1

Onderwerp: waarschuwing plaatjes van internet

dames en heren let goed op wat u voor plaatjes van het internet plukt.
ik heb nml een bedrijf en had een wijnglas van internet geplukt en op mijn site gezet.
kreeg verleden week een brief dat er op dit plaatje copyrigt rust
ik moet nu 1100 euro betalen.
ben in conclaaf gegaan met een jurist en die bevestigde dat dit inderdaad niet mocht
Hij zei ik citeer:
je mag wel plaatjes van internet halen,maar niet plaatsen op een andere site,ook niet als je particulier bent.
Hij vertelde er meteen bij dat disney ook heel erg bezig was om plaatjes die op websites gebruikt worden van disney,ook copyrights te laten betalen.
dus een waarschuwing voor iedereen,als je het gebruikt om te puzzelen is er niets aan de hand,zolang je het echte plaatje maar niet toont ernaast.
maar iedereen die een foodprinter heeft en disney figuren of welk plaatje dan ook erop zet,kun je dus dezelfde problemen krijgen als ik nu dus heb gekregen.
Altijd even kijken op de site of er geen rechten op staan,bij disney
is dit zeker het geval,daar staat het ook op hun site.
ik dacht als je plaatjes googelt,dat ze dan vrij zijn maar dat is dus niet zo.
wilde het toch even laten weten aan jullie om problemen te voorkomen.
want geloof mij ,ik ben echt niet blij met dit bedrag van 1100 euro
ik hoop dat ik jullie  hiermee kan behoeden voor de ongein die ik nu heb

Taarterijklavertjevier voor taarten en workshops

2

Re: waarschuwing plaatjes van internet

wow dat is veel geld zeg,

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

3

Jeetje, wat een gedoe zeg, ik wens je veel succes met de hele kwestie! en 1100 euro pfffff!!

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

4

bedankt voor de waarschuwing. Soms staat het er idd wel duidelijk bij en soms dus ook niet. Zeker niet als je googeld op afbeeldingen.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

5 Laatst bewerkt door Knollie (19-01-2011 21:27)

Kun je die mensen niet tegemoed komen met een taartje?
Maar tjee heey, hier zit je echt niet op te wachten zeg!
Kun je een hoop taarten voor maken.

Sterkte met dit probleem en bedankt voor de waarschuwing!

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

6

jeetje wat erg! Mag je ze dan wel opslaan op je computer? Nog succes

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

7

toutout schreef:

ja dat mag wel,maar niet plaatsen op een site

8

bianc22 schreef:
toutout schreef:

ja dat mag wel,maar niet plaatsen op een site

oke dank je wel!

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

bianc22 schreef:

als je het gebruikt om te puzzelen is er niets aan de hand,zolang je het echte plaatje maar niet toont ernaast.

Ook dat mag niet!!  :nooo  Op dit forum zijn een aantal leden ook aangesproken door Dick Bruna en Studio 100, dat per direct de taarten met hun figuurtjes eraf moeten halen en niet meer mogen maken.
Je mag deze figuren nooit gebruiken voor iets wat je verkoopt of waar je reclame mee maakt (dus een website)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

tipsytaartje schreef:
bianc22 schreef:

als je het gebruikt om te puzzelen is er niets aan de hand,zolang je het echte plaatje maar niet toont ernaast.

Ook dat mag niet!!  :nooo  Op dit forum zijn een aantal leden ook aangesproken door Dick Bruna en Studio 100, dat per direct de taarten met hun figuurtjes eraf moeten halen en niet meer mogen maken.
Je mag deze figuren nooit gebruiken voor iets wat je verkoopt of waar je reclame mee maakt (dus een website)

oke dat wist ik niet,de jurist zei,dat als je het zelf maakt het niet van toepassing is,omdat je daar je eigen fantasie op los laat
maar bedankt voor de tip,kan ik er rekening mee houden

11

Wat vreemd is, is dat wanneer ik geboortekaartjes liet maken en ik tekeningen van Winny the Pooh wou gebruiken, de drukker me had gezegd dat ik die tekeningen enkel mocht gebruiken als er kleine wijzigingen werden aangebracht.

Als je een foto print op je taart is die inderdaad 100% hetzelfde als de originele foto. Maar als je zelf boetseerd of je maakt een puzzelplaatje is dit (in de meeste gevallen) toch nooit 100% hetzelfde als de originele foto?

Of geldt dat misschien alleen als je de foto in "prive" omstandigheden gebruikt en niet verkoopt?

Ben wel benieuwd want voor kindertaarten wordt toch meestal wel een bekend figuur gevraagd (of het nu op bestelling is of niet)?

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be

12

tipsytaartje schreef:

Maar stel, je bent hobbyïst en je zet ze op je Hyves oid, puur om te laten zien? Mag dit dan wel? Je bent dan toch niet commercieel bezig?

