1

Onderwerp: Hoe kom je aan 70 graden?

Ik heb hier al veel gelezen dat een ei-mengsel moet je verhitten au bain marie tot 70-72 graden. Ik heb al twee keren met echt kokend water (de kom raakt niet het water) geprobeerd maar ik bereik maximum 67 graden en veel van het mengsel kookt en plakt aan de randen.  :s Om te roeren gebruik ik een pannenlikker.
Dus hoe doen jullie dat??

2

Re: Hoe kom je aan 70 graden?

au bain marie opkloppen denk ik dat je bedoelt?
dan moet je voortdurend blijven kloppen met een garde.. ;)
heb je minder kans op 'roerei'

3

moet je inderdaad heel intesief met een garde blijven kloppen

Liefs, Zanoni

4

erg bedankt allebei! :thumb:
maar moet de kom het water raken :think: ???

5

Jazeker!

Groetjes van Bianca

6

;) heel erg bedankt Bianca! :thumb:

7

ehh de kom moet het water (mijn inziens) niet raken hoor. Hij moet verwarmt worden doorde stoom

Liefs, Zanoni

8

ik laat de kom wel het water aanraken en dat gaat prima.

kan beide, stoom of water, is volgens mij ook beide 100graden

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Volgens mij moet officieel bij au bain marie verwarmen de kom het water niet raken maar ik doe dit altijd wel. En idd met een garde kloppen, niet met een pannenlikker.

Life is what you bake it.

11

wikipedia:
Au bain-marie is het in een waterbad (warm of koud) plaatsen van een pan of kom met gerechten om de temperatuur te doen dalen of te verhogen.

De meest gebruikte toepassing is het verwarmen van voedsel tot tegen het kookpunt. Het water (of de stoom van het water) zorgt ervoor dat het eten niet warmer wordt dan 100°C. Doordat het water in het buitenste waterbad gaat koken, neemt het energie op van de verwarmingsbron, en blijft de temperatuur in het binnenste bad constant en onder de 100°C.

Voorbeelden zijn:

* In een koudwaterbad voor het afkoelen van soepen, siropen en andere gerechten.
    * In een warmwaterbad voor het laten smelten en opwarmen van chocolade en sauzen.
    * In een heetwaterbad voor het verhitten tijdens het opkloppen van een sabayon zonder dat daarbij het ei schift.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

amai!! merci allemaal voor de hulp!  :Y