1

Onderwerp: Heb ik nu van die rare suiker of .....

Ik heb gister geprobeerd de merinque botercreme te maken, volgens het recept op de site hier. de eerste poging ging niet goed, omdat ik niet zo slim was om de eiwit poeder en het water eerst te mengen.. De tweede poging, daar ging mijn suiker-eiwit erg schuimen en het duurde en duurde, , ik kon niet zo goed zien of de suiker nu helemaal was gesmolten.
Boter er voorzichtig doorgemixt, maar het suiker was toch niet helemaal opgelost, er zitten hele kleine harde suikertjes in, die ik met geen mogelijkheid weg krijg
Heb ik nu van die gekke suiker of...... ....?

Re: Heb ik nu van die rare suiker of .....

Ik laat de suiker helemaal oplossen in de eiwitten. Dit moet wel au bain marie! Heb je dat gedaan? Dan de eiwitten kloppen totdat ze stijf zijn. Dan in een langzamere klopstand de boter (op kamertemperatuur) er doorheen kloppen.
Dan zou het toch goed moeten gaan. Bij mij duurt het zo'n 7-8 minuten voordat de suiker in het eiwit is opgelost.
Ik doe er overigens helemaal geen water doorheen.

Life is what you bake it.

Taartenmarie schreef:

Ik laat de suiker helemaal oplossen in de eiwitten. Dit moet wel au bain marie! Heb je dat gedaan? Dan de eiwitten kloppen totdat ze stijf zijn. Dan in een langzamere klopstand de boter (op kamertemperatuur) er doorheen kloppen.
Dan zou het toch goed moeten gaan. Bij mij duurt het zo'n 7-8 minuten voordat de suiker in het eiwit is opgelost.
Ik doe er overigens helemaal geen water doorheen.

Jij gebruikt waarschijnlijk verse eiwitten, maar als je eiwitpoeder gebruikt dan moet je natuurlijk wel water gebruiken.

Bij mij schuimt het mengsel ook altijd erg waardoor je niet goed kan zien of de suiker opgelost is, maar ik laat altijd een druppeltje op mijn vinger vallen en voel dan of ik nog korreltjes voel. voel ik niets meer dan klop ik de eiwitten stuif en anders nog even langer  verwarmen en roeren.

4

Ik heb het laatst ook gemaakt met eiwitpoeder, je moet eigenlijk het eiwitpoeder+water mengsel wel een uur laten staan voordat ik het ging maken.

En je kunt voelen of het suiker is opgelost, als ik aan het kloppen ben (au bain marie) en ik heb het idee dat de temperatuur goed is dan voel ik tussen 2 vingers of er geen suiker meer in zit (het moet glad voelen). Dus tussen duim en wijsvinger zeg maar.

Groetjes Syl,
Piece of Pie!

5

Dank julie wel voor de tips, ik had al het idee dat het langer moest maar door dat schuim dorst ik het niet langer te laten staan. Ik gebruik inderdaad eiwit poeder,vandaar het water. En ik doe het au bain marie
Volgende ronde meer geduld en meer controleren of het suiker helemaal is opgelost  Beetje meer geduld dus  :D