1

Onderwerp: Cupcakes zijn hard :(

Hallo allemaal

Ik heb vandaag voor de eerste keer CC's gebakken.
Ik had deeg gemaakt voor 12 vanilleCC's.

Bij de eerste lading had ik te weinig deeg gebruikt waardoor de CC's helemaal uitgedroogd waren. Bij mijn tweede lading heb ik de CC's goed gevuld en ze leken ook heel goed te lukken. Mooi lichtbruin van kleur en heel goed van vorm.
Ondertussen zijn ze afgekoeld en wilde ik ze vullen. Maar nu bleek de kern van mijn CC erg hard te zijn  :s  De buitenkant is perfect mals.
Ik heb mijn CC's op 11 minuten op 160° gebakken. Ik heb wel een combi-microgolfoven. Misschien dat het daaraan ligt?

Tips zijn welkom!

2

Re: Cupcakes zijn hard :(

welk deeg heb je gebruikt? weet niet of het aan de combioven kan liggen, want dat gebruik ik niet. mij lijkt het inderdaad daar aan te liggen.als ze zo hard zijn, moet er meestal iets minder lang gebakken worden.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Ik heb voor mijn deeg 125 gr zelfrijzende bloem, 125 gr kristalsuiker, 125 gram boter, 1 theelepel vanille-extract en 2 eetlepels volle melk gebruikt. Het is echt gek dat enkel de binnenkant van mijn CC te hard gebakken is.
Morgenvroeg een nieuwe poging want ik heb al vulling klaarstaan  :)

4

Ow en ook 2 eieren!!

5

Ik gebruik hetzelfde recept en bij mij gaan ze 30 min op 160 graden hetelucht.....

6

Als je een combioven gebruikt, moet je hem alleen op ovenstand zetten (als dat kan), geen microgolven gebruiken. De microgolven veroorzaken de harde kern. Ik heb wel eens per ongeluk op de verkeerde knop gedrukt met een pistoletje... daar kon je een ruit mee ingooien :S

Succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

Ik heb vandaag een nieuwe poging gedaan en ze zijn gelukt! CC een beetje meer gevuld en vanaf 8 minuten elke minuut gecontroleerd met een prikkertje.
Dank jullie wel voor de reacties!