1

Onderwerp: hoe moet ik het doen?

Hoi Iedereen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen? Ik ga voor het eerst een taart maken en dan nog wel een stapel taart, dus ik heb een paar kleine vraagjes die waarschijnlijk zo beantwoord kunnen worden maar ikzelf nog niet kan oplossen.

1: is het beter om biscuitmix te gebruiken of cakemix?
2: kan ik kleurstoffen voor fondant ook mengen?
3: als ik een 3 lagen taart wil hebben voor 32 personen welke bakvormen heb ik dan nodig?
4: en hoeveel fondant, baiscuit of cakemix, en botercreme heb ik dan nodig want dit gaat per kilo
4: ik zag dat ze de taart in 3 delen sneden om dit te vullen met jam en botercreme maar kun je het ook in 4 lagen snijden of word dit te zoet?

Sorry dat ik er 4 vragen in 1 keer heb opgezet maar ik wil binnenkort eerst een keertje gaan oefenen daarom pleaaassssse wie o wie kan me helpen.

groetjes Manuela een nieuw taartbakkertje die er heel veel zin in heeft.

2

Re: hoe moet ik het doen?

je kunt het beste eens kijken hier links in de Tabellen dan heb je al antwoord op heel veel vragen , of je kleurstoffen kunt mixen zou ik niet weten. Succes!!

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

3

Gewaagd hoor, meteen een stapeltaart!
Je kunt heel veel vinden bij FAQ hier links in de kolom. Je zult nog wel wat vragen tegen komen. Bij de tabellen, ook links in de kolom kun je zie wat je allemaal nodig hebt.
Verder kom je met de zoekfunctie ook een heel eind.

Succes en wel posten he?!

4

In ieder geval alvast bedankt, ik ga eerst proberen om 1 taart te maken en daarna te stapelen.
Omdat iedereen zoveel vraagt voor zijn taarten ben ik wel genoodzaakt om het lekker een keer zelf te proberen.

En ja ik ga zeker posten hoe hij is gelukt mijn mega mindy taart.

5

kleurstoffen kun je mengen!

6

kunnen jullie me alsjeblieft helpen,ik kom echt niet uit die tabel ik heb al wel gezien dat ik een bakvorm van 22,20en 18 moet gaan gebruiken om de juiste stukken te krijgen.
maar verder heb ik ook nog geen antwoord op mijn andere vragen;

1: is het beter om biscuitmix te gebruiken of cakemix?
4: ik zag dat ze de taart in 3 delen sneden om dit te vullen met jam en botercreme maar kun je het ook in 4 lagen snijden of word dit te zoet?

please help me het word toch lastiger als ik dacht denk  ik????

p.s. ik gebruik wel zo'n kant en klare mix voor cake of biscuit?

7

op beide vragen is het antwoord...........wat jezelf lekker vindt...........als je de taart gaat vullen zou ik geen cake, maar biscuit  gebruiken.

8

1. Biscuitmix is luchtiger en wordt meestal gebruikt. Cake gebruik je eerder bij speciale vormen die je wilt gaan snijden.
2. Kleurstoffen mengen is geen probleem.
3. Als je een stapeltaart maakt is 5 cm verschil wel minimaal wat je aan moet houden. Ik zou voor 25-20-15 gaan, dan zit je ruim aan het aantal personen.
4. De hoeveelheden hiervoor vind je links bij de tabellen.
5. Je kunt natuurlijk je taart in meer lagen snijden maar dat raad ik je niet aan. Zeker aangezien je voor het eerst gaat stapelen maak je het alleen maar onstabieler. Twee lagen vulling is prima hoor.

Enne, het waren 5 vragen ;).
Succes met maken en wel even showen hier he?

9

hoi miranda,

ja klopt sorry, maar heel erg bedankt met het beantwoorden van al mijn vragen.

Nu ben ik ook al wijzer geworden uit de tabel dus dat scheelt wel weer het enige wat ik nog zou willen weten is hoeveel botercreme ik nodig heb voor deze 3 afmetingen? zou je me hier nog mee kunnen helpen?

en ik beloof inderdaad dat ik hem show maar eerst morgen alles bestellen en 1 taart proberen daarna komt de stapeltaart.

10

Ik zou om te vullen 2x de standaard botervulling met mix maken. (100 gr mix, 110 gr poedersuiker, 200 ml water en 250 gr boter) Wat je over hebt kun je invriezen.
Om af te smeren heb je waarschijnlijk wel genoeg aan 250 gr boter met 250 gr poedersuiker.

11

heb ik om af te smeren geen botervullingmix nodig?
en is jouw omschrijving (100 gr mix, 110 gr poedersuiker, 200 ml water en 250 gr boter) al 2x of moet ik het nog verdubbelen?
En als laatste wat heb ik nodig als ik 1 taart van 25 cm wil maken.

12

Je hebt 2 soorten botercrème:
1. Botercrème 1:1 om mee af te smeren
2. Botercrème om mee te vullen

Botercrème 1:1 = 1 deel boter en 1 deel poedersuiker (dus bijv, 250 gram boter + 250 gram peodersuiker). Deze botercrème gerbuik je om de oneffenheden aan je taart weg tewerken zodat je een gladde ondergrond hebt voor de marsepein of fondant. Deze botercrème is niet lekker als vulling

De tweede soort is om mee te vullen en niet handig om mee af te smeren. Doordat er water in deze mix zit loop je het risico dat je fondant of marsepein gaat smelten. Je kunt er een smaakje  aan toevoegen.

13

kiki2007 schreef:

heb ik om af te smeren geen botervullingmix nodig?
en is jouw omschrijving (100 gr mix, 110 gr poedersuiker, 200 ml water en 250 gr boter) al 2x of moet ik het nog verdubbelen?
En als laatste wat heb ik nodig als ik 1 taart van 25 cm wil maken.

De mix gebruik je om te vullen en de 1:1 is om af te smeren. Hier zit geen water in dus riskeer je niet dat je bekleding gaat smelten. Ik zie trouwens dat ik een typfoutje maakte bij de poedersuiker, dat is ook gewoon 100 gr.
Die verhouding is voor 1 keer, dat moet je dus nog verdubbelen.
Als je 1 taart gaat maken zou ik gewoon 1 keer de mix maken en 1 keer de 1:1 van 250 gr. Alles wat je over hebt vries je in en gebruik je de volgende keer. Kleinere hoeveelheden maken gaat uiteraard wel maar vind ik zelf niet praktisch.