1

Onderwerp: Koemelk vrije vulling

Ik ga dit weekend een taart bakken voor een jongetje met koemelk-allergie.
Nu vraag ik me af of het lekker is om te vullen met soja vanille vla?
En is dit stevig genoeg? (uiteraard wel een dijkje van botercreme)
En kan ik er banaan op doen?
Of erdoor?
Hoe doe je dat met verse banaan?

Alvast bedankt.

Groetjes Elske

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (04-01-2011 22:10)

Re: Koemelk vrije vulling

Hoi,

Ik heb laatst ook een taartje gemaakt met soja chocolade vla, dat was niet stevig genoeg, de vla ging ook lekken. Dat was jammer. Ondanks een dijkje van wajangbotercreme.
Ik ben benieuwd of iemand hier goede tips over heeft, dus ik lees even met je mee.

3

Dan kun je beter banketbakkersroom maken. Melk in het recept vervangen door sojamelk....

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4

Ik zou ook geen echte boter gebruiken voor het dijkje en afsmeren want daar zitten ook koemelkeiwitten in. (mijn dochtertje heeft km-allergie gehad als baby, is er nu wel uitgegroeid)

5

Je kan de vla verstevigen met gelatine.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Viooltje83 schreef:

Ik zou ook geen echte boter gebruiken voor het dijkje en afsmeren want daar zitten ook koemelkeiwitten in. (mijn dochtertje heeft km-allergie gehad als baby, is er nu wel uitgegroeid)

De wajang boter kan wel gebruikt worden hoor...mijn zoontje had ook een koemelkallergie en deze boter konden we wel gebruiken....
volgens mij heeft de AH ook een koemelkvrije boter...

7

bedankt voor de reacties!

Kan ik dan door de banketbakkersroom dan banaan doen?
Of plakjes erop leggen?

Groetjes Elske

8

Plakjes erop leggen kan, maar banaan wordt wel snel bruin dus goed besprenkelen met citroensap of eventueel even een jammetje maken....

9

Het mag een niet te zoete taart worden dus daarom dacht ik aan banketbakkersroom met banaan.
Iemand nog andere tips.
Het is voor een jongen die 3 word.

Thanks

Groetjes Elske

10

Je kunt natuurlijk ook aardbeien gebruiken of frambozen (die zijn iets zurig)... vind ik zelf iets lekkerder bij de banketbakkersroom. Voor iets frissig kun je anders mandarijntjes gebruiken...

elske76 schreef:

bedankt voor de reacties!

Kan ik dan door de banketbakkersroom dan banaan doen?
Of plakjes erop leggen?

Hoi,

Maar je kunt ook geen banketbakkersroom gebruiken hoor voor een koemelk allergie: op het etiket staat:
Ingrediënten: Suiker, gemodificeerd zetmeel, magere melkpoeder, plantaardig vet, stabilisator: E401, bewaarmiddel: E202, aroma’s, kleurstoffen: E 160a.
Magere melkpoeder, dat mag een jongetje met koemelk allergie echt niet hebben.

12 Laatst bewerkt door anotschka (05-01-2011 12:14)

Je kunt banketbakkersroom prima maken als je hem zelf maakt van eieren, suiker, meel en sojamelk... daar zit echt geen melk in...

13

Je kunt ook sojaslagroom gebruiken. Of gewoon banketbakkersroom zelf maken.

14

Dat klinkt ook erg lekker.
Maak ik banketbakkersroom en leg ik daarbovenop frambozen uit de diepvies? Of blik  / pot?
Of kan dat allemaal.

Groetjes Elske

15

Ik maak al jaren melkvrije taarten voor mijn zoon (33).
Ik begin met biscuit, daar zit zo wie zo geen boter in. Voor een dijkje maak ik botercreme met margarine met botersmaak (ik weet niet welk product daar on lijkt in Nederland) en andere vullingen waar de melkproducten vervangt met sojamelk en/of soja slagroom met beetje vanille erin smaakt dat best lekker. Verder kan je ook een lemon pie vulling gebruiken, bevat citroensap, suiker, maizena en eigeel. Lekkere jam is ook goed.

