1

Onderwerp: Zuiveringszout?

Hallo mensen,

Ja ik had voor een recept zuiveringszout nodig, maar wat moet ik me daar bij voorstellen?
Lijkt me niet dat ik soda in een gerecht kan gooien.
Wat verstaat men onder zuiveringszout?
Kan iemand mij dat uitleggen?

Alvast bedankt!

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

2

Re: Zuiveringszout?

Is dat niet gewoon bakpoeder (natriumbicarbonaat)  :think:  :think:

3

is natriumbicarbonaat of ook beter bekend als baking soda

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

4

Het is inderdaad natriumbicarbonaat en daarmee hetzelfde als baking soda of bakammonium. Bakpoeder is qua samenstelling anders.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

5

Ik heb werkelijk geen idee.
Ik had nodig:

Zelfrijzend bakmeel
Bloem
ei
stroop
basterdsuiker
zuiveringszout
Nootmuskaat
wortel
walnoot
olie
kaneelpoeder
gemberpoeder

Uit je dak met GEBAK!!!!

6

Ik vermoed dat je met dit recept ook wel gewoon bakpoeder kunt gebruiken, omdat er geen zuur bijzit dat een reactie zou aangaan met het zuiveringszout. Door het zelfrijzend bakmeel gaat je cake al rijzen en het bakpoeder zal nog wat meehelpen.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

7

Maar kan ik ook gewone keukenzout gebruiken?
Of kan dat niet in combi met de rest van de ingredienten?

Klinkt misschien dom hoor, maar ik dacht zout= zout.
Of niet?

Groetjes Knollie en bedankt voor de super snelle reacties!

Uit je dak met GEBAK!!!!

8

De nederlandse naam is potas. In Duitsland kun je het gewoon in de supermarkt kopen als Pottasche. Ik vervang het meestal door bakpoeder. Zout doe ik altijd een mespuntje op 200 gr boter door het beslag (met de eieren) omdat het dan beter rijst.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

9

Gewoon keukenzout is echt iets anders hoor, je kunt dat niet met elkaar vervangen.

Baking soda zorgt voor een luchtige cake. Als je het weglaat zal je cake vaster zijn. Teveel bakpoeder zorgt weer voor een bittere smaak en te snel rijzen waardoor de cake instort. Baking soda houdt de luchtigheid die de bakpoeder veroorzaakt vast, waardoor de cake dus luchtiger uit de oven komt dan wanneer je het niet gebruikt.

Ik vind het verschil wel merkbaar met en zonder, dus zou er zeker naar op zoek gaan!

10

even naar Etos, daar hebben ze het in een groen doosje  :Y

11

Ik heb de Baking soda laatst bij de toko gehaald, het zat in een oranje doosje, ongeveer 450 gram voor €2,25

Groetjes Syl,
Piece of Pie!

12

Gewoon bij de drogist...

13

Bij reformzaken is baking soda/zuiveringszout te koop.