Jacqueline

13 Laatst bewerkt door Annelies (20-01-2011 10:11)

Er zijn al heel veel topics over dit onderwerp geweest en als je even de zoekfunctie gebruikt, dan vindt je ze... ;)

Op ELK ontwerp rust copyright, of je dat er nu bij vermeldt of niet. De ontwerper heeft hiervan de rechten. Die rechten draag je over als iemand daar geld mee wil verdienen, dan krijgt de ontwerper z.g. royalties. Dat is een bedrag per verkocht artikel. Vaak zijn dit kleine bedragen, maar bij een grote oplage kun je daar heel veel mee verdienen (zoals b.v. Disney, Dick Bruna en vele anderen).

Je mag vrijwel elk ontwerp vrij gebruiken voor PRIVE-gebruik, maar zodra je dit gebruikt voor commerciële doeleinden (op een taart voor de verkoop, op je eigen site als reclame of illustratie), kan de ontwerper (of de rechthebbende) hiervoor een vergoeding eisen.

Eigenlijk logisch: als een ontwerper een ontwerp maakt achter de tekentafel verdient hij nog niets. Hij gaat pas verdienen als het ontwerp wordt gebruikt....

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

14

Jeetje  :x  :x dat je meteen een boete krijgt van € 1100,- en niet eerst een waarschuwing ofzo. Zou wel zo netjes zijn dat je eerst 2x een waarschuwing krijgt en pas bij de 3e x een boete ofzo :s

Maar mag je dan wel plaatjes plaatsen met daarbij een link naar de website? (ik ben nl. mede-beheerder van een lotgenotenforum en we halen ook regelmatig plaatjes van andere websites om bijv. onderzoeken/behandelingen te omschrijven)

15

Famke84 schreef:

Jeetje  :x  :x dat je meteen een boete krijgt van € 1100,- en niet eerst een waarschuwing ofzo. Zou wel zo netjes zijn dat je eerst 2x een waarschuwing krijgt en pas bij de 3e x een boete ofzo :s

Maar mag je dan wel plaatjes plaatsen met daarbij een link naar de website? (ik ben nl. mede-beheerder van een lotgenotenforum en we halen ook regelmatig plaatjes van andere websites om bijv. onderzoeken/behandelingen te omschrijven)

Ik kan niet voor anderen spreken, maar alleen voor mezelf....
Ik heb regelmatig in het verleden verzoekjes gekregen om een van mijn ontwerpen te mogen gebruiken voor b.v. een geboortekaartje oid. Ik heb daar altijd toestemming voor gegeven....
(Ik weet van andere (bekende!) ontwerpers dat zij dit ook wel doen.)

Wat is er mis mee om een ontwerper rechtstreeks te benaderen, de situatie uit te leggen en toestemming te vragen?
Nee heb je, ja kun je krijgen...toch?

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

16

yakefrank schreef:
tipsytaartje schreef:

Maar stel, je bent hobbyïst en je zet ze op je Hyves oid, puur om te laten zien? Mag dit dan wel? Je bent dan toch niet commercieel bezig?

Volgens mij (maar ik ben geen jurist dus aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden verleend ;) ), mag dit wel op een prive hyves. Dus niet op zo'n zakelijke hyves en ook niet als je erop hebt staan dat je ze verkoopt. Dus ook niet als er prijzen zijn vermeld. ;)  Dus zolang jij eigenlijk kan aantonen dat het voor "eigen" gebruik was mag het wel.

Dan hebben de plaatjes als inspiratie gediend voor eigen gebruik. Maar helemaal zeker ben ik ook niet. Het is best een grijs gebied.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

17

Famke84 schreef:

Tja, ik vind het onzin om te zeggen dat ze moeten waarschuwen. Ik denk dat je ook eerst zelf had kunnen uitzoeken wat mag :/ .
En voor hun is het gemiste inkomen. Er zijn toch heel veel bedrijven die moeten leven van het beeldmerk. Disney en Dick Bruna zijn al genoemd, maar ook bekende mensen moeten het hebben van het portretrecht.
Mensen nemen veel dingen heel snel aan, en maken een eigen website. Ik zelf heb geen website, maar ik heb wel een cursus gedaan om er 1 te kunnen bouwen. En daar werd dit ook echt aan de orde gesteld.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

18

Je mag iets niet 100% namaken, maar als jij het truitje een ander kleurtje geeft...dan is het niet meer 100% hetzelfde als het origineel.

Dit werkt ook zo met artikelen die ik moet schrijven voor mijn studie. Ik mag dingen overnemen, maar niet letterlijk.
Als er staat: onderzoeker A meldt dat hij gevonden heeft dat....
En ik zet dan neer: Onderzoeker A heeft gevonden dat...
Dan is dat niet 100% hetzelfde en pleeg ik geen plagiaat.
Ik mag het wel 100% overnemen als ik citeer, maar dat is een beetje lastig op een taart...

19

Ik vraag me af, hoe zit het dan met bakkerijen?? Die verkopen toch ook taarten met plaatjes van oa disney?

Feestig maakt van elk feestje een Feest!!
Nu ook voor workshops!

20

Die betalen daarvoor.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

21

thanx marianne,

Ik had het echt nog nooit begrepen dat dit niet mocht. Je ziet zoveel taarten met bijvoorbeeld buma, disney enz enz voorbij komen.

Feestig maakt van elk feestje een Feest!!
Nu ook voor workshops!