1

Onderwerp: Decoreren met icing

Hallo,

ik heb mijn allereerste opdracht voor een bruidstaart gekregen. Nu willen de klanten graag dat ik de namen en datum met icing uit de hand ga schrijven aangezien ze het krullerig willen. Ook willen ze een krullerige versiering van onderaan en dan tot boven om de namen heen. Dit heb ik nog nooit gedaan en ook eerlijk gezegd, ze wilden me wel gewoon een kans geven.

Nu vind ik het zelf best eng ook al weet ik dat ze me vertrouwen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil graag dat het hard wordt als het op de taart ligt, de tubes van wilton worden helemaal niet hard toch? En hoe zit het met de kant en klare icing van wilton? En hebben jullie tips voor het decoreren aan de zijkant, ik denk dat boven op de taart wel lukt maar ben bang dat het aan de zijkant dan gaat druppen ofzo?

Alvast bedankt voor de hulp  :9

2 Laatst bewerkt door djehr (05-02-2011 12:39)

Re: Decoreren met icing

Ik weet niet voor wanneer de taart is maar zou in ieder geval veel gaan oefenen. Voor versieringen met icing gebruik ik gewoon de funcakes mix voor Royal icing. Dezee wordt hard. Je moet even de juiste consistentie voor jezelf vinden. Er staat wel een recept op het pak, maar heb gemerkt dat het prettig is om zelf een beetje aan te passen.

Ik gebruik zelf op 100 gram icing 14 ml water toe (meet ik af met een injectiespuitje). Op het pak staat 12 ml per 100 gram, maar dat vind ik dan nog erg dik. Verder spuit ik deze consistentie met spuitmondje 2 van Wilton.

Is het ook mogelijk om spuitmondje 1 te gebruiken? Met zelfgemaakte icing lukte dit totaal niet, zat steeds verstopt. Maar misschien is deze icing beter?

4

Ik vind het geen succes. Spuitmondje 1 raakt ook met deze icing heel snel verstopt

Oké dan ga ik toch nog maar even een 2tje halen. Heb je ook nog een tip voor het decoreren aan de zijkant? Of iemand anders?

je haalt meerdere icings nu door elkaar. Ik ga ervan uit dat je royal icing wilt gebruiken, die tubes en al die andere kant en klare icing zijn geen royal icing, maar voornamelijk buttercream icing :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Ow ok, maar die van funcakes is wel gewoon goed toch?  Want die heb ik net gehaald  :x

je bedoelt mix? royal icing mix? Ja dat is wel goed. Met kant en klaar bedoel ik dat je er niets meer mee hoeft te doen. Dus wat in die potten en tubes zit. De mix moet je nog aanmaken met water :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

De royal icing mix van Funcakes is inderdaad prima en ook ik zou tip 2 (of zelfs 3 afhankelijk van hoe groot het moet worden) adviseren. Heb je wel eens met icing geschreven? Wat ik vind helpen is om de tekst eerst een paar keer op een A4'tje te schrijven. Daar dan een stukje bakpapier overheen leggen en vervolgens met icing je letters overtrekken. Zo kun je goed de beweging oefenen. En als je het goed laat drogen (minimaal 24 uur) kun je die letters ook voorzichtig van het bakpapiertje afhalen en zo op de taart leggen (maak er dan wel een paar extra, letters zijn nogal breekbaar...). En tot slot heb je van Wilton ook nog een schrijfset waarmee je de letters in de taart kan drukken, dan kun je het gewoon overtrekken (maar misschien is die niet krullerig genoeg).

Ok dan ga ik deze week eens flink oefenen  :9 bedankt voor alle tips!