook niet mogelijk om later dan zaterdag te stapelen want zowel zondag als maandagochtend heb ik gewoon echt geen tijd. De taart moet dus zaterdag helemaal af zijn. Ik heb in overleg met het bruidspaar wat aanpassingen gemaakt in de vullingen en gekozen voor vullingen die minder bederfelijk zijn. Nu ziet de planning er als volgt uit:

Vrijdagavond
- Biscuits bakken

Zaterdag overdag
- Vullingen maken (1 laag aardbeienvlaaivulling, 1 laag chocoladebotercreme, 1 laag mascarpone met aardbeienvulling en witte chcolade)
- Taart vullen en afsmeren
- Taart deceoreren
- Taart stapelen en afwerken

Op zaterdagavond komt het bruidspaar de taart halen. Maandag is de bruiloft en zondag willen ze de overgebleven stukjes trakteren op hun werk.

Volgens mij zou alles op deze manier moeten kunnen. Of zie ik nog dingen over het hoofd die volgens jullie echt niet kloppen? Dan hoor ik het heel graag want nu kan ik nog dingen aanpassen :)