Onderwerp: Afsmeren

Ik ben pas net begonnen met het maken van taarten, nadat ik een workshop heb gevolgd. Vorige week heb ik mijn eerste taart gemaakt en in de winkel waar ik alle materialen heb gekocht, adviseerden ze om botercreme te maken en die alleen te gebruiken voor de vulling en niet voor het afsmeren van de taart. Voor het afsmeren adviseerden ze alleen roomboter met poedersuiker 1:1, omdat de taart afgesmeerd met botercreme droog wordt.

Het afsmeren met roomboter en poedersuiker gaat vrij stug en het lijkt mij dat dit met de botercreme makkelijker gaat.

Wat is jullie ervaring?

Van taarten maken word je blij!

2

Re: Afsmeren

als je de roomboter met poedersuiker (bc1:1) echt goed lang mixt, ong 15min, dan is het echt goed smeerbaar en niet stug.
afsmeren met  bc-mix wordt niet afgeraden omdat de taart dan droog wordt, maar omdat je marsepein/fondant kan gaan smelten door het water wat in de bc-mix zit.

Groetjes, Dorothea.

3

als je de 1:1 toch een beetje stug vind kan je hem heel even verwarmen in de magnetron. Dat doe ik altijd als het net uit de koelkast komt en het is nog niet zacht genoeg om af te smeren.

4

Na de boter+poedersuiker 10-15 minuten gemixt te hebben is deze vaak te zacht, bij mij tenminste  ;) , iig niet stug.

Ik gebruik de botercreme-mix om af te smeren, geen problemen hoor met smeltende fondant! :thumb:

6

susanvanswaaij schreef:

Ik gebruik de botercreme-mix om af te smeren, geen problemen hoor met smeltende fondant! :thumb:

ik ook en heb ook geen problemen met de fondant

7

vraag het maar aan de ervaren baksters en bijna allemaal zullen ze hetzelfde zeggen, het staat hier vaak op het forum en het zal je maar net gebeuren bij die mooie bruidstaart voor 350p, waar je een week werk in hebt zitten.

Groetjes, Dorothea.

8

Na de meer negatieve ervaring dan de positievere op het forum durf ik afsmeren met mix echt niet aan. Ik denk ook echt dat door afsmeren met 1:1 je strakkere taarten krijgt. De 1:1 is compacter.