1

Onderwerp: 3D taart...welke cake recept???

Ik wil me wel eens gaan wagen aan een 3d taart.
Heb het verzoek gehad of ik een blackberry-taart wil maken.

Kunnen jullie mij aan een lekker cake recept helpen want van biscuit kan je 3D taarten niet maken.
Graag het liefst eentje die niet heel machtig is(als dat bestaat).
Heb al op het forum gezocht maar kan het niet echt vinden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Marianne.

2

Re: 3D taart...welke cake recept???

4x4 cake

250gr bloem
250gr suiker
250gr boter
4 eieren
1th.l. bakpoeder
1 zakje vanillesuiker

alles mengen en 45-50 min bakken op voorverwarmde oven van 180 graden

Succes!

en laat even weten of je hem lekker vond

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

3

ik maak bijna alle taarten van biscuit , ook de 3d , die snijd ik gewoon in vorm (bevroren) alleen als ik een boom maak gebruik ik cake en ik neem dan meestal een pakje van home-made .

4

dreamer schreef:

4x4 cake

250gr bloem
250gr suiker
250gr boter
4 eieren
1th.l. bakpoeder
1 zakje vanillesuiker

alles mengen en 45-50 min bakken op voorverwarmde oven van 180 graden

Succes!

en laat even weten of je hem lekker vond

Ik wil dit recept graag een keer proberen, maar heb nog wel een paar vragen:
Voor welke maat bakvorm is dit?
Moet je de eieren eerst nog schuimig kloppen of gewoon alles in de mixer en mixen tot het goed gemengd is? 
Tot hoe ver kan je de vorm vullen?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

5

voor een tulband doe ik 2x deze hoeveelheid. enkel boter moet zacht zij. voor de rest als samen in een kom en mixen maar. als het een mooi beslag is 5min doormixen. is echt super makkelijk. 2/3 vorm vullen

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

6

Ikzelf ben ook op zoek naar zo'n wonderrecept.

Sterk genoeg om in te snijden, maar licht genoeg om nog vol te stoppen met vulling om ze lekker te maken. Er is namelijk niets aan een taart die wel mooi is maar te zwaar/niet lekker is.

Laat je me weten wat je bevalt? Ik heb zelf al gekeken naar de sponge cake van cakeboss.com, maar die is misschien toch ook niet alles.

Biscuit bevroren snijden lijkt mij wel een goed plan!

7

Gebruik zelf ook altijd biscuit voor 3D-vormen en het is nog nooit misgegaan, afkloppen :)  :)  :)

8

Is een biscuit ook oké voor een stapeltaart die in een 3D vorm wordt gesneden? (Stapeltaart als in; 3 taarten van +-8cm hoog; 25cm doorsnede op elkaar)

En in dat geval zal ik dowels moeten gebruiken; zijn satéstokken daar ook goed voor?

9

Sowieso dowels gebruiken, satestokjes zijn hier echt te dun voor. Maar als ik het goed begrijp wil je drie taarten van 25 cm doorsnede op elkaar stapelen om er vervolgens een 3d vorm uit te snijden?

In dat geval zou ik ervoor zorgen dat je voldoende ruimte hebt in je diepvries qua hoogte en naast het stutten van de taarten ook 1 lange dowel in het midden steken die alledrie de taarten 'spiest' om zo te voorkomen dat de taarten gaan schuiven. Mag ik vragen wat je wilt maken?

10

Goed punt.

Ik ga een berg maken met een chinese muur in uitgesneden. Er komt een draak langs de zijkant en een bamboe bos met pandaberen. Op de top komt een platform met mensjes en lampionnen.

Aan de onderkant zal ik een grotere inham uitsnijden om een rijstterrassen te maken en een vissen met een boot te plaatsen.

Het is voor een feest voor Chinees Nieuwjaar. Op zich wordt er dus niet in rare bochten of krommingen uitgesneden maar is het meeste vrij recht; de berg, de rijstterrassen en de muur.

Ik wil vooral een recept dat niet te zwaar is, omdat het ook een heel lekkere cake moet worden, naast een heel mooie!

11

Klinkt als een hele gave taart :)  :)  Kun je niet een muur van fondant maken en deze laten aansluiten op de taart met prikkers, dan hoef je dat in ieder geval niet te snijden. En met de inham zou ik heel voorzichtig zijn, aangezien je aan de onderkant gaat snijden waarmee je wel riskeert dat de bovenste twee lagen hun stevigheid verliezen en dat de boel kan gaan inzakken!!

Ben wel heel nieuwsgierig, je gaat 'em uiteraard wel hier laten zien :)  :)

12

Goh, als hij volledig mislukt zal ik hem niet durven tonen. Maar ik zal mijn best doen!

Ik wil zo weinig mogelijk van fondant maken omdat dat niet wordt opgegeten wegens zotte suikerbom. Daarom heb ik liever de muur van cake, zo zal ik ook de romp van mijn draak in cake maken.

Ik zal extra stutten aan mijn rijstterassen dan om extra stevigheid te garanderen.

Zou ik ook taartkartons tussen mijn lagen steken of is dat oké als dat gewoon een massa taart op elkaar is?

13

Als ik het zo hoor wordt het een hele gave taart!!! Ik zou wel taartkartons tussen de lagen doen anders wordt het zo moeilijk snijden en stutten ;)  ;)