1 Laatst bewerkt door Sharissa (12-02-2011 21:14)

Onderwerp: Afsmeren: Het wordt nóóit helemaal netjes.. Help?

Hallo!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen..

Ik heb nu een stuk of 5x taarten gemaakt..
Maar ik krijg ze nooit heel erg netjes en strak!

Het ziet er wel okee uit.. Maar her en der deukjes, hobbeltjes en bobbeltjes..

Mijn biscuits zijn recht.. Geen deukjes etc.. En dan tóch die oneffenheden..
Ik heb deze 2 taarten afgesmeerd met ganache.. Laten stollen..
Nogmaals afgesmeerd met ganache.. En daarna met een heet droog palletmes proberen bij te werken..

Ik zou zo graag mooie strakke randen hebben. Hoe doen jullie dat?

Zie hier:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/179879_1858990279538_1384331179_2059190_7914242_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/166465_1837061931343_1384331179_2019205_756036_n.jpg

Ik wil het graag meer zoals dit:
http://www.deleukstetaarten.nl/administrator/output/foto?id=4143

If it fits in a toaster, i can cook it!

2

Re: Afsmeren: Het wordt nóóit helemaal netjes.. Help?

Ik smeer altijd af met 1:1 botercrème. Botercrème wordt in de koelkast stevig hard waardoor je een mooie strakke ondergrond krijgt. Ganache blijft altijd een beetje zacht waardoor deze nooit zo strak zal worden als botercrème.

3

Mijn ervaring is juist dat de Ganache hard wordt?
Ik gebruik overigens op 600gr chocola puur, 400ml koksroom..

4

Ik zou het ook eens met botercreme gaan proberen  :Y
Het voordeel is dat het wel hard wordt, maar nog wel 'flexibel'

Dus na opstijven in de koelkast nog een keer met een warm paletmes erlangs, dan bekleden.. en dan ... smootheren smootheren en smootheren..

Ik zelf heb nu bij mijn laatste 2 taarten mijn taarten eerst een minuut of 10 in de vriezer gezet, en dan voel je je (meringue) botercreme wat 'crusty' worden.. knisperig..
Dan haal ik hem er uit, keukenpapier zonder print er op en dan de strakke hoeken er in smootheren.. en dan weer in de koelkast om verder op te stijven

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Bommeltje schreef:

Dan haal ik hem er uit, keukenpapier zonder print er op en dan de strakke hoeken er in smootheren.. en dan weer in de koelkast om verder op te stijven

Hoe moet ik dit voor me zien? :o Heb dit nog nooit gedaan.....

Van keukenpapier komt toch altijd een reliefafdruk in je botercrème, hoe minimaal ook?  :s

Ik lees verder even mee...

6

Daarom zei ik ook zonder print  :lol: Maar bedoelde reliëf..
Ik heb van dat hele goedkope keukenpapier van de c1000 dat is zonder reliëf

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

hmmmm moet ik toch daar eens kijken. Ik gebruik het Lidl-keukenrol-papier maar zelfs (of ook? ;)) daar zit (wat) relief in.....  :s

8

Ik ben ooit een youtube filmpje tegen gekomen waar ik dit vandaan heb.. ik zoek nog even voor je verder  ;)

9

Ik ben ook nog wakker, dus ik kijk ook even mee  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

10

Found it!

http://www.youtube.com/watch?v=6cuIVgDqSW8

11

BTW, als je dit met fondant bekleed zie je echt het printje niet meer  ;)  Dat reliefje is zo dun dat je dat met de smoother zo weg poetst na het bekleden  :Y

12

Daar zou ik nou nooooooit opgekomen zijn!!

Maarre.... ik gebruik echt veeeeeeeel minder botercreme!! Als in 'zo dun mogelijk' zeg maar.... Eerst afsmeren, dan koelen, dan nastrijken met een warm paletmes waardoor er -bij mij tenminste- nog een laagje verdwijnt!

13

Ja, ik gebruikte ook nooit zo heel veel, maar als je toch iets dikker smeert wordt je taart veel strakker  :Y  (althans bij mij wel!)

14

Sonj@ schreef:

Maarre.... ik gebruik echt veeeeeeeel minder botercreme!! Als in 'zo dun mogelijk' zeg maar.... Eerst afsmeren, dan koelen, dan nastrijken met een warm paletmes waardoor er -bij mij tenminste- nog een laagje verdwijnt!

De methode die deze mevrouw laat zien, is eigenlijk ook bedoeld voor alleen met botercreme beklede taarten, en dan heb je toch wel zoveel nodig...

afsmeren met (meringue) botercreme, randen strak maken, koelen, extra glad maken met warm mes, bekleden en goed smootheren is de truc....

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

15

Jozien schreef:
Sonj@ schreef:

De methode die deze mevrouw laat zien, is eigenlijk ook bedoeld voor alleen met botercreme beklede taarten, en dan heb je toch wel zoveel nodig...

afsmeren met (meringue) botercreme, randen strak maken, koelen, extra glad maken met warm mes, bekleden en goed smootheren is de truc....

En toch werkt hij ook voor taarten die je nog met fondant gaat bekleden  ;)

16

Ik zie (en hoor t haar zeggen) inderdaad dat zij toch ook een relief(je) heeft in het papier. Zal het volgende keer eens proberen....... dank je!  :Y

17 Laatst bewerkt door Sonj@ (13-02-2011 00:31)

Gaan we uitproberen

Hè, weeeeeeeer iets op mijn 'to-do' lijstje  :lol:

18

Ah superbedankt!

Fijn dat anderen ook wat aan mijn post hebben  :Y

Xx

19

En met dit ding werken ipv een paletmes doet ook wonderen!!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

20

Miss Pebble schreef:

Laat ik er daar nu ook net 3 van in mijn bestelling hebben zitten die ik vorige week heb opgehaald  :lol:

21

Miss Pebble schreef:

Die gebruik ik (ook) al en dat scheelt al héél erg veel inderdaad!  :thumb:

22 Laatst bewerkt door Sonj@ (14-02-2011 08:05)

Dat ziet er inderdaad ook wel handig uit, zo'n schraper!

Hè, weeeeer iets toevoegen aan mijn verlanglijstje  :lol:

Ik smeer ook alleen af met botercreme 1:1. Ik doe er wel zo'n laagje op dat je geen biscuit er meer doorheen ziet. Daarna de koelkast in en vervolgens nog een keer er langs met een warm paletmes. Vervolgens doe ik er een zo dun mogelijke lap marsepein overheen.

24

Als ik naar het filmpje kijk zie ik dat haar botercreme heel wit is.
Bij mij is de botercreme veel geler, helemaal als ik de besmeerde taart in de koelkast heb gehad. Doe ik wat fout?

25

daar maken ze botercreme met crisco en doen er dan een botersmaakje door. dat is dus wel een heel andere botercreme dan hier!

liefs marieke