1 Laatst bewerkt door mocrozina (24-02-2011 22:20)

Onderwerp: Probleem met cupcakes? Niet gaar?

Hoiii

is er iemand die mij kan vertellen wat k nou niet goed doe,

Ik gebruik een recept van hier op het forum;

125 gr witte basterd suiker
125 zelf. bakmeel
2 eieren
1 zakje vanille suiker
2 lepels melk
en 125 gram boter..

Alles goed 5 min. gemixt.
ik heb een cupcake vorm van 12.. Vul de papiertjes ong. voor de helft.

en bak ze op ong 180 graden 20 min.

Maar.. ze komen maar ietsje omhoog.. sommige juist erboven.. Maar niet tot het randje.. Dus word moeilijk met bekleden..

En ik ebruik de preciese maten en kom maar net net aan 12 cupcakes gevuld.. dus meer in de cupcakes doen gaat ook niet.

ik heb er net een opengemaakt, en het lijkt wel of die gewoon niet gaar is..

Wie o wie please kan me helpen..

2

Re: Probleem met cupcakes? Niet gaar?

Ik mixte altijd met een handmixer, en daarmee had ik ze goed vol. Heb nu een keukenmachine, en hield de laatste keer flink over! En het rees ook veel meer, het mixen maakt dus echt het verschil.
Ik mix meestal eerst de boter, dan weet ik dat die mooi zacht is als ik de rest erbij doe.

Een vriendin van me heeft dit ook, ze krijgt het maar niet tot volle cuppies. Ik zal eens vragen of zij al een oplossing heeft, wellicht kan dat helpen.

3

ik moet ze vandaag gaan maken voor iemand en hoop dat er iemad me een tip kan geven..

4

lastig om te zeggen wat het nu is...

Ik vind 5 minuten mixen erg lang. Met cupcakes is het mixen klaar als alles door elkaar zit. Ik begin wel altijd met suiker en boter, dat moet wel goed gemixt worden, dan de eieren en bloem en als laatste de melk. Je kunt evt. nog een beetje bakpoeder toevoegen, ondanks dat je al zelfrijzend bakmeel gebruikt. Je kunt ook proberen om de basterdsuiker door fijne kristalsuiker te vervangen. Misschien helpt dat? Ik gebruik zelf alleen basterdsuiker als ik geen melk in huis heb. Ik vind allebei te nat worden.

Heb je een oventhermometer? Als ze niet gaar zijn, bij die temperatuur en tijd, dan is er denk ik ook iets mis met de warmte van je oven. 

Ik hoop dat je erachter komt!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

weeg je papiertjes met mix eens? Ik doe 40 gram mix in een bakje en dan zijn ze precies goed.

Groetjes Melanie

6

Ik gebruik altijd een cc mix, dus over de verhoudingen kan ik weinig zeggen. Maar ik mix wel altijd zo kort mogelijk. Mijn ervaring is hoe langer ik mix, hoe minder goed de cc's rijzen en hoe eerder het papiertje loslaat. Op de gebruiksaanwijzing van de mix staat 4 minuten mixen maar ik mix maximaal 2 minuten.
Misschien helpt dat ook bij jouw recept. Je zou wel eerst alles kunnen mengen zonder het zelfrijzend bakmeel en dan dat als laatste erbij en dan zo kort mogelijk mengen..
Succes!

7

He dat zijn een aantal fijne tips!! ga ze vandaag gelijk uit probere idd met die 40 gr mix, en dan idd dus wat korter mixen.. en zal ook eerst de boter en de suiker doen en daarna de rest. Ik denk dat ik dan ook de melk ga weg laten als ik zo lees dat ze te nat zijn.Als ik en basterdsuiker en melk gebruik.. Want zo ziet me binnekant er dus ook uit.. in het midde.. Een beetje nattig/kleffig..!

Over de smaak valt nie te twisten.. die is erg goed..

Moet k ze dan ook wat verder vullen? bijna tot het randje?

bedankt !!!!!

8

Ik weeg altijd 42 gram af per cc, en inderdaad basterdsuiker vervangen door gewone suiker of de melk weglaten.
Het blijft puzzelen, maar eens zal het lukken.

Met 40-42 gram per cc zijn ze niet tot de rand gevuld.

9

Ik zou ze voor 2/3 vullen. Dat gaat hier altijd goed.

Succes! Ik ben benieuwd of het lukt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

10

Waarschijnlijk niks fout gedaan hoor, dat is gewoon het recept. Ik heb dat recept van Nigella ook tot in den treure gemaakt en elke keer alles weggegooid omdat ze wat mij betreft niet gaar waren. Heel vettig en een gekke structuur van binnen. Hier op het forum heb ik toen vernomen dat dat zo hoort. Maar dat is dan gewoon niet mijn smaak. Ben overgestapt op de mix van funcakes en dat bevalt perfect.

Mijn tip is om ergens mix vandaan te toveren. De boerencakemix van koopmans is trouwens ook goed te doen!

11

Voor cupcakes gebruik ik altijd de 'fijne cake' mix van koopmans, werkt perfect! Haal er 16 cakejes uit, mooi gevuld.
Misschien is dat een idee?

12

Marleenn schreef:

Voor cupcakes gebruik ik altijd de 'fijne cake' mix van koopmans, werkt perfect! Haal er 16 cakejes uit, mooi gevuld.

Deed ik ook in het begin en is ook erg lekker! Maar ook weer niet te lang mixen.

13

Biggeltaart schreef:
Marleenn schreef:

Deed ik ook in het begin en is ook erg lekker! Maar ook weer niet te lang mixen.

Klopt haha! Echt aan de tijden op het pak houden..
En bakken, ongeveer 35 a 40 minuten doe ik altijd!

14

Ik gebruik dit recept ook altijd, Heerlijk!!
1x smaakte het vreselijk, had toen een goedkoop merk zelfrijzend bakmeel gebruikt, het was zeer compact gebleven en nauwelijks gerezen.
Nu gebruik ik altijd zelfrijzend bakmeel van Koopmans of AH merk en ze zijn heerlijk.

Ook mix ik altijd eerst de boetr met de suiker goed door elkaar ( ongeveer 5 min ). Dan 1 voor 1 de eieren en dan de rest.

Succes, komt vast goed want het is een prima recept!

Groetjes Angelique

15

Wil even laten weten dat ze gelukt zijn, Heb de papiertjes iets meer gevuld, en de melk weggelaten

een ruime 2o min op 180 graden in mijn oven.

Dankje wel voor de tips