1

Onderwerp: Hetelucht oven

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje aan de mensen met een hete lucht oven.
Hoe lang en op hoeveel graden bakken jullie een taart van 20 cm doorsnee?

Ik heb vorige week een taart gebakken op 160 graden en 30 min. Hij zag er goed uit en was ook gaar. Maar toen ik hem een dag later ging snijden, ging dit wat moeizaam. De cake was wel vers, maar wel wat brokkelig.

Heeft iemand tips of adviezen voor mij?

groetjes, Madelieff

2 Laatst bewerkt door Sannn (21-02-2011 12:14)

Re: Hetelucht oven

Sommige mensen doen hun kapsel even in de vriezer voordat ze hem snijden. Dan kruimeld hij minder.

Ik doe mijn kapsel van 20ø, 30 minuten op 175. Maar ik zou me daar niet te veel aan vasthouden hoor, want geen één oven geeft de zelfde warmte af.

Groetjes San

3

Ik bak een 20 cm ook op 160 gr en ca 35 min. Dat brokkelen voorkom je door hem een nachtje in de vriezer te doen.

Groetjes, Elly

4

Het verschilt inderdaad per oven, heb toevallig zaterdag 5 taarten van 20 cm gebakken op 175 graden en zo'n 30 minuten. Heb gelukkig niet het probleem van brokkelen :)

5

Bedankt voor de reacties.
Ik moet donderdagvond een taart afleveren. De cake bak ik woensdag. Als ik hem dan woensdagnacht in de vriezer doe, moet ik hem dan donderdag eerst helemaal laten ontdooien? Of hoeft dt niet?

groetjes, Madelieff

6

Het ontdooien van een biscuit duurt maar ongeveer een uurtje.
Dus als je hem donderdagochtend gelijk uit de vriezer haalt, je spullen klaarzet, evt. nog botercreme ofzo maakt, dan is je biscuit helemaal klaar voor gebruik.

~ Never waste a good crisis... ~

7

Maak je cake of biscuit? Daar zit toch ook nog verschil in qua bakken en brokkelen??

8

Ik bak 30 minuten op 180 graden, en controleer dit dmv een oventhermometer. Ik moet mijn oven op 165 zetten om 180 graden te krijgen...

Groetjes, Monica

9

Ik maak biscuit.
Misschien moet ik ook maar een oventhermometer gaan halen ;)
Vanmiddag weer een taart bakken, ben benieuwd hoe deze eruit komt :)

10

Oventhermometer hebben ze bij de Blokker, kost iets van 5 euro dacht ik.

Groetjes, Monica

Idd is de ene oven de andere niet. Ik heb sinds kort een nieuwe keuken en daar ook de bijbehorende nieuwe oven ;) Ik heb er een stand op staan speciaal voor taarten, onderwarmte en hetelucht. Ideaal, ik bak een taartje van 20cm in ongeveer 27 min op 180 graden.

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

12

hier 35min, 175 graden (20 cm)

13

hier 35min, 175 graden (20 cm)

40 minuten totaal.....

20 minuten van koud naar 135 graden
20 minuten van 135 graden naar 160 graden.

Vanaf 10 minuten voor het einde ga ik om de 3 á 4 minuten kijken of hij gaar is.

Tot nu toe super biscuit gehad!

15

Madelieff schreef:

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje aan de mensen met een hete lucht oven.
Hoe lang en op hoeveel graden bakken jullie een taart van 20 cm doorsnee?

Ik heb vorige week een taart gebakken op 160 graden en 30 min. Hij zag er goed uit en was ook gaar. Maar toen ik hem een dag later ging snijden, ging dit wat moeizaam. De cake was wel vers, maar wel wat brokkelig.

Heeft iemand tips of adviezen voor mij?

groetjes, Madelieff

iemand ervarinen met 12,5 cm doorsnee in de hetelucht oven?
(10 cm diep)

Ik heb alleen de springvorm van 26 cm, die doe ik 45 min op 150 graden. Dan doe ik de oven uit en laat hem nog een uurtje in de over staan met de oven een klein stukje open.
Net een taartje van 20 cm gemaakt, 150 graden, rond de 35/40 min. Staat nu nog in de oven na te warmen hihi
Groetjes Simone

17

Elke oven is anders...........ook elke heteluchtoven............het blijft gewoon een kwestie van uitproberen wat voor jou en jouw oven het beste resultaat geeft.

Handig dus om een soort van baklogboekje bij te houden met wat je hebt gedaan en het resultaat............en uiteindelijk komt er dan de voor jouw oven beste werkwijze uit.......