1

Onderwerp: kapsel rijzen niet

Hellup! Mijn kapsels rijzen niet. Wat doe ik nou verkeerd. Vorige week 2 kapsels gebakken en die waren wat structuur betreft goed, maar ook niet hoog (6 cm).
gisteren heb ik 2 kapsels gebakken en die werden na 40 minuten niet eens helemaal gaar en al helemaal niet hoog.

Vanochtend vroeg opgestaan om het nogmaals te proberen.

Ik heb de Wilton decorator preferred round pan (30cm) gebruikt. Het beslag volgens de tabel, eieren eerst in heet water gedaan. Het beslag 11 minuten gemixt.
In de oven begonnen op 140 gr (10 minuten), 150 (10 minuten) 155 (5 minuten) en daarna 160 gr (tot 40 minuten). Het kapsel op zich is goed, maar de hoogte is maar 4 cm.  :grr:

WAAR KAN DIT AAN LIGGEN??????

2

Re: kapsel rijzen niet

Hoe vol zat je vorm toen je hem in de oven schoof? En hoeveel eieren heb je gebruikt?
Mijn kapsels rijzen niet enorm meer in de oven, maar zijn wel superluchtig als ze de oven in gaan. Ze komen wel iets omhoog, maar niet veel meer.

Groetjes van Bianca

3

Mijn vorm zat ongeveer tot de helft vol en ik heb 9 eieren gebruikt.

Van de week heb ik een kapsel van 15 cm doorsnede gebakken, ook met zo'n Wilton vorm en die was wel heel mooi en 6 cm. Niet zo hoog als ik hem wilde, maar was er uiteindelijk wel tevreden mee.

Snap er echt niets van. Ga er zo weer 1 proberen. Die eierboeren worden wel heel erg blij van mij.

4

Kloppen de temperaturen van je oven wel? Je zou eens kunnen testen met een oventhermometer...........

5

Ja, dat  de volgende stap, klopt je oventemperatuur wel? De mijne bijvoorbeeld is minder warm dan de cijfertjes op de draaischijf aangeven. als ik 150 graden wil, moet ik hem bijna op 175 zetten...
En als je vorm halfvol zit, zal hij echt niet tot de rand rijzen, vrees is. Tot 3/4 zou wel moeten. Je eieren echt lang in het water leggen! een kwartier of zo.

Groetjes van Bianca

6

Zat ook al aan de temperatuur te twijfelen. Morgen dan maar snel een overnthermometer kopen.

Maar nog even over het beslag. Ik houd me aan de hoeveelheden die aangegeven staan in de tabellen. Dan moet dat toch voldoende zijn?

7

Vandaag een oventhermometer gekocht en idd de temperaturen kloppen niet. Ik moet hem op 185 gr zetten om 160 gr te krijgen.

Meteen een cake van 15 cm gemaakt en die kwam er mooi hoog en bruin uit.

Morgen ga ik een cake van 24 cm proberen ( heb nu geen eieren meer).