1

Onderwerp: hoe lang van te voren kan ik slagroomvulling maken?

Ongetwijfeld zal mijn vraag al eerder gesteld zijn, maar ik kan zo gauw niet vinden waar ik naar zocht.

As. zaterdag viert mijn nichtje haar verjaardag, waarschijnlijk zal het in de middag zijn.

Ik zit eraan te denken om donderdag het biscuit te maken en vrijdag te vullen, bekleden en decoreren.

De vullingen worden banketbakkersroom (dr oetker) en witte chocolademouse (slagroom).

Ik wil de vulling al eerder maken, dan hoef ik vrijdag niet meer te stressen en kan ik meteen aan de slag.

Hoe lang van te voren kan ik de vulling eigenlijk maken?

Groetjes Natasja,

2

Re: hoe lang van te voren kan ik slagroomvulling maken?

Zelf zou ik de vulling op de dag dat ik vul maken.
Maar je zou je biscuit ook woensdag kunnen bakken en dan donderdagavond kunnen vullen.

Dan heb je vrijdag alle tijd om te bekleden.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

3

gerdad schreef:

Zelf zou ik de vulling op de dag dat ik vul maken.
Maar je zou je biscuit ook woensdag kunnen bakken en dan donderdagavond kunnen vullen.

Dan heb je vrijdag alle tijd om te bekleden.

:think: is de slagroom dan nog wel betrouwbaar zaterdag? vorige keer dat ik voor mijn nichtje bakte bleef de taart een tijdje onaangesneden buiten de koelkast staan wegens ruimtegebrek.

Ikzelf bewaar hem wel in de koelkast, maar is 2 dgn van te voren ok? ik lees overal dat slagroom niet zo lang houdbaar is.

Groetjes Natasja,

4

Ik maak mijn taarten altijd met slagroom-mascarpone vulling en eet daar vaak 4 tot 5 dagen van. Als hij zaterdag al helemaal op gaat zou ik me daar helemaal niet druk om maken.

En de keuze om een slagroomtaart buiten de koelkast te laten staan is de keuze van je familie zelf, ook eem taart van de Hema of c1000 word daar niet lekkerder van.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

5 Laatst bewerkt door Natasja22 (14-02-2011 14:51)

Bedankt, ik kijk nog wel even wanneer ik precies ga beginnen. Denk toch woensdag (biscuit) en donderdag vullen. Denk dat ik de vulling dan toch die dag gewoon maak.

En anders maak ik de vulling ook woensdag, bewaar ik hem gewoon in een bakje. Dan kan ik donderdag meteen vullen.

Maar ik weet nu in ieder geval hoelang ik hem kan bewaren als hij gevuld is (hier thuis)

Groetjes Natasja,

6

Een verpakking slagroom is na openen maximaal 4 dagen houdbaar. Dus ik ga er zelf vanuit dat als het geklopt is, ook maar maximaal 4 dagen te gebruiken is.

En altijd in de koelkast bewaren. Niet langere tijd uit de koelkast en dan weer terug in de koelkast bijvoorbeeld.

7

Dus misschien toch beter donderdag de vulling pas maken dan?

Groetjes Natasja,

8

echt niet 4 dagen, eerder 2....

9

Kun je niet bij de sligro shoppen? Daar hebben ze patti creme. Volgens mij is deze langer houdbaar. Het heet Blue band classique als ik me niet vergis.
Andere daar misschien nog suggesties over?

10

@ ETMC: waarom is het geklopt minder houdbaar dan ongeklopt in een geopende verpakking?

11

Heb laatst een taart gemaakt voor mn moeder en ik was benieuwd hoe 'ie zou smaken. Vrijdag gemaakt, zaterdag een tijdje buiten de koelkast gestaan bij de gelegenheid waar ze m voor wilde hebben en maandagavond van haar een overgebleven stuk gekregen. Vond dat eigenlijk veel te laat maar heb het toch opgegeten. En....ik leef nog. Mijn limiet is dus van 3 naar 4 dagen gegaan. Als het decoratie proces lang in beslag neemt en de taart dus dan al lang buiten de koelkast staat zou ik toch de 3 dagen weer aanhouden.

Life is what you bake it.

12

Ik hou ook die maximaal 4 dagen aan die op de verpakkingen staan. Ongeklopt of geklopt.

