1

Onderwerp: Wat doe ik toch verkeerd?

Zo en dan nu mijn vraag. Ik heb nu in totaal 4x geprobeerd taarten te maken maar wat blijkt ze komen niet eens omhoog. Nu schiet me gelijk een beetje humor te boven maar laat ik dan maar niet schrijven.

Maar goed wat doe ik verkeerd?

Ik gebruik Moscovisch mix en doe wat er achterop het pak staat. Ik gebruik een rond blik van 25 cm.
100 gram mix, 80 gr. eieren, 10 ml water en dat is het. 10 min.luchtig kloppen en hups de voorverwarmde oven in op 175 graden

Vanmorgen heb ik weer 2 cake's gebakken en de eerste heb ik de zo de prullenbak in gegooid en inmiddels zag ik dat de 2de ook niet omhoog kwam.  :s. Die heb ik niet weg gegooid, maar er kon alleen een laag jam tussen want ik kon hem maar 1x doorsnijden.
Inmiddels wel gedecoreerd maar weet niet eens of die lekker is. ik wil hem vanavond aan een jarige geven.

Maar wat doe ik verkeerd, ik durf bijna niet meer te bakken. De lol raakt er zo vanaf terwijl ik het zo leuk vindt.

2 Laatst bewerkt door Vizzstick (24-02-2011 14:13)

Re: Wat doe ik toch verkeerd?

100 gram mix is veel te weinig voor een vorm van 25 cm.
In de tabellen hiernaast word 315 gram mix genoemd.  :)

Dat gaat dan wel over biscuitmix maar dat komt volgens mij op hetzelfde neer!

Mijn bakvormen zijn altijd ongeveer 3 kwart vol met mix als ze de oven in gaan.  :)

3 Laatst bewerkt door CindyM (24-02-2011 14:17)

sorry ik kan je niet helpen want ik gebruik geen mix. volgens mij is je bakblik veel te groot voor zo'n kleine hoeveelheid mix, maar dat is meer een inschatting. je zou dus dezelfde hoeveelheid kunnen proberen in een vorm van 20 of 22 cm. dan worden ze automatisch hoger omdat de vorm kleiner is :)

mijn recept dat ALTIJD lukt (een beetje van het forum en een beetje van mezelf).

1 ei (medium)
25 gram suiker
15 gram zelfrijzend bakmeel
10 gram maizena

dit vermenigvuldig je met de hoeveelheid die je wilt hebben.

per 10 eieren 1 zakje bakpoeder en 2 zakjes vanillesuiker. (dus ook naar rato berekenen)

met 10 eieren kan je bakken:
2x blanda van 20 cm
1x 24 cm (6 eieren) rond en 1 x 18 cm rond (4 eieren)

en nog meer van die variaties.

soms zakt hij stiekem toch een beetje in, maar dan nog heb ik een kapsel van minstens 7 of 8 cm hoog. met vulling en fondant kom ik dan wel aan een taart van 9 tot 10 cm (afhankelijk van de vulling)

en ik vul mijn bakvormen tot de rand en ik verhoog ze op voorhand met bakpapier.

succes!

4

In dit topic staan de hoeveelheden voor moscovisch.....veel meer dus dan wat jij aangeeft: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=72051

5

Dank jullie wel, ik ga het morgen weer proberen. Heb er nu al zin in.
Ga gelijk nog even naar de winkel om eieren en boter in te slaan.

Fijn weekend allemaal, ik ga taart bakken nou ja proberen dan.

6

Yess het is eindelijk gelukt, gewoon lekker dom van mij om de hoeveelheid van het pak aan te houden. Maar goed al doende leert men en met ervaren mensen zoals hier gaat het gewoon goed komen.

Wel had ik een paar deukjes in de taart dus misschien iets langer erin laten staan. Hij smaakte er niet minder om, want de taart was heerlijk. Volgende keer weer een stap de goede richting op.

Bedankt voor jullie advies.
Ik ga nu even het forum door kijken.