1

Onderwerp: 28 cm ronde taart hoe lang bakken?

Bij recepten zie ik alleen de baktijd van 25 cm ronde bakblik.
Dus ik vroeg me af hoe lang en hoeveel graden (ik heb een hete lucht oven) bij een 28 cm ronde bakblik.

En deze vraag geldt ook voor een 26 cm ronde bakblik.

Alvast bedankt. :o

2

Re: 28 cm ronde taart hoe lang bakken?

gewoon dezelfde tijd aanhouden en aan het einde van de opgegeven tijd voor 25cm even checken (door er een mes in te steken) denkelijk zal die van 28 cm iets langer moeten.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Ik heb mijn springvorm gemeten, het gaat om een 26 cm ronde vorm.

Dus de tijd van 25 cm vorm aanhouden?
Bedankt.

4

inderdaad ja en even checken aan het einde, steek er een mes in en als het er droog uitkomt is het goied en anders nog enkele minuutjes langer. De aangegeven tijden zijn ook maar een gemiddelde, het kan wat schelen van oven tot oven.Nog vragen mail me gerust.

5

Het is me niet echt duidelijk.
Wat betreft de ingrediënten, volgens de tabel heb ik maar 340 gr mix nodig plus 260 ml eieren.

Volgens mij klopt het niet en is het veel te weinig.

(bedankt voor je hulp)

6

Dit staat er bij recepten voor een 25 cm ronde taart:
330 gr. mix
5 eieren (260 gr.)
33 ml. water
evt. 5 gr. citroenrasp
Deze hoeveelheid is goed voor een ronde vorm van 25 cm doorsnee. Zie de tabellen voor andere formaten.

En bij tabellen staat er 315 gr, eieren 240 water 32.

Dus welke klopt niet nou?

7

mix gebruik ik niet dus daar kan ik je niet bij helpen, ik maak mijn biscuit altijd volledig zelf.

8

Hoeveelheid ei is in grammen...............waarom zou de tabel niet kloppen?

Andere tabellen vindt je hier:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf
(= dezelfde als die van felicitaartjes)

9

Die van felicitaartjes had ik al bekeken daar staat nergens over een 26 cm ronde bakblik.

En wrm het niet zou kloppen, omdat er bij tabellen en bij recepten wordt gesproken over een 25 cm ronde bakblik met twee verschillende ingrediënten.

10

De tabel van hier en die van felicitaartjes verschilt inderdaad.
Bij de tabel van hier staat ook dat het eigen bevinding is.
Als je 1 ei per HALVE liter inhoud van je blik aanhoudt zit je goed.  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

11

Bedankt voor je reactie Boska  ;)

Maar wat bedoelt gij met halve liter inhoud?

12 Laatst bewerkt door natura (27-02-2011 13:38)

Trouwens gister biscuit gemaakt en het was helemaal mislukt. Hij was niet eens langer dan 5 cm en daar boven op nadat ik het eruit had gehaald zodat het kon afkoelen zag ik na een paar minuten tot mijn verbazing dat die biscuit helemaal was ingezakt en gerimpeld.
Jammer, ik denk dat het komt door die ouderwetse handmixer met drie standen. Ik ga zo ff eentje kopen. Met in ieder geval 400 watt of hoger, dat moet dan wel lukken toch??

Wat betreft de smaak hij was lekker en goed gelukt van binnen.

Ik heb nog meer dan 600 gram fun cakes biscuit mix over (houdbaar tot 10/03) en heb twee kilo fondant die ik voor 16/04 moet gebruiken. Dus moet gauw aan de slag

Ik vind het leuk om taarten te bakken, heb alleen een probleem met die biscuit mix. En met mijn stomme handmixer, ik zal denk ik echt een kenwood moeten kopen. Wacht alleen tot ze het afprijzen.

13

Ieder bakblik heeft een inhoudsmaat in liters.
Dus als je bakblik een inhoud heeft van 2 liter dan heb je 4 eieren nodig. (4x een half = 2)

Weet je de inhoudsmaat niet? Dan bakblik op de weegschaal en vullen met water. (1 gram = 1 mililiter).

Een ei is over het algemeen 50 gram, voor als je specifiek uit wilt rekenen hoeveel ei je nodig hebt voor je bakblik).

Verder denk ik idd dat je mixer niet snel genoeg heeft geklopt, met 3 standen. En een dure kenwood hoeft niet perse hoor. Mijn handmixer komt van de lidl (5 standen) en ik heb geen problemen met de mix en biscuit.

Ik wens je veel succes met verder bakken!!

mama-tijd = tijd voor taart!!

14

Bedankt voor je reactie moeder mien!

Ik heb wel geen elektrische weegschaal, en moet ik mijn springvorm helemaal vullen met water tot het randje zeg maar?