1

Onderwerp: Workshop voor kids: adviezen gevraagd

Binnenkort vieren we het verjaardagsfeestje van mijn dochter. We hebben besloten om zelf een workshop cupcakes decoreren te organiseren. Kan iemand mij misschien helpen aan adviezen voor de volgende vragen waar ik mee zit?
1. kan ik pvc buizen laten gebruiken (welke diameter en lengte?) voor uitrollen?
2. Ik heb zo'n stevig en luxe plastic tafelkleed (per strekkende meter te koop) en voor de andere tafel zo'n dunner plastic feestkleed van Xenos. Is het mogelijk om op beide marsepein uit te rollen, of moet ik iets anders (goedkoops) verzinnen?
3. Hoeveel tijd zou het decoreren van ieder 4 cupcakes ongeveer in beslag nemen? (is het handig om de kids te laten afsmeren met botercreme, of zal ik dat voorbereiden?
Oef, ik dacht iets eenvoudigs te hebben verzonnen, maar geloof dat het nog best meer voorbereidingstijd in beslag zal nemen dan ik dacht...  :/  Ik hoop dat iemand (met ervaring?) mij kan helpen.

2

Re: Workshop voor kids: adviezen gevraagd

ohja, de meiden zijn 8 en 9 jaar oud.

3

Hai,

is prima te doen hoor! Met 4 cupcakes per persoon zijn ze niet zo lang bezig... 45 minuten?
Je maakt het langer door bv het heel 'volwassen' aan te pakken. Bv een kikker, of ander diertje met ze te maken. Dan stap voor stap voor doen en na laten maken. Heb dit zelf keertje gedaan met meiden van 8-9 jaar.

paar tips:
- Zelf laten afsmeren met een mesje met bv chocoladepasta.... witte bv.
- idd pvc buis bij bouwmarkt kopen. Je kunt het daar in stukken van bv 20 cm laten snijden, de randjes met schuurpapier eventueel netter maken, even thuis in de vaatwasser en voila!
- denk dat het wel lukt om zo'n kleed. Ik doe heb zelf inmiddels lading placemats van de Ikea.

Succes ermee!

Greetz Keet

4

Dank je wel Keet, voor je reactie en tips! Ik denk dat ik je advies voor het maken van een figuurtje zeker opvolg. Goed plan. Anders zijn ze misschien wel heel snel klaar. Even nog een domme vraag misschien, maar ik heb altijd botercreme gebruikt. Ik vind het een goed plan om witte chocopasta te gebruiken, maar moet ik dat dan, net als botercreme even in de koelkast zetten voor het decoreren met marsepein?

5

ik heb laatst met 3 meiden van 11jr  2uur cc's gemaakt en ze hadden er elk 5 af... met moeite.

Groetjes, Dorothea.

6

:think:  had je een moeilijk voorbeeld Dot?
Botercreme en/of pasta hoeft toch niet in de koelkast voor het afsmeren???

Gut, dit roept vragen op, raar :s kan niet de bedoeling zijn :nooo

Heb in nov met 6 dametjes van 8 en 9 Blanda15 gemaakt; gaat ook prima. Idd op een plastic tafelkleed uitrollen mbv pvcbuis.
Heb ze zelf taart laten zagen 2x en vullen (ook 2x dus ;) ) en afsmeren, daarna marsepein laten kleuren, onderplaat laten inpakken, uitrollen en bekleden. Toen decoreren (alle uitstekers op tafel en graaien maar) op het laatst ontaardt 't in 'hier is nog een plekkie vrij, PLAK' :s  ;)
Al met al 3u bezig geweest