13

Ik heb gewoon een slagroombeker uit de supermarkt en daar staat op dat hij na openen nog 3 dgn houdbaar is, dus daar hou ik me dan maar aan en begin morgen aan de vulling. Ik maak maar 1 taart (24 cm) en denk dat hij wel in 1x opgaat. Desnoods zeg ik er nog bij dat hij evt. t/m zondag te eten is, behalve dan als hij de hele tijd buiten de koelkast blijft staan.

:think: Ik zit me nu ineens te bedenken dat ik misschien toch beter banketbakkersroom (dr Oetker) kan gebruiken.

Groetjes Natasja,

14

Jacq1606 schreef:

@ ETMC: waarom is het geklopt minder houdbaar dan ongeklopt in een geopende verpakking?

t zal vast houdbaar zijn maar slagroomtaarten worden in principe max 2 dagen bewaard omdat t enorm bederfgevoelig is en je er na 3 dagen best ziek van kan worden en dat wil je niet bij andere mensen

15

ik zou de vulling op vrijdag maken en dan donderdag de biscuit bakken en vrijdag de rest; dus vullen, afsmeren, bekleden en decoreren. en zaterdag eten. wat er over is, moet weggegooid worden en niet ook nog eens tot zondag bewaard blijven.

ik vind persoonlijk slagroom te link en dus te bederfelijk om lang te bewaren. het zal vast wel kunnen maar ik ga het niet uitproberen. als er slagroom in het gebak zit en er is nog over, moet het dezelfde dag gegeten worden anders gaat het bij mij in de vuilnisbak.

in het geval van ganache durf ik het wel een dagje langer te bewaren aangezien de slagroom verhit is geweest.

16

mijn biscuit is al klaar...ik wilde vandaag gaan vullen, maar als ik jullie berichtjes zo lees durf ik het niet aan. Dus ik kan maar beter morgen alles in 1x doen als ik toch slagroom wil gebruiken.

Of ik zou dus de banketbakkersroom moeten doen...pfff...wat een dillema  :lol:

Ik had me er zo op verheugd om zelf lekker te rommelen met vulling ipv iets kant en klaars.  :s  :)

Groetjes Natasja,

17

Natasja22 schreef:

mijn biscuit is al klaar...ik wilde vandaag gaan vullen, maar als ik jullie berichtjes zo lees durf ik het niet aan. Dus ik kan maar beter morgen alles in 1x doen als ik toch slagroom wil gebruiken.

Ik had me er zo op verheugd om zelf lekker te rommelen met vulling ipv iets kant en klaars.  :s  :)

banketbakkers room vind ik veel lekkerder daar zit meer smaak aan. en is heeeeeeel makkelijk zelf te maken!! vaak vul ik het met banketbakkers room met bv kersen erop en combineer ik een laag met swiss merengue. want voor de banketbakkers room heb je de dooiers nodig en voor de swiss merengue het eiwit want weggooien is ook zonde!!!

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3 … kkersroom/

succes!!

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

18

Ik maak de slagroom altijd 1 dag vantevoren.
Vind ik lekkerder!

Heb het zelf getest en 2 dagen in de koelkast was het bij mij goed. Maar niet langer

19

mrij schreef:
Natasja22 schreef:

banketbakkers room vind ik veel lekkerder daar zit meer smaak aan. en is heeeeeeel makkelijk zelf te maken!! vaak vul ik het met banketbakkers room met bv kersen erop en combineer ik een laag met swiss merengue. want voor de banketbakkers room heb je de dooiers nodig en voor de swiss merengue het eiwit want weggooien is ook zonde!!!

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3 … kkersroom/

succes!!

Door de slagroom wilde ik witte chocolade doen (crispy).

Ik gebruik de banketbakkersroom uit de supermarkt, waar je alleen water aan toe hoeft te voegen.

Denk dat ik anders een lekkere dikke laag aardbeienjam eronder doe  :P

Groetjes Natasja,

20

bbr is ook niet veel langer houdbaar dan slagroom hoor!

21

Ik vind toch dat je er rekening mee moet houden dat er vaak nog een dag later van overgebleven taart gegeten kan worden. Het is uiteraard voor risico van degene die de taart dan nog eet, vooral aangezien die nogal eens op de dag zelf (te) lang buiten de koelkast bewaard wordt.
Zelf zou ik echt niet eerder dan 1 dag voor levering de vulling maken en die dus ook dezelfde dag nog verwerken. Je wil toch de beste kwaliteit leveren? En anders is botercreme een uitstekend alternatief voor als je qua planning lastig zit en e.e.a. eerder moet gaan maken.