1

Onderwerp: Merengue botercreme wordt 'vies' hard

Ik gebruik al tijden merenguebotercreme om af te smeren.
Maar de laatste tijd wordt hij steeds harder, en ik hooor ook van vrienden dat ze 'het harde laagje' (mijn dijkje) echt niet lekker vinden.

Ik heb geen idee wat ik heb veranderd!
Ik gebruik gewoon het 123 recept.
Misschien als ik er meer eiwit doorheen doe dat het dan zachter blijft?
Ik kies juist voor merengue omdat het zo zacht is! Maar ja als me dat al niet meer lukt...

Iemand een idee?
Langer kloppen, meer eiwit? Ik heb werkelijk geen idee...

2

Re: Merengue botercreme wordt 'vies' hard

mijn eerste gedacht dat er iets veranderd is aan de werkwijze. klop je nog lang genoeg? laat je alles nog lang genoeg verwarmen?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Zou je niet het recept 1-2-2 kunnen probereen? Dan heb je wat minder boter, misschien blijft je vulling dan iets zachter? Het is maar een gok hoor... :think:

4 Laatst bewerkt door Taartenmarie (26-02-2011 22:20)

Misschien kan je er wat witte chocoladepasta doorheen doen? Dan blijft het wat zachter.

Bedenk me nu ineens dat misschien je botercreme niet is veranderd maar wellicht spuit je je dijkjes de laatste tijd dikker?

Life is what you bake it.

Ja ik klop nog precies even lang, verwarm het tot alle suiker is opgelost dus dat kan het niet zijn.
Mijn dijkjes spuit ik idd wel wat dikker de laatste tijd...

Maar ik vraag mij af waarom het zo hard wordt, terwijl als het net klaar is het heerlijk zacht en romig en lekker is, maar als ik het even laat staan wordt het geel en smaakt het niet meer lekker....

Ik denk dat ik het 122 recept maar ga proberen, want dit vind ik ook gewoon niet meer lekker genoeg om aan mijn vrienden te serveren...

6 Laatst bewerkt door Maji (26-02-2011 22:59)

Ik heb toch het idee dat er iets mis gaat tijdens het bereiden. Wordt de boter wel goed opgenomen, dus mix je lang genoeg door? Is het eiwit/suiker goed afgekoeld alvorens de boter erbij te doen? Ben je andere boter gaan gebruiken? Ik gok ook maar wat hoor... :think:

Groetjes Maji

Ik gebruik altijd dezelfde boter, ongezouten van campina volgens mij.
Eiwit/suiker mix ik met de klopper totdat de kom koud is (van mijn kennie).
Dan zou het mis moeten gaan bij de boter toevoegen.
Ik mix met de paddle net zolang totdat je vreemde geluiden eruit hoort komen (zoals in het filmpje).

Misschien dat ik vreemde geluiden inbeeld? hahahahahah
Want ik heb er niet echt een vast aantal minuten voor.

Hoelang kloppen jullie de merengue na het boter toevoegen?

Iemand?

Ik klop de opgeloste suiker in eiwit totdat de pieken blijven staan en vervolgens voeg ik de boter toe. ALs de boter opgelost is klop ik het nog 2 minuten goed door en dan laat ik het.
De creme wordt wel gewoon "hard" door de boter, maar ik haal het altijd ruim van te voren uit de koelkast en dan smaakt hij heerlijk zacht!

Waarom probeer je niet een keertje 1-2-2,5?
Ik gebruik overigens de zaanse hoeve roomboter.

11 Laatst bewerkt door Etspaghet (17-03-2011 19:48)

Ten eerste ik gebruik altijd het 1-2-2 recept en soms zelfs nog minder boter (anderhalf pakje). Op een gegeven moment veranderd namelijk de structuur tijdens het kloppen, het wordt dan een mooie zalvige creme. Ik gebruik overigens altijd grasboter, superzacht! :)

Ik laat 'm daarna nog even een minuut of 10 doorkloppen voor de luchtigheid.

Je kan er ook 2 eetlepels witte chocoladepasta bij doen dan blijft ie ook mooi romig en zacht!

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

Ik heb het eigenlijk nog nooit om af te smeren gebruikt. Werkt dat lekker? Wat zijn de voordelen vergeleken met 1:1? Behalve de smaak natuurlijk  :lol:

13

Nou ik gebruik meringue puur omdat hij lekkerder is dan 1:1 :D . Hij is zachter en je hebt minder snel het gevoel dat je een hapje boter neemt ;)

14

Jeeeej, trouwens hij is gelukt! Ik heb gewoon het recept nog een keer goed nagekeken en overgeschreven (ik doe het al maanden zonder recept, had hem daarvoor al 3 x gemaakt) dus ik denk dat er in die tijd een foutje is ingeslopen.

Ik heb 1-2-2 gebruikt en deze bevalt mij beter, al is hij wel een stuk zoeter! en ik heb nadat je boter was opgelost hem 10 minuten doorlaten draaien op hoge snelheid en hij was heerlijk zacht en romig!

Jeej :D

15

Hallo
Wij hebben ook wat problemen met de merinquebotercreme voorheen heerlijk zacht, 1, 2, 2 methode 140 gr. eiwit, 280 suiker en 280 roomboter, vorige keer werd hij niet hard ook niet na een poos in de koelkast te hebben gestaan ( maar toen weten we het aan het feit dat de roomboter helemaal gesmolten was voor de bereiding ( te lang in de magnetron) het bevriest zelf niet in de vriezer !. Nu deze week de meringue botercreme zelf de wijze gemaakt alleen echt koude roomboter gebruikt. Voor tussen een taart vind ik de tussenlaag te hard en dus niet zo lekker gelukkig de overige gasten wel. Wat gaat er fout, wie heeft er tips??

Gebruik boter op kamertemperatuur   :Y