1

Onderwerp: Hoe krijg ik een kapsel van 10 cm?

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist geprobeerd een taart van 10 cm hoogte te bakken (24 cm doorsnede).

Daarvoor heb ik gebruikt:

420 gr biscuitmix
7 eieren
42 ml water

Ik heb een heteluchtoven. De temperatuur heb ik langzaam opgevoerd: 1e 10 min 145 graden, daarna 10 min 155, daarna 10 min 170 en daarna 180. In totaal heeft hij 70 min in de oven gestaan, wat ik al erg lang vond, maar toen was hij pas goed. Het kapsel  ziet er verder wel goed uit, maar hij is maar 6cm hoog :( 

Wat doe ik verkeerd??? :think:

Hoop dat iemand mij kan helpen. :Y

2

Re: Hoe krijg ik een kapsel van 10 cm?

Hoi,

Ik maak mijn biscuit met het basisrecept van hiernaast. Voor mijn ronde vorm van ong. 25cm gebruik ik 8 eieren en dan wordt mijn biscuit ruim 7 cm hoog. Voor vandaag had ik een taart gemaakt. Na het vullen was hij 8 cm hoog. Hij staat hier.
Ik vind dat zelf een prima hoogte. Hoger hoeft van mij niet.
Als ik hem hoger zou willen hebben zou ik meer beslag maken.
Dus in jouw geval geen 7 eieren, maar 8 of 9 eieren.
Ik moet mijn biscuits ook altijd lang bakken hoor. Ik moet er ook minimaal een uur voor uittrekken. Eerder is hij gewoon niet gaar.
Ik doe het ook altijd met oplopende temperaturen. Steeds 15 min. dan weer wat hoger.

Groetjes Gerien

heb je wel 10 minuten gemixt? waren je eieren op kametempratuur?

zowel 170 als 180 graden is echt te hoog om een kapsel in hetelucht te bakken :Y Probeer eens met max 160 graden
en hoe het kan weet ik niet, maar 70 minuten voor een beslag van 7 eieren is echt veeeeel te lang.

ik weet niet waarom je een kapsel wilt van 10 cm, maar zeg 8 of 9 cm plus de vulling die gebruikt, plus de laag marsepein of fondant, dan heb je ook al een taart van 10cm :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Hoi Tipsytaartje, ik wil een kapsel van 10 cm omdat ik dat zo mooi vind staan. Iets lager mag ook wel, want idd met je vulling en fondant erbij wordt hij al hoger, maar 6 cm vind ik aan de lage kant. Vooral omdat ik al meer mix, eieren en water heb toegevoegd dan volgens de tabel is aangegeven. De tabellen zijn gericht op een taart van 7 cm hoog en dat red ik met mijn extra beslag nog niet eens.

Ligt dat dan alleen aan mijn temperatuur? Want ik heb 11 minuten gemixt (8 min hoog + 3 min laag) en de eieren heb ik ruimschoots in warm water gelegd. De volgende zal ik helemaal op 160 gr bakken. Moet ik de temperatuur dan niet gelijdelijk ophogen?

Jij zegt dat 70 minuten veel te lang is voor 7 eieren. Het kapsel ziet er op zich goed uit en voelt goed aan. Is hij dan eigenlijk niet meer te eten? Gelukkig was dit een probeersel en niet voor het eggie.

5

Ik heb 1 keer zo'n hoge taart gemaakt, na vullen en bekleden was hij ong 10 cm.
Ik heb toen 2 taarten van hetzelfde formaat gebakken en die op elkaar gestapeld.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

6

Hoi Katja,

Dat zat ik zelf ook al te denken. Als het me idd niet gaat lukken in 1x  10cm hoogte te bakken is dat wel de oplossing, volgens mij.

neuh, misschien is hij wel te eten, een beslag van 7 eieren hoort normaal wel in 45 minuten denk ik klaar te zijn, 70 is wel erg lang. Het enige wat ik kan bedenken, is dat je temperatuur na 20 minuten al te hoog stond. De bovenkant en de zijkanten worden dan snel gaar en kunnen niet meer rijzen, waardoor het beslag nergens heen kan en het langer duurt voordat het gaar is. Dat is nu even mijn redenatie, weet niet of dat klopt.
je kunt wel oplopend bakken als je dat fijn vind :Y maar dan met 16p graden als maximum temp

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Dat klinkt wel logisch, als de boven- en zijkant sneller gaar zijn, dan kan de taart niet meer rijzen. Ga het bij de volgende proberen.