1 Laatst bewerkt door Sandra90 (25-02-2011 22:42)

Onderwerp: Oepserdepoeps.. kan ik dit nog gebruiken???

Dag dames (en vooral Dorothea)

Ik mocht voor mijn prinsessentaart de silverwood bakvorm van Dorothea lenen. Heel handig ding. Maakt een mooie vorm voor de prinses!
Maar.. Nu komt 'ie: ik was vanavond lekker uit eten, en toen ik thuis kwam vertelde mijn moeder dat de bakvorm in de vaatwasser is geweest, terwijl deze niet vaatwasser bestendig is! (had ze niet gezien). Uiteraard krijgt Dorothea van mij netjes een nieuwe. Maar nu is mijn vraag: Wat gebeurt er met die bakvormen dan? Hij is er iets doffer uitgekomen, het glanslaagje is er een beetje af. Maar verder is er niets geks aan.
kan ik deze nog wel gebruiken??

2

Re: Oepserdepoeps.. kan ik dit nog gebruiken???

Bakvormen gaan niet op elektriciteit ;)

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Mij is het ook 1 keer overkomen..... ik gebruik de vorm nog steeds met succes. Niks veranderd aan de werking, gaat nog steeds prima.

(Dat was een ronde PME bakpan.... :-))

Die valt bij mij in de categorie "één keer en nóóit weer.... " ;)

4

Ik mik (bijna) alles in de vaatwasser... 't ziet er wat minder mooi uit, maar 't bakt prima :Y

(hoewel ik misschien wel mijn Silverwood Multi mini met de hand ga doen  :think: Hoop dat lief dat ook onthoudt... :+)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Nou, ik vind het zo raar. Het is toch 'gewoon' rvs lijkt mij? Het kan ook in de oven, dus waarom niet in de vaatwasser.. maar okee. Dan bewaar ik m zelf gewoon ;)

6

Ik gooi ook alles in de vaatwasser. Alles doet het nog goed.
Zelfs mijn bril  :cool:

Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk.

7

Sandra90 schreef:

Nou, ik vind het zo raar. Het is toch 'gewoon' rvs lijkt mij? Het kan ook in de oven, dus waarom niet in de vaatwasser.. maar okee. Dan bewaar ik m zelf gewoon ;)

Het is geen rvs, maar aluminium.

8

Ga toch eens wat meer in de vaatwasser gooien geloof ik, ik sta altijd alles met de hand af te wassen (en heb er een hekel aan :D)

Alles goed???? nee 3 fout

9

ik heb een appelsnij-ding van aluminium die 1x in de vatma geweest is, en die geeft nog steeds af - daarom was ik (ook met tegenzin) alles steeds met de hand af....
Heel lief, dat ik een nieuwe krijg, maar als hij verder nog goed is, hoeft het niet persé...

Groetjes, Dorothea.

10

Ik was alle bakvormen met de hand af, van het zout in de vaatwasser en het wasmiddel zelf gaat aluminium uitslaan en soms blijft het ook afgeven, dus ik doe alles op de hand. Vaak worden de bakvormen ook schraal, zijn niet meer zo glad en blijven dan echt plakken.

Christine.

11

Het zout van de vaatwasser reageert met het aluminium. Die reactie wil je niet in je eten... dat valt onder zware metalen. Moet je dan de bakpan of bakvorm weggooien? Als de vorm na het afwassen blijft afgeven, test dat door even een keukenpapiertje over de binnenzijde van de vorm halen en als er residu op zit dan heeft het zout zo actief gereageerd met het aluminium dat er zware metalen (blijven!) ontstaan, dan ging de vorm bij mij in de kliko. En anders is er wel een reactie geweest maar niet zo heftig en in ieder geval gestopt zodat ik de vorm voor thuisgebruik best zou durven blijven gebruiken.

Just my 2 cents.

Met zoete groet! Akire