16

elske76 schreef:

Dat klinkt ook erg lekker.
Maak ik banketbakkersroom en leg ik daarbovenop frambozen uit de diepvies? Of blik  / pot?
Of kan dat allemaal.

Dat kan allemaal, wel goed uit laten lekken.

anotschka schreef:

Je kunt banketbakkersroom prima maken als je hem zelf maakt van eieren, suiker, meel en sojamelk... daar zit echt geen melk in...

Hoi,
Dat is een goeie, niet aan gedacht, ik sla je tip op.
Bedankt.

18

figarodt schreef:

Ik maak al jaren melkvrije taarten voor mijn zoon (33).
Ik begin met biscuit, daar zit zo wie zo geen boter in. Voor een dijkje maak ik botercreme met margarine met botersmaak (ik weet niet welk product daar on lijkt in Nederland) en andere vullingen waar de melkproducten vervangt met sojamelk en/of soja slagroom met beetje vanille erin smaakt dat best lekker. Verder kan je ook een lemon pie vulling gebruiken, bevat citroensap, suiker, maizena en eigeel. Lekkere jam is ook goed.

Als je botersmaak aan de margarine wilt kan je misschien boteraroma gebruiken? Is gewoon kunstmatig, dus geen melk.

19

liesje13 schreef:
Viooltje83 schreef:

De wajang boter kan wel gebruikt worden hoor...mijn zoontje had ook een koemelkallergie en deze boter konden we wel gebruiken....
volgens mij heeft de AH ook een koemelkvrije boter...

Hier hetzelfde! Voor ons zoontje ook zo gedaan!

Kijk wel uit met soja...niet elk kindje met koemelkallergie mag dat. onze zoon mocht dat ook pas na zijn 1 eerste verjaardag, net als ei. Het ligt maar net aan het dieet en wat ze al hebben gegeten!

Just a beginner, tips and tricks are always welcome!

20

Dit wilde ik net zeggen, 20 of 25% van de kinderen met een koemelk allergie is ook allergisch voor soja, dit heeft namelijk bijna dezelfde structuur!
Mijn dochtertje verdraagt beide niet, ik heb rijstmelk gekocht bij de AH.

(tip: het AH huismerk heeft icoontjes achter op de producten die aangeven of het koemelk en/of gluten vrij is, en er is en koemelkvrije lijst te downloaden op de site!)

21

Als het probleem de koemelkeiwitten is en niet lactose is ook geitenmelk een optie. Veel lekkerder volgens mij dan rijstmelk. Daar bestaat ook boter van!

Groetjes Loltje

22

Maar geitenmelk lijkt nog meer op koemelk dan soja. Er zijn maar weinig kinderen met een koemelkallergie die wel geitenmelk kunnen drinken.

23

Ik bekijk gewoon per klant wat wel of niet mag. Moeders/vaders weten dat toch dus die geven aan welke ingredienten ik niet mag gebruiken en vervolgens verzin ik daar een taartje bij... Ter controle stuur ik ook altijd nog even de gebruikte ingredienten per e-mail om te laten lezen. De ervaring leert dat al die allergien allemaal weer anders in elkaar steken.

24

Loltje schreef:

Als het probleem de koemelkeiwitten is en niet lactose is ook geitenmelk een optie. Veel lekkerder volgens mij dan rijstmelk. Daar bestaat ook boter van!

Groetjes Loltje

Nee hoor, een kind met koemelkallergie mag geen geitenmelk!
(als ik de kaasboer mag geloven, die heeft het voor me nagezocht)

25

LiLaLief schreef:
Loltje schreef:

Groetjes Loltje

Nee hoor, een kind met koemelkallergie mag geen geitenmelk!
(als ik de kaasboer mag geloven, die heeft het voor me nagezocht)

Dat hangt er vanaf of de lactose of de koemelkeiwitten het probleem zijn. Mijn zoontje en ik verdragen geen koemelk en soja, maar geitenmelk gaat prima.

Geen mens gelijk :/