1

Onderwerp: Wanneer is roomboter op kamertemperatuur

Hai.

Hoe krijg je een pakje roomboter op kamertemperatuur en hoe lang duurt dat?
Dus wat houdt (room)boter tijdig uit de koelkast precies in?

Een half uurtje op het aanrecht leggen met wikkel en al???
Ik heb het gemiddeld 20 graden in huis.

(Ik heb al gelezen dat je "vals" kunt spelen, door het bijv. in de magnetron te doen enzo, maar hoe doe je het op de "gewone" manier?).

2

Re: Wanneer is roomboter op kamertemperatuur

mijn eerste reactie was: als je een deuk in een pakje boter kan slaan :D :D

Kamertemperatuur is gewoon zacht, uit de koelkast is hij altijd keihard.
Je zou het moeten kunnen smeren op je brood ofzo.
In de magnetron doe ik het altijd als ik het ff snel nodig heb, en dan per 10 seconden en dan ff voelen.
(je kan m ook ff op de verwarming leggen, maar ik raad je dan wel aan om er een schoteltje onder te doen want lekkende boter achter je verwarming is echt heel vies  O-)  O-) )

Alles goed???? nee 3 fout

3

lune schreef:

want lekkende boter achter je verwarming is echt heel vies  O-)  O-) )

:Y  :o  O-)

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

4

Als mijn vaatwasser aanstaat (heel vaak dus) leg ik de boter op het aanrecht boven de vaatwasser. Is het binnen no time op temperatuur.

5

als ik smiddag wil bakken haal ik de boter sochtends uit de koelkast en laat het dan op mijn aanrecht liggen.Meestal is het dan zacht genoeg.En idd anders even heeeeel kort in de magnetron.

Groetjes van Corry
http://taartenvancorry.nl/

6

Ik laat het ook een paar uur liggen hoor, dan is het mooi zacht. Als je het door de wikkel heen makkelijk kunt indeuken, is het goed.

Je kunt het ook in blokjes snijden, dan is het met een half uurtje op kamertemperatuur.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

Half uur is te kort. Ik doe mijn boter ook in de magnetron en dan idd per 10 sec even kijken. Meestal is 20 sec genoeg. Ligt ook aan het merk boter heb ik gemerkt...

8

Dag allemaal,

ik stelde de vraag omdat ik ergens anders dit las:
Ik heb vorig jaar bakles gevolgd en mijn leerkracht (=bakker) is allergisch tegen het smelten van boter (deed ik vroeger altijd).
Het 'absorberend vermogen' van de boter vermindert hierdoor, waardoor het 'minder bloem' kan opnemen en je vettiger beslag krijgt.
Dus; gewoon op tijd uit de koelkast halen en goed opkloppen totdat het wit ziet.

Ik had de boter maar driekwartier ofzo van tevoren uit de koelkast gehaald, maar gelukkig zijn de cupcakes wel gelukt. Mijn eerste cc's nog wel en ik ben best onhandig.

Wel kreeg ik de suiker en de boter niet echt crèmig, zodat zijn gekomen omdat de roomboter nog niet op kamertemperatuur was?

Voor de volgende keer weet ik dus dat ik de roomboter eerder uit de koelkast moet halen.
Bedankt voor de tips.

Nokkie schreef:

Wel kreeg ik de suiker en de boter niet echt crèmig, zodat zijn gekomen omdat de roomboter nog niet op kamertemperatuur was?

Dat kan, maar over het algemeen wordt boter uiteindelijk wel creme als je het maar lang genoeg mixt.

Ik haal de boter uit de koelkast, snijd hem in blokjes en laat het een uurtje liggen (met folie over het bakje). Gegarandeerde zachte boter  :Y

10

Bedenk me nu dat ik de basterdsuiker niet meer zacht kon krijgen in de magnetron en dat ik uit nood fijne kristalsuiker heb gebruikt. Dat had ik misschien even moeten vermelden?

Met de laatste tip ben ik ook blij (van boter in stukjes). Kan het toch in relatief korte tijd zonder en "volgens de regels van de leerkracht"".

11

Ik denk dat je de boter niet lang genoeg gemixt hebt als het niet cremig wordt

Alles goed???? nee 3 fout

12

Ik heb verder gezocht, en ik heb inderdaad vast te kort gemixt.

Ik heb maar wat gedaan wat het mixen betreft.  Want in het recept van Nigella cupcakes staat geen richttijd hoe lang je het moet mixen.
En ik heb weinig ervaring.(Heb een handmixer gebruikt).
Ik durfde gisteren niet langer te mixen want meen me te herinneren dat je boter ook te lang kan mixen en het niet meer lekker is ofzo.
Achteraf misschien supermazzel dat de cc's goed gelukt waren.