1

Onderwerp: Houdbaarheid tijdens het werk

Ja, een beetje een kromme titel. Maar het gaat mij om het volgende:

Als je met een taart bezig bent, dan duurt dat vaak wel een paar uurtjes. Tenminste...bij mij wel, vanwege nog niet zoveel ervaring. En van de meer ervaren baksters zie ik zulke prachtige creaties voorbijkomen dat je er wel aan kunt zien dat hier vele uren werk inzitten.  Zo'n taart staat dus toch wel een paar uur buiten de koelkast in een vaak warmere (werk)omgeving.

Wat doet dat dan met de houdbaarheid? Ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje onzeker over ben. Een taart met bijvoorbeeld een slagroomvulling die hier een langere tijd op de werktafel staat..... blijft dat dan wel goed? Ik merk dat ik dan op een gegeven moment wat sneller wil gaan werken, en dat komt de uitvoering dan ook niet ten goede.... :think:

Zo zag ik laatst in de stapeltaarten parade een bruidstaart (overigens prachtig!!) waar iemand (weet niet meer wie) wel 40 uur werk in had zitten. Dan heb je dus ook naar mijn  idee een verschil in versheid tussen de verschillende gestapelde taarten. 

Hoe lossen jullie dat soort dingen nou op? Ben er heel erg benieuwd naar!

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

Re: Houdbaarheid tijdens het werk

Ik lees even met je mee, denk er namelijk ook wel eens aan als ik zit te werken (ben ook niet zo snel).

Ik weet wel dat je bloemetjes ed veelal van tevoren kunt maken dan is het een kwestie van alleen nog maar erop plakken. Maar ik maak alles pas als de taart op tafel staat zodat ik kan zien hoe deze wordt. Vind het lastig om van tevoren al te weten wat er allemaal op moet.

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

3

idd kun je veel van te voren maken en ook als je bezig bent met de taart, kun je de taart steeds weer in de koelkast zetten, tot je weer wat dingen klaar hebt om er op te plakken. Hij hoeft toch niet de hele tijd op tafel te staan?

Groetjes, Dorothea.

slagroom niet langer dan een half uur uit de koeling, Hoelang die daarna weer in de koeling moet om goed koud te worden weet ik niet. Mede hierom (en nog wat andere redenen) werk ik niet met slagroom of andere bederfelijke vullingen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

ik zet bederflijke taarten altijd op een koelelement als ik er mee bezig ben.
en ik maakt inderdaad mijn versierselen als de taart in de koelkast staat, dan even eruit en plakken, dan weer er in etc.  (met stapeltaarten kun je de taarten om en om er uit halen.

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

6

tipsytaartje schreef:

Mede hierom (en nog wat andere redenen) werk ik niet met slagroom of andere bederfelijke vullingen

Alle vullingen zijn uiteindelijk bederfelijk :+
Maar je bedoeld vast niet koelkast vullingen ;)

Hier precies zo. Ik werk alleen met vullingen die buiten de koelkast houdbaar zijn. Ook omdat je nooit weet hoe lang "de ontvanger" ermee gaat rijden. Of hoe lang die hem buiten de koelkast laat pronken.
Mocht ik voor mezelf zo'n taart maken dan blijft hij eigenlijk zo veel mogelijk in de koelkast en wordt het een simpele taart omdat hij toch niet echt "geshowd" wordt. In de koelkast zijn taarten te slotte ook niet op hun mooist :/

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Bedankt voor de reacties!
Ik moet me er dus eigenlijk aan wennen om de taart tussendoor regelmatig in de koelkast te bewaren.
Beter nadenken over de vullingen, qua houdbaarheid, dat moet ik dus ook wel doen. (Ik zag laatst hier een lijstje voorbijkomen met vullingen die buiten de koelkast houdbaar zijn.....die zal ik maar even printen! :) )

Verder maak ik vantevoren ook wel 's wat, maar vaak vormt zich tijdens het maken pas een idee. Het komt er dus ook op neer dat ik vantevoren er iets meer over na moet denken hoe een taart er uit moet komen te zien en dan zoveel mogelijk van tevoren voorbereiden.

Het is goed om te lezen dat ik dus niet voor niks hier wat onzeker over was, en dat de ervaren baksters daar toch wel duidelijke werkwijzes daarvoor hebben. Bedankt daarvoor! :thumb:

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......