1

Onderwerp: biscuitdeeg soezie

Ik heb vanmiddag een taartbodem gebakken van Soezie biscuitdeeg. Ik heb 330 gr. poeder, 5 eieren, 33 ml. water in de mengkom gedaan. Dit heb ik 8 minuten op de hoogste snelheid en nog twee minuten op de laagste snelheid gemixt. Ik heb hem 35 minuten in de oven (hetelucht 160 graden)  gedaan. Maar hij is niet gerezen. Hij is misschien 2 tot 3 cm hoog.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Misschien dat iemand mij kan helpen.

Groetjes

2

Re: biscuitdeeg soezie

Ik ken die mix niet, maar hier wat ideetjes waar het aan zou kunnen liggen:
Wat staat er op het pak qua verhouding?
Misschien is je oven niet warm genoeg?
Waren je eieren op kamertemperatuur of liever nog, warm?

Groetjes van Bianca

3 Laatst bewerkt door love2bake (14-02-2011 16:37)

Op het pak staat 330 gr. mix, 4 eieren, en 33 ml water.
Maar ik heb 5 eieren gedaan, omdat ik kleine eieren had. De eieren had ik vooraf in een bak met heet water gedaan.
De oven had ik op 160 graden staan (heteluchtoven).
Nu ben ik een taartbodem aan het bakken met bloem, maizena, suiker, vanillesuiker en 5 eieren.
De oven heb ik de eerste tien minuten op 150 graden. De volgende 10 minuten zet ik hem op 170 graden. En de laatste 10 minuten zet ik hem op 185 graden. Misschien dat het nu wel lukt.
In ieder geval bedankt voor je reactie.

4

Bij mij rees soezie altijd de pan uit. Mag ik vragen wat de maat van je bakpan is?

Ik bak overigens altijd op 160 graden en bak nooit oplopend.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

5

De maat van de bakvorm is 24 cm. en 7 cm hoog.

6

Ik zou je heteluchtoven niet laten eindigen op 185............veel te heet!

7

En maar 2 tot 3 cm hoog........als je alleen beslag in je vorm doet is het meestal al meer.........3/4 van de hoogte van je vorm.

8

Moet voldoende zijn.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

ik heb ook soezie gebruikt met m'n eerste taartjes maar gebruikte 1,5x zoveel als op de verpakking stond!!
de verhoudingen op de verpakking klopten niet echt was mijn ervaring.
daarna ging het perfekt!

10

Nooit problemen mee.misschien gewoon te weinig beslag in je vorm...

11

Dit staat op de site van Soezie:

Waarschijnlijk is het beslag niet goed gemengd. Klop de ingrediënten voldoende krachtig en lang op op tot een luchtig en romig beslag. Volg nauwgezet de richtlijnen op de verpakking.

Gebruik een aangepaste taartvorm: vul maximaal de helft tot 2/3 van de taartvorm met beslag.

Maar veel wijzer wordt je daar ook niet van  :think:

12

Heb je niet per ongeluk 330 ml water genomen...?

13

Ik heb het nu vermenigvuldigd met 1,5. Hij zit nu in de oven. Hopen dat het nu goed gaat.
Anders weet ik het ook niet meer.
Ik heb 375 gr. mix gedaan en zes warme eieren. Anderhalve el water.
Bedankt voor al jullie reacties!

14

ik gebruik ook altijd de mix van soezie. ik gebruik de tabellen van deze site voor de verhoudingen. gaat bij mij altijd goed. rijst goed omhoog en is lekker. ik gebruik eieren op kamertemperatuur.

hopelijk lukt het nu wel bij je!succes

15 Laatst bewerkt door Reini (14-02-2011 20:34)

Ik heb enkele keer de Soezie mix gebruikt maar de O' Cool was mij te ver (en te duur), dus ben ik op zoek gegaan naar een ander merk. Mijn schoonmama heeft me naar de Aveve gestuurd want zij maakte die altijd van de Aveve mix.
En ik zeg het niet graag, maar schoonmama had gelijk  :D
5eieren (waren er vroeger ook 4 zoals Soezie maar sinds een jaartje is het etiket op de verpakking veranderd naar 5)
330g mix
35g water
10min mixen op hoogste stand (met mijn Kennie)
35min bakken op 185°C (maar ik doe eerst 10min op 160 dan 10 op 170 en dan 10-15 op 180 hetelucht)

Maar...er staat op verpakking voor bakvorm 27cm, en dat wordt bij mij niet zo mooi hoog vind ik. Ik doe het voor vorm 26 of zelfs 24 als ik een héél hoog kapsel wil. Bij 27cm komt die net niet tot aan de rand  :nooo

16

Ik heb nooit de verhouding van het pak gebruikt. Voor de soezie gebruikte ik het tabel van felicitaartjes.

love2bake schreef:

Ik heb het nu vermenigvuldigd met 1,5. Hij zit nu in de oven. Hopen dat het nu goed gaat.
Anders weet ik het ook niet meer.
Ik heb 375 gr. mix gedaan en zes warme eieren. Anderhalve el water.
Bedankt voor al jullie reacties!

en is het gelukt?

18

jolanda71 schreef:

Ik heb nooit de verhouding van het pak gebruikt. Voor de soezie gebruikte ik het tabel van felicitaartjes.

Ja dat deed ik ook en het rees ook de pan uit!
Mislukte eigenlijk nooit....
Ik deed alles in de kom....kitchenaid mixer aan met ballongarde...10 minuten op stand 6...daarna in de bakpan...ongeveer 30/35 minuten in de oven op 180 C...prima!

Succes iig!