1

Onderwerp: Vraagje over evt. botercreme

Ik heb een vraagje over botercreme.
Net een filmpje op You Tube bekeken, waarin men voordeed hoe je bepaalde randjes kunt spuiten.
Nu was daar de botercreme wit.
Hoe krijg je botercreme wit, het is toch meestal wat gelig, omdat roomboter ook wat geel is. En botercreme van een margarine is niet lekker.
Zijn de parelrandjes om b.v een bruidstaart altijd van fondant gemaakt? Of van Royal Icing, maar dit wordt toch hard als het opdroogt? Of kunt je fondant smelten en er dan mooie rozetjes van spuiten?
Ik ben benieuwd naar jullie reakties.
In ieder geval al bedankt voor jullie hulp.

2 Laatst bewerkt door Elja (13-02-2011 14:05)

Re: Vraagje over evt. botercreme

Botercreme wordt ook wel gemaakt met crisco of ander vet ipv boter. En omdat dat wit is, is de botercreme dan ook wit.

De parelrandjes kunnen ook met een mould gemaakt zijn of inderdaad van royal icing. Royal icing kun je 'zacht' houden door er een drupje glycerine door te doen geloof ik, maar ik heb dat nog nooit gedaan dus kan je ook niets vertellen over de hoeveelheden ofzo.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

buttercream is iets anders als botercreme :Y iig over het algemeen wordt botercreme gemaakt met boter en buttercream met shortening.

daarmee kun je ook die parelrandjes of roosjes spuiten :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Elja schreef:

Botercreme wordt ook wel gemaakt met crisco of ander vet ipv boter. En omdat dat wit is, is de botercreme dan ook wit.

De parelrandjes kunnen ook met een mould gemaakt zijn of inderdaad van royal icing. Royal icing kun je 'zacht' houden door er een drupje glycerine door te doen geloof ik, maar ik heb dat nog nooit gedaan dus kan je ook niets vertellen over de hoeveelheden ofzo.

Is de botercreme dan nog wel lekker als je ze van een ander vet maakt? Bedoel je bv. Bertolli? Dit is een margarine op basis van olijfolie. Ik heb zelf een mold maar was benieuwd of het ook anders kon, vandaar dat ik eens even zocht op internet en zo you tube vond.

5

Bertolli smaakt heel erg naar olijven. Crisco (officieel is het shortening, oftewel gehard plantaardig vet) is heel erg neutraal van smaak, daarom kun je het voor bc gebruiken. Dat zou ik met Bertolli niet doen.