1

Onderwerp: Marsepein plakt overal aan...

Ik ben nog maar een beginner.. dus misschien doe ik iets heel erg fout..

Mijn Zeelandia marsepein rol ik uit op tafelzeil OF op een siliconen matje. Met beide plakt de marsepein eraan vast.

Als ik er poedersuiker onderstrooi dan heb ik dit niet maar dan moet ik toch best wat gebruiken en daardoor plakt de marsepein niet meer aan de taart. volgens mij wordt de marsepein hier ook wat droog van want op de randen scheurt mijn marsepein (of rol ik te dun uit????? ongeveer 2 mm?)

verder plakt de marsepein in en aan mijn uitstekers waardoor ik overal dubbel werk mee heb en het niet wordt wat ik verwacht..

iemand DE tip?

dank je wel!

2

Re: Marsepein plakt overal aan...

Gebruik je misschien veel kleurstof? Daar wordt marsepein ook wel plakkeriger van. Ik gebruik zelf ook Zeelandia marsepein en heb er soms last van als er veel kleurstof in zit.
Probeer eens uit te rollen op crisco, dat droogt de marsepein niet zo uit als poedersuiker.
Rol iets dikker uit, 2 mm is wel heel dun.
Voor uitstekers juist wel weer dun uitrollen.
Het kan ook zijn dat je marsepein te warm is, laat het even rusten als je het net gekneed hebt en kneedt het alleen licht door voordat je je gaat rollen en uitsteken. Evt. je uitstekers heel licht invetten met een kwastje met crisco.
Succes  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3

Dank je wel voor de tips. Zal ze volgende keer gebruiken.
Kan ik mijn marsepein waar crisco onder / in zit nog wel bewaren voor een volgende keer?

Nu gooi ik restjes waar poedersuiker in zit maar weg ik neem tenminste aan dat ik dat niet lang kan bewaren??

4

Ja hoor dat kan, je bewaart het toch geen maanden? Ook met poedersuiker kan het, want suiker bederft toch niet  ;).
Zorg er wel voor dat er geen bc of kruimels in de marsepein zit.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties