1

Onderwerp: te groot?

Heb even een vraagje. Heb een mooi groot bakvorm. Daar gaat tot de rand 5 liter water in. Nu betekent het volgens de recepten van biscuit dat er dan ongeveer 10 eieren in gaan. Maar nu kan ik niet meer dan 5 eieren mixen en zou het in 2 keer moeten. Gaat dan het lucht van de eerste tijdens het maken van de tweede er niet uit? Ben toch al gauw een 10 minuten kwijt dus zou de eerste 10 minuten moeten staan. Kan dit? Hoe kan ik het het beste bakken? Het is een vorm van 6 cm hoog dus wel snel klaar denk ik. En voor hoeveel personen zou dit zijn? Ben niet zo'n goede taartenrekenaar  :o
Alvast bedankt voor de reacties!!

2

Re: te groot?

je kunt wel in 2x mixen en dan in 1x bakken dat is geen probleem. Sommige baksters maken in 1x de mix voor 2 kleine taartjes die ze na elkaar bakken en dat gaat ook prima.
Je kapsel bak je in het midden van de oven op een rooster anders kan de warme lucht niet goed onder de bodem komen.
De temperatuur is bij elke oven verschillend, ik bak in mijn combi-oven op 160gr.
Ik denk juist dat het wat langer duurt voordat je kapsel gaar is omdat je in een grote diameter bakt, je kapsel gaart van buiten naar binnen.
Na een ½uur bakken voorzichtig je oven openen en controleren of je kapsel gaar is.
Mocht je kapsel te bruin worden maar nog niet gaar zijn dan kun je het afdekken met aluminiumfolie, dan kun je het verder laten garen maar wordt het niet bruiner.
Als ik kijk bij de schema's van felicitaartjes dan is je taart voldoende voor 20a25 personen.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

3

Een groot kapsel zou ik op lagere temperatuur bakken en dan langer. Het rijst dan geleidelijker en wordt voldoende gaar.
Met 10 eieren op 150 gr. hete lucht bak ik toch al gauw 50 min.
Je zou na 45 min kunnen voelen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Bedankt voor de reacties!. Heb een biscuit gebakken in de grote bakvorm. Ging heel goed. 150 gr 45 min was genoeg. Had trouwens wel kleurverschil tussen de beide lagen biscuit. Zou dat komen doordat de ene al wat langer in het bakblik zat? Heb het over elkaar heen gegoten. Of moet ik de volgende keer alles eerst mengen voordat ik het erin doe?
Heb 10 eieren erin gedaan en hij kwam netjes tot de rand en was mooi plat.

5

Fijn dat je biscuit goed gelukt is.

Het kleurverschil komt waarschijnlijk door het wachten op het 2e portie beslag.
Je kunt voor een volgende keer het 1e portie in je bakblik afdekken met huishoudfolie en kijken of daarmee het probleem verholpen is.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

6

Of even apart houden in een andere kom, en als je 2e portie klaar is nog even door elkaar scheppen met een spatel, dan heb je ook geen kleurverschil..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!