1 Laatst bewerkt door chanti (26-02-2011 21:32)

Onderwerp: CC zakken in?

Hallo allemaal,

Vandaag cupcakes gebakken met cakemix voor stroopwafelcake. Dit zou ook voor cupcakes kunnen... De smaak is goed, ze zijn mooi plat gerezen, maar: nadat ik ze uit de oven heb gehaald zijn ze een 1 of 2 centimeter ingezakt (en nu dus onder de rand van de cakevormpjes) :( . Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen of wat ik fout gedaan heb?

Daarnaast meteen een vraag of het plat rijzen: eerder vulde ik de vormpjes middels een spuitzak, toen kwam er steeds een hoge punt/berg op, nu heb ik het met een lepel gedaan en zijn ze perfect plat. Lig dit aan de methode of aan de mix?

Iemand een tip hoe ik dit kan voorkomen?
Alvast bedankt! Chantal

2

Re: CC zakken in?

als ze ingezakt zijn na het eruit halen zou het kunnen dat ze nog niet helemaal gaar waren.  Je kan ook als ze puntig uit de oven komen direct er een zware plank of bakplaat opleggen (eventueel wat bakpapier tussen cc en plaat). even laten liggen en zo worden ze ook mooi plat.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Inzakken betekent meestal dat ze nog niet helemaal gaar zijn. Ietsjes langer in de oven dus.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Bedankt voor de reacties.

Aansluitend hierop heb ik nog een vraag: ik heb de gaarheid 'getest' door middel van een cocktailprikker in het midden van de CC te stoppen en eruit te halen. Deze was schoon, waarbij ik dacht dat dit betekende dat ze gaar waren. Iemand andere tips om dit te testen?

5

Even voelen of ze gaar zijn. Als de cake meeveert is het goed. Prikken zegt (zoals bij jou gebleken is) niet alles  :| Vullen met een spuitzak gaat zoveel makkelijker, dus waarom zou je het met een lepel doen?
En inderdaad even de broodplank er op om ze plat te maken.
Succes met de volgende bakronde..... stroopwafelcake is zooooo lekker  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

Bedankt voor de tips! Volgende week weer een nieuwe poging, moet lukken zo  :thumb: