1

Onderwerp: nieuw hier een paar vraagjes.

Hoi,

ik ben ene beginner en vroeg me af of ik het fondant ook met ranja kan kleuren en of ik het fondant ook kan maken met vloeibare suikervervanger? Als je kleurt met kleurstof moet je dan bij het bewerken nog steeds handschoenen aanhouden?
alvast bedankt.

2

Re: nieuw hier een paar vraagjes.

Ik zou de fondant niet met ranja kleuren, daar wordt het een heel erge plakboel van.
En je hoeft bij het bewerken geen handschoenen aan, lijkt mij (ik heb zelfs bij het kleuren geen handschoenen aan en eigenlijk nooit last van gekleurde handen de volgende dag).

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

3 Laatst bewerkt door @ppeltje (20-02-2011 21:57)

Ik gebruik de handschoenen wel als ik de kleur door de fondant heen kneed, maar daarna gaan ze weer uit. Vind ik toch fijner werken. (meer gevoel met het product.)

Verder zou ik niet met ranja gaan kleuren. Je hebt dan denk ik toch behoorlijk veel nodig en dan wordt je fondant heeel erg plakkerig.

Hoe je vloeibare suikervervangers wilt gebruiken om fondant te maken kan ik me niet goed voorstellen? Kun je dit uitleggen hoe je bedacht hebt dat te gebruiken?

Dat is toch een TAART waard!

als tip hier ergens op het forum gelezen; ik smeer mijn handen altijd in met crisco...gewoon zo dik als handcreme en je handen zijn vlekvrij!!

5

Ik denk dat TS bedoelt de zoetstof van Nutrena ofzo. Dat is niet hetzelfde als glucose, als je dat bedoelt. Dan kun je beter Marshmellow fondant maken. Dat is vrij makkelijk en je hebt er geen bijzondere producten voor nodig. Met ranja kleuren kan niet. In ranja zit veel vocht en dat doet het fondant smelten. Je kunt het beste kleuren met een kleurstof op gel basis, die te koop zijn bij verschillende webwinkels en bij de makro.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

Bedankt allemaal voor de tips

groetjes Barbara