Onderwerp: Chocolate leather experiment..met marshmallows
Ik weet niet of iemand dit al heeft gevonden op het net, maar ik ben al enkele dagen aan het vechten met modelleerchocolade en dus experimenteer ik erop los.
Dit heb ik gevonden op het net: chocolate leather with marshmallow creme
230g chocolade
1 jar of marshmallow creme
Nu vond ik geen marshmallow creme, dus heb ik die zelf gemaakt (ook volgens iets wat ik vond op het net)
1 jar marshmallow creme = 198g = 2 1/8cup of marshmallows = 34 grote marshmallows (+- 1 zak MMs)
+ glucosesiroop
Je neemt 34 marshmallows en doet die in een kom.
je voegt er 60g glucosesiroop aan toe (bij mij kwam dat op 2 gigantische eetlepels uit
Je stopt alles in de microgolf en zet het 30 seconden op, even eruit halen om te kijken of ze al gesmolten zijn en dan nog enkele keer 30seconden. Na ongeveer 2minuten zouden ze enorm uitgezet moeten zijn en aan het smelten zijn.
Haal ze eruit, meng ze in de kom tot een papje.
Om de chocolate leather te maken:
Ik geef toe, het was een experiment en ik heb teveel chocolade gebruikt (400g ipv de 230g van het recept). Het is bij mij dus iets harder geworden
Je smelt de chocolade au bain marie en voegt die aan de warme pap van de marshmallows/glucosesiroop.
Het gaat korrelig worden maar even mengen met een lepel.
Dan 5 minuten laten rusten (lees: afkoelen)
Eruit halen en kneden. er zal wat vet uitkomen maar niet veel.
Heb je een mooi balletje, dan kan je het luchtdicht verpakken en een nachtje in de koelkast bewaren.
Ik heb het er net uitgehaald, even opgewarmd, gekneed en flinterdun uitgerold (het lukt zelfs tot op 1 à 2mm zonder scheuren).
Het smaakt als chocotoff en euh, even geproefd en het smelt in de mond..
Morgen een taartje mee bekleden en kan ik gelijk zien of dat ook lukt. roosjes en strikjes zijn al gelukt.
Nu hopen dat ook het bekleden lukt
PS: er stond ook bij dat je het ook kon mengen met fondant (helft/helft) ..'to give it more body'