1

Onderwerp: help schuimgebak

Ik wilde voor mijn verjaardag een soort chocobom maken, maar dan met 2 schuimlagen ertussen. (manlief is gek op schuimgebak)
Nu had ik vanmorgen zin om iets te bakken, dus een laag uitgeprobeerd. Helaas helemaal mislukt. Volgens mij heb ik de eiwitten te lang geslagen, want ze werden weer helemaal zacht, nadat ik wel mooie pieken had.
In de oven ging het ook niet helemaal goed. De bovenkant was heel mooi, maar de onderkant nog helemaal zacht en smaakte ook erg naar ei. Ik kreeg het ook niet van het bakpapier. Nu liggen de brokstukken omgekeerd in de oven in de hoop dat het nog wat beter wordt.
Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan?

2

Re: help schuimgebak

lijkt me niet dat ze te lang geslagen zijn.. heb ik tenminste nog nooit gehad.. maar misschien niet genoeg suiker erin? en wat betreft de oven.. ik laat ze altijd n nacht staan in n hetelucht oven op 50/60 graden.. mja nou weet ik niet hoe dat met de (om het maar even zo te zeggen) huis tuin keuken ovens gaat aangezien ik met de proffesionelere werk.. op mijn werk :P
dus heel veel heb je niet aanmijn antwoord.. sorryy!! :o

3 Laatst bewerkt door Ottolien (27-02-2011 13:57)

Misschien ligt het aan je recept. Zoek eens op pavlova hier. Dan krijg je een super recept wat zelfs mij gelukt is :+

Edit:
Je moest dus op schuimpjes zoeken :s
Hier is het topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=108460

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Mijn meringue recept is 2 eieren en 100 gram fijne tafelsuiker. Eieren opkloppen tot pieken daarna lepel voor lepel (!) de suiker toevoegen. Tussen de lepels 30 seconden wachten. Ondertussen uiteraard wel blijven mixen. Daarna schuim tussen je vingers voelen, als het nog korrelig voelt moet je nog langer mixen (in totaal mix ik zo'n tien tot vijftien minuten). Voor 6 grote meringues anderhalf uur de oven in bij 90 graden. Voor kleintjes korter.

Maar mijn belangrijkste tip, veel oefenen. Elke oven is anders, maar bv ook het weer maakt uit (vochtige lucht brengt ook weer zo zijn eigen chemie met zich mee). Goed schuimgebak maken is best lastig...