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

oef, dat is wel een verschil.  :s  Ik denk dat ik binnenkort maar even ga uitproberen met mijn dochter samen, hoeveel tijd daar eigenlijk in gaat zitten... Het hangt er misschien ook van af wat je ze laat doen? Had jij met die drie meiden van 11 voorbeelden en instructies, of heb je ze zelf laten rommelen? Ik wil de dames eerst laten afsmeren (en reken daar ongeveer een half uurtje voor, incl. uitleg). Dan even pauze (speurtochtje o.i.d. doen), zodat de afgesmeerde laag even kan opstijven.
Ik dacht voor het decoreren verder een paar voorbeeldjes neer te zetten, 1 met zijn allen tegelijk te maken (een boetseerfiguurtje, stap voor stap, zoals Keet aangaf) en de andere drie naar eigen keuze te laten versieren (zelf bedenken of namaken van de voorbeelden), zodat we ongeveer een uur bezig zijn. Is dat realistisch?

8

oh, ik laat mijn botercreme altijd een uurtje afkoelen/opstijven in de koelkast. Anders wordt het zo'n plakkerige toestand, als die (room)boter zo zacht wordt... Overdrijf ik daarmee?  :o

9

Ik denk dat ik weet wat voor dun feestkleedje je bedoelt, ik zou als ik jou was voor een euro/stuk een paar placemats kopen, werkt een stuk prettiger dan zo'n dun tafelkleed dat alle kanten opschuift...

Ik heb op school met kids van 7 jaar marsepein-pietjes op een koekje gemaakt, ze waren allemaal zo'n 15 minuten per koekje bezig....Ik zou het ffies uitproberen idd of anders naar 2 cupcakes wijzigen  :lol:

I just love it....!!

10

Ik smeer cupcakes nooit af ik spuit ze altijd in. De marsepein of fondant blijft dan aan die puntjes plakken.

Kwebbeltje heeft daar een mooie howto van gemaakt die op youtube te vinden is.

http://www.youtube.com/watch?v=6wKKnncY … 983B2B8223

Succes !!

Groetjes M@rjommeke
Time Flies when you're making cake

11

Mijn dochtertje wordt binnenkort 5 en is nog vrij jong natuurlijk...
Ik doe de volgende dingen:

* Ieder krijgt 3 cc s die ik al gebakken heb
* Ieder krijgt een bordje met daarop een paar kleurtjes marsepein/fondant
* In het midden leg ik wat ( koekjes) uitstekers
* Ik zorg voor botercreme en zet bakjes op tafel met bijv hagelslag, parels etc
* Ik heb voor iedereen n houten deegrollertje
* Ze mogen eerst hun eigen schortje versieren met textielstiften
* De allermooiste cupcake pak ik voor ze in, in een doosje; die is voor mama, papa opa etc
* Ik maak ( print zelf) een cupcake versier diploma; leuk ook om aan de juf etc te laten zien.

Omdat de kids bij mij een heel stuk jonger zijn, denk ik zo n 1.5 u bezig te zijn ( en met opruimen erna vrees ik ook ;)  maar dat is lang genoeg voor 5 jarige kids.

Misschien heb je er wat aan; succes!!

12

Ik heb bij mijn dochtertje haar verjaardag de uitnodiging gemaakt van een feestbordje met daarop een cupcake en op de achterkant gezet van Feestje en kom jij je eigen taartje maken.
verder heb ik gevraagd of ze eventueel zelf een deegroller hadden en een schortje.
uiteindelijk waren het wel zo'n 15 kids geworden :s
Met twee van mezelf en twee van diegene die kwam helpen.
Maar is supergoed gegaan en de ouders waren erg enthousiast.
Heb wel taartjes gedaan en daar zijn ze wel zo'n 2,5 uur mee zoet geweest.
Sommige hebben ook een eenvoudig puzzelplaatje gedaan van hello kitty.

13

O dames, bedankt voor al jullie reacties. Ik heb er echt heel veel aan, doe veel goede ideeen op. Dat puzzelplaatje (heel klein natuurlijk voor op een cc) kan ik misschien ook wel doen. Leuk idee van die uitnodiging Mariska. Helaas heb ik net de uitnodigingen al gemaakt. Mijn dochter heeft zelf een aantal cupcakes getekend. Die hebben we gescand en op een kaartje gezet met de uitnodigingstekst.

