1

Onderwerp: Mislukken Opa cake: wat doe ik verkeerd?

Ik heb het recept van Suikertaartjes. En nu heb ik het recept tweemaal gemaakt omdat ik een 25 cm cake wil. Nu heb ik hem in de oven staan al 1,5 en hij is nog niet gaar en gaat nu helemaal inzakken.

Ik heb drie van deze taarten nodig om een 3d taart te maken. Ik zie het somber in!

2

Re: Mislukken Opa cake: wat doe ik verkeerd?

Ik weet niet welk recept dat is en wat je precies gedaan heb maar 1.5 uur lijkt me wel erg veel.

groetjes van Ann

3

Heeft nou niemand een tip?

4

Geen idee, kan ook het recept niet vinden.
Maar het komt wel vaker voor dat er binnen 45 minuten maar een iemand reageert.....dus niet zo aangebrand (en ik hoop dat de cake dat ook niet is)  :/

5 Laatst bewerkt door winnepin (10-02-2011 21:50)

Biggeltaart schreef:

Maar het komt wel vaker voor dat er binnen 45 minuten maar een iemand reageert.....dus niet zo aangebrand (en ik hoop dat de cake dat ook niet is)  :/

Nou ik ben niet aangebrand hoor. Misschien moet je het op een andere toon lezen!!

Ik had gewoon gehoopt dat iemand me snel de GOUDEN tip kon geven!

Misschien een beetje stress....

6

Hoi,

Ik ben ook wel benieuwd welk recept je gebruikt, heb je een link, of het recept zelf? Dan kunnen we makkelijker reageren  :Y

7

Liessa schreef:

Hoi,

Ik ben ook wel benieuwd welk recept je gebruikt, heb je een link, of het recept zelf? Dan kunnen we makkelijker reageren  :Y

http://suikertaartjes-wavy-taart.blogsp … -cake.html

Ik zal absoluut iets fout doen, want ze maakt fantastische taarten!

8

Het is het recept van Suzz, moet betrouwbaar zijn hor. Meestal reageert ze ook vrij snel op het forum. Ik heb geen gouden tip voor je...

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

9

winnepin schreef:
Biggeltaart schreef:

Nou ik ben niet aangebrand hoor. Misschien moet je het op een andere toon lezen!!

Ik had gewoon gehoopt dat iemand me snel de GOUDEN tip kon geven!

Misschien een beetje stress....

Laten we het maar houden op taart-stresssssssss  ;)

Ik heb het recept gelezen en het enige dat ik me voor kan stellen waardoor het niet zo goed zou kunnen lukken is dat je na het toevoegen van de bloem nog te lang hebt gemengd. Volgens mij zou dit maar kort moeten duren.
Maar klopt de warmte van de oven wel?

10

Ik weet het, we zaten vroeger bij elkaar in de klas  :Y

Tja, als je de instructies van Suuz volgt kan ik er weinig over zeggen helaas. Sorry, maar bedankt voor de link.

11

Winnepin mail Suuz even is zo'n fijne meid ze zal je beslist  uit de brand helpen.

groetjes van Ann

12

Als cake inzakt is het meestal een teken dat er te lang geroerd is met het meel toevoegen. Je moet in ieder geval roeren en dus niet  kloppen....
Het kan ook zijn dat je de ovendeur te vroeg heb open gedaan of het bakblik heen en weer geschoven hebt. Maar neem aan dat je dat niet gedaan hebt.
Met wat voor hoogte heb je gebakken, Madeira cake bijvoorbeeld op 7cm hoogte doet er 1,5 -13/4 uur over om gaar te worden.
Cake wordt langzaam gaar op een niet te hoge temperatuur.

Tja, en verder weet ik het ook niet.....

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

13

anotschka schreef:

Als cake inzakt is het meestal een teken dat er te lang geroerd is met het meel toevoegen. Je moet in ieder geval roeren en dus niet  kloppen....
Het kan ook zijn dat je de ovendeur te vroeg heb open gedaan of het bakblik heen en weer geschoven hebt. Maar neem aan dat je dat niet gedaan hebt.
Met wat voor hoogte heb je gebakken, Madeira cake bijvoorbeeld op 7cm hoogte doet er 1,5 -13/4 uur over om gaar te worden.
Cake wordt langzaam gaar op een niet te hoge temperatuur.

Tja, en verder weet ik het ook niet.....

Hey ja ik moet flink in de hoogte. Dus dacht zelf aan 3  taarten van 7,5 cm.

En ik heb de oven wel open gehad om te kijken of hij al gaar was.....

14

Het kan alleen in het begin kwaad hoor, daarna maakt het niet uit.
Tenzij je een oven hebt die slecht de temperatuur vasthoudt maar na 20 minuten kun je meestal wel kijken. Als je alleen niet aan je bakblik gaat schudden of trekken om te kijken of het nog vloeibaar is. Had je de oven voorverwarmd?

15

anotschka schreef:

Het kan alleen in het begin kwaad hoor, daarna maakt het niet uit.
Tenzij je een oven hebt die slecht de temperatuur vasthoudt maar na 20 minuten kun je meestal wel kijken. Als je alleen niet aan je bakblik gaat schudden of trekken om te kijken of het nog vloeibaar is. Had je de oven voorverwarmd?

ja dat heb ik gedaan. Ik heb overigens geen hete luchtoven.

Maar zou het ook kunnen dat ik in 1 keer in de hoogte wilde?

16

Ik bak ook niet met hete lucht, ik doe het op gas :)
Het kan wel eens zijn dat sommige recepten minder geschikt zijn om heel hoog te bakken maar dat weet ik natuurlijk niet van dit recept maar ik heb ook 1 cakerecept waarbij ik  nooit hoger dan 5 cm bak...En dan gewoon meerdere lagen bak.