1

Onderwerp: Vraag over glucosestroop maken

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment glucosestroop aan het maken. Dit is de eerste keer dat ik dit doe en weet dus nog niet helemaal hoe het allemaal zit.
Ik heb een verhouding gebruikt van 125g dextrose en 125g water. Het staat nu al een eeuwigheid op het fornuis te pruttelen, maar stroperig worden doet het niet.
Ik heb mijn brouwsel de hele tijd net tegen koken aan staan.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik ervoor zogen dat het wel stroperig wordt?

Help!

2

Re: Vraag over glucosestroop maken

Ik weet niet waar je het voor wil gebruiken maar ik maak het altijd met gewone suiker.
250 gram suiker op ongeveer 100 ml water. Even voorzichtig oplossen en dan even laten inkoken. Ik gok wel een beetje met de hoeveelheden maar het gaat altijd goed.

3

Beste Kobusje,

Hartelijk dank voor je reactie.
Het was idd wel handig om te vermelden waarvoor ik het ga  gebruiken. Ik wil het gebruiken voor het maken van fondant.
Als ik je reactie zo lees, is mijn mengverhouding dus niet goed en kan ik er dus nog wat dextrose bij doen...

Groet, Leootjuh

4

en niet tegen koken aan, maar gewoon koken. Het wordt nl pas stroop als je water verdampt en dat doet het boven de 100 graden.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

als je glucosestroop wil maken moet je toch glucose erin doen en niet dextrose?

6

dextrose IS glucose ;)

7

mij is geleerd druivensuiker (voor glucosestroop, al gebruik ik zelf gewoon suikerstroop voor op je pannenkoek;))
(nou moet je me niet alle verschillen van suiker gaan vragen want zelf snap ik er ook niet zoveel van :s)
ik ben nog steeds op zoek naar de beruchte SUIKERBAKKERSPOEDER die ik nergens terug kan vinden in de winkel..

8 Laatst bewerkt door Mirjam5 (27-02-2011 08:16)

Druivensuiker is ook precies hetzelfde. 3 namen voor 1 suikertje dus. :)

Gewone suikerstroop die je op pannenkoeken doet is geen glucosestroop. Glucose is een onderdeel van gewone suiker. (Het andere deel is fructose)

9

Swetz schreef:

mij is geleerd druivensuiker (voor glucosestroop, al gebruik ik zelf gewoon suikerstroop voor op je pannenkoek;))
(nou moet je me niet alle verschillen van suiker gaan vragen want zelf snap ik er ook niet zoveel van :s)
ik ben nog steeds op zoek naar de beruchte SUIKERBAKKERSPOEDER die ik nergens terug kan vinden in de winkel..

suikerbakkerspoeder is te koop bij de Sligro. Vast ook nog op andere plekken. ik koop het in een doos met 2 zakken van 5 kilo erin. maar het is bijna precies hetzelfde als gewone poedersuiker dus dat kan je ook gebruiken.

10

CindyM schreef:
Swetz schreef:

suikerbakkerspoeder is te koop bij de Sligro. Vast ook nog op andere plekken. ik koop het in een doos met 2 zakken van 5 kilo erin. maar het is bijna precies hetzelfde als gewone poedersuiker dus dat kan je ook gebruiken.

bedankt, ik zal eens op zoek gaan naar een sligro.
Maar ik heb het uiteraard ook door poedersuiker vervangen, maar over het resultaat kan ik niet tevreden worden, ik krijg er geen egale taart van.