Nog even een vraagje voor Marjommeke. Dat inspuiten is ook  heel handig. Waarmee spuit je dan in? Bc, witte chocopasta of iets anders?

Jose, waar haal jij die kleine houten deegrollertjes vandaan en wat kosten ze?

14

Hoi Es,

Die deegrollertjes is een gezoek geweest dat kan ik je zo wel vertellen! Heel weinig websites hebben ze ( en winkels, zo n beetje half NL afgebelt!!) of je moet er meteen 100 afnemen.

Ik heb ze uiteindelijk bij brouwmarkt.nl ( www ervoor) gekocht: ik had ze binnen 1 dag in huis! Ze waren 2.25 per stuk.

Groetjes José

15

Hallo Es,

ik heb het laatst gedaan bij mijn kleindochter op school. 29 kinderen.
Is prima te doen. leeftijd 10-11 jaar.
Wat ik erg makkelijk vond , ik heb van die showhoezen gekocht, het is niet de goede naam maar ik bedoel die plastic mapjes aan 2 kanten open.
Die zijn heel goed te gebruiken om de fondant of marsepein tussen uit te rollen. evt. wat crisco achter de hand houden.
Zo rol ik zelf ook uit voor kleinere stukjes.

Voor degenen die snel klaar waren had ik een grote taart bekleed en daar mochten ze samen nog boetseersels op maken, die hebben we samen opgegeten. heel leuk

was erg leuk om te doen.

groetjes, anne-mieke

16

Jose1972 schreef:

Hoi Es,

Die deegrollertjes is een gezoek geweest dat kan ik je zo wel vertellen! Heel weinig websites hebben ze ( en winkels, zo n beetje half NL afgebelt!!) of je moet er meteen 100 afnemen.

Ik heb ze uiteindelijk bij brouwmarkt.nl ( www ervoor) gekocht: ik had ze binnen 1 dag in huis! Ze waren 2.25 per stuk.

Groetjes José

Ik zag ze toevallig van de week bij de xenos hier liggen voor €2,50 p/st

Groetjes Scallie
"A balanced diet is a piece of cake in each hand."

17

Jose1972 schreef:

Mijn dochtertje wordt binnenkort 5 en is nog vrij jong natuurlijk...
Ik doe de volgende dingen:

* Ieder krijgt 3 cc s die ik al gebakken heb
* Ieder krijgt een bordje met daarop een paar kleurtjes marsepein/fondant
* In het midden leg ik wat ( koekjes) uitstekers
* Ik zorg voor botercreme en zet bakjes op tafel met bijv hagelslag, parels etc
* Ik heb voor iedereen n houten deegrollertje
* Ze mogen eerst hun eigen schortje versieren met textielstiften
* De allermooiste cupcake pak ik voor ze in, in een doosje; die is voor mama, papa opa etc
* Ik maak ( print zelf) een cupcake versier diploma; leuk ook om aan de juf etc te laten zien.

Omdat de kids bij mij een heel stuk jonger zijn, denk ik zo n 1.5 u bezig te zijn ( en met opruimen erna vrees ik ook ;)  maar dat is lang genoeg voor 5 jarige kids.

Misschien heb je er wat aan; succes!!

Waar heb jij de schortjes vandaan?

Groetjes Scallie
"A balanced diet is a piece of cake in each hand."

18

ik lees even mee ga met mijn dochter die 11 wordt ook een workshopje geven maar zit nog even te dubben of ik ze gewoon zelf met uitstekers ect laat werken of dat ik ze een makkelijk puzzelplaatje laat maken.

19

jammer dat hier niet meer gereageerd wordt  :s

20 Laatst bewerkt door Carien (03-03-2011 08:53)

ik denk dat meiden van 11 al wel kunnen puzzelen, is ook een grotere uitdaging voor ze dan uitstekers lijkt mij. Het enige is dat je dan voldoende uitsnijgereedschap moet hebben

of je begint een nieuw topic ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

21

Hoi,

Ik heb de schortjes bij lobbes gekocht!

Gr Jose.

en sorrie.. ik kijk niet altijd op alle berichten die ik stuur, of er daarna nog een reacties zijn.

22

Ik heb een tijdje geleden met mijn zoontjes verjaardagsfeestje ook cupcakes versierd. De kinderen waren 4/5 jaar oud.
Ik had voor ieder 3 cc's. Botercreme voor ieder kind in een heel klein plastic bakje (xenos) en wat water om te plakken.
Ik had allerlei gekleurde op maat gemaakte marsepeinen rondjes om uit te kiezen en allerlei andere dingen (zoals bloemen, vlinders, carsstempel rondjes etc...) ook in allerlei kleuren klaar liggen.
Ze mochten zelf een rondje uitkiezen en met botercreme vastplakken.
Daarna de versiering uitzoeken en die er met water opplakken.
Ook mochten ze verder versieren met zilveren balletjes.
Het ging erg leuk! Dus geen gedoe met rollers etc...
1 cc mochten ze opeten en 2 cc's in een versierde doos mee naar huis. (een houten fotokistje van de action die ze tijdens het feestje hebben versierd...)

23

Sorei schreef:

jammer dat hier niet meer gereageerd wordt  :s

Per dag verschijnen er verschrikkelijk veel nieuwe onderwerpen en veel daarvan moeten het doen met een stuk minder reacties.
Ik denk dat er toch genoeg staat om er een heel leuk feestje van te maken! De kinderen hebben niet zo veel nodig, ze vinden het klooien met fondant of marsepein vaak al leuk genoeg. Laat ze lekker uitproberen wat er allemaal mee kan en probeer zo min mogelijk te sturen. Dat is tenminste mijn ervaring met kinderen op BSO's en kinderfeestjes.

24

kijk hier kan ik wat mee ga nl met mijn dochter die 5 wordt andere week ook taartjes versieren haha maar die laat ik gewoon met uitstekers prutsen dan en voor de oudste van 10 die laat ik zelf alles doen vullen afsmeren en een puzzelplaatje maken lijkt mij een goed plan  :Y

25

Nou, het feestje van mijn dochter is intussen achter de rug en het was een groot succes!  :)
Ieder kind kreeg een bakje met 6 verschillende kleuren marsepein, een wegwerp(feest)bordje en een eigen placemat (bovenop het wegwerpfeestkleed) om de marsepein op uit te rollen. Ik had een paar (boetseer) voorbeeldjes klaar gezet voor als ze het leuk zouden vinden die na te maken of voor als ze zelf geen fantasie hadden en een aantal voorbeeldjes (platte) uitgeprint om te laten zien. De dames (8/9 jaar) gingen enthousiast aan de slag met alle uitstekers, mallen,  eigen verzinsels/boetseersels en sommigen naar voorbeeld etc. De meesten vonden het toch vooral leuk om hun eigen fantasie te gebruiken. Ieder mocht 4 cc's versieren en daar waren ze uiteindelijk zo'n anderhalf uur zoet mee. Daarna mochten ze witte taartdoosjes versieren met stickers, stempels, tekeningen e.d. Uiteindelijk heeft iedereen zo'n mooi doosje gemaakt en 4 prachtige cc's en de dames waren apetrots!. Ohja, voor deegrollertjes heb ik de witte pvc buizen van 3,5 cm diameter van Praxis gebruikt (in stukken van 25 cm. gezaagd). Ging super!
Nogmaals dank voor al jullie reacties en voor diegenen die dit lezen om ideetjes op te doen om zelf een kinderfeestje te organiseren: Veel succes en